Hopp til innhold

Kan bli innklaget til PFU

Den omdiskuterte amerikanske dokumentaren om Mulla Krekar ble en seervinner for TV 2, men risikerer å bli innklaget til Pressens Faglige Utvalg.

Roger Carstens, Scott Tyler og David Crane står bak «Oppdrag Mulla Krekar»
Foto: Pressefoto (TV 2)

410 000 seere fikk med seg programmet, det vil si at hver tredje nordmann som så på tv i går kveld, fikk med seg dokumentaren "The Wanted".


Til tross for at dokumentaren har fått kraftig internasjonal kritikk for de journalistiske metodene, mener informasjonssjef i TV 2, Marianne Røiseland, at det var viktig å vise den.

Marianne Røiseland, informasjonssjef TV2

Marianne Røiseland, informasjonssjef TV2

Foto: Bjørn Erik Larsen / Bjørn Erik Larsen

- Vi synes det er veldig interessant for norske seere å få se hvordan Krekar-saken blir vist frem i utlandet, og dette er en dokumentar som kommer til å bli vist verden over, sier hun.

Journalistene som regelrett jakter på Mulla Krekar har fått kraftig kritikk både i inn- og utland for dårlig journalistisk arbeid.

Kan havne i PFU

Mediekommentator i NRK, Per Olav Reinton, kritiserte også dokumentaren i Kulturnytt i dag tidlig.

- Etter min vurdering faller dokumentaren igjennom på alle punkter. Det er ikke et journalistisk produkt som står til bestått, mener Reinton.

Nå kan dokumentaren havne på bordet til Pressens faglige utvalg (PFU). Familien til Mulla Krekar vet ennå ikke om de vil ta saken videre.

- Vært kritiske

Marianne Røiseland vil avvente og se, men mener TV 2 uansett vil stå trygt i møte med PFU.

- Det er et innkjøpt, og ikke et egetprodusert program, og vi har også vært kritiske til en del av de journalistiske grepene som blir tatt i programmet.

- På hvilken måte har dere vært kritiske?

- Vi har vært kritiske i forkant av programmet, ved blant annet å intervjue Mulla Krekars advokat Brynjar Meling, og ved andre innslag i forkant og etterkant, sier Røiseland.

Kulturstrøm

  • Girl in Red med historisk milepæl

    Ho er den første norske kvinnelege artisten som har fått éin milliard strøymingar på ein song på strøymetenesta Spotify.

    Det er låten «we fell in love in october» som har bikka éin milliard, ifølgje VG. Låten blei gjeve ut i 2018.

    Marie Ulven Ringheim, som ho eigentleg heiter, seier til avisa at ho synest det er veldig gøy at ei låt som ho har skrive, produsert, miksa og mastra har resonnert så mykje.

    Girl in Red
    Foto: ANNA KURTH / AFP
  • «Victoria må dø» vant publikumspris

    Den norske filmen «Victoria må dø» vant publikumsprisen under årets Barnefilmfestival i Kristiansand.

    «Mounted Games» av Karen Houge vant årets pitchekonkurranse og «Smerteterskel» stakk av med prisen for beste kortfilm.

    Festivalsjef Cathrine Sordal forteller i en pressemelding at det har blitt vist 83 filmer fra 42 land under årets festival.

    Barnefilmfestivalen har i år delt ut 10 ulike filmpriser. Her kan du lese om alle vinnerne.

  • Aaron Sorkin skriv «The Social Network»-oppfølgar

    Aaron Sorkin held på med eit manus til det han kallar «ein slags The Social Network-oppfølgar», fordi han meiner Facebook har skulda for storminga av Kongressen i USA 6. januar 2021.

    Det sa Sorkin under ei direktesending av podkasten «The Town». Han vil derimot ikkje seia kvifor han meiner Facebook står bak storminga.

    Sorkin fekk ein Oscar for manuset til dramafilmen The Social Network frå 2010, regissert av David Fincher. Filmen tek for seg oppstarten av Facebook.

    Sorkin har tidlegare sagt at han ønsker å skriva ein oppfølgar som utforskar «den mørke sida» av Facebook, særleg dersom Fincher vil regissere.

    Aaron Sorkin
    Foto: GARY HERSHORN / Reuters