Hopp til innhold

Jobbet i 14 år med Monolitten. Nå vil flere at de skal få minnesmerke.

Sponsorene til Frognerparken har egen bauta, men de som banket ut Monolitten krediteres ikke noe sted.

Monolitten i Vigelandsparken.

Bør hjernen bak denne få all æren, eller skal armene som hugget også få anerkjennelse?

Foto: Nima Taheri / Nima Taheri

3. juli kunne NRK fortelle historien om de tre steinhoggerne som hjalp Gustav Vigeland med å hogge ut Monolitten.

De brukte 14 år av livene sine på å bygge Vigelands store mesterverk. Alle tre fikk helseproblemer trolig av støvet fra granitten.

Men navnene deres er ikke å se i Frognerparken.

NRK har fått mange henvendelser fra folk som nå etterspør et minnesmerke.

En av dem er Lone Kjær, barnebarnet til en av de skjulte steinhuggerne.

Lone Kjær

Lone Kjær mener bestefaren og de andre arbeiderne fortjener en minneplakett.

Foto: Tobias Prosch Simonsen / NRK

– At det er kunstneren, hjernen bak, som skal få hovedæren, det synes jeg. Men det er på sin plass at steinhuggerne og smijernsarbeiderne også kommer med, sier hun.

Hvorfor det?

– Fordi det er faktisk et stort arbeid. Mange år ligger bak, de har viet livet sitt og helsa si til dette.

– Ikke riktig at den står der

Investorene, derimot, har fått navnene sine på en bauta ved inngangen til parken.

Bauta i Frognerparken

De som donerte penger til Frognerparken fikk sin egen stein.

Foto: Tobias Prosch Simonsen / NRK

Der står også en statue av Vigeland selv, med hammer og meisel i hånd.

Det mener Kjær er misvisende.

Gustav Vigeland

Gustav Vigeland med redskaper han trolig ikke brukte i Frognerparken.

Foto: Tobias Prosch Simonsen / NRK

– Jeg synes ikke at det er riktig at den står der. Jeg synes ikke den skulle stått der i det hele tatt, sier hun.

– De utfører yrket sitt

Guri Skuggen er kurator på Vigelandmuseet. Hun understreker at det er Vigeland som skapte Monolitten.

– Steinhuggernes oppgave var å kopiere fra gipsmodellen over til steinen. Det var håndverk. Sånn sett har de ikke skapt Monolitten, men de har helt klart vært viktige, sier hun.

Guri Skuggen

Guri Skuggen mener det finnes bedre måter å hedre arbeiderne på enn å sette opp en minneplakett.

Foto: Tobias Prosch Simonsen / NRK

– Alle som jobbet for Vigeland, og de som jobber for andre kunstnere, får betalt for jobben de gjør. De utfører yrket sitt.

Uvanlig å kreditere arbeiderne

Lone Kjær synes likevel det er rart at steinhuggerne ikke er nevnt i parken.

– Også i vår tid, hvor vi har blitt flinkere til å få frem fotfolket, sier hun.

Men ifølge Skuggen er det fremdeles ikke normen å kreditere «fotfolket».

Hun trekker fram «The Mother», Tracey Emins store skulptur som nylig ble satt opp foran Munchmuseet.

Skulpturen Moren på plass ved Munch museet, sammen med den britiske kunstneren Tracey Emin.

Tracey Emin er kunstneren bak «The Mother».

Foto: Heiko Junge / NTB

Det krevde arbeidere til å støpe bronsen, sveise den sammen og plassere statuen.

– Deres navn blir ikke nevnt. Der er det Tracey Emin som blir nevnt. Så kan man diskutere om det er riktig, men det er ikke vanlig at man trekker frem håndverkere på den måten, sier Skuggen.

Ikke beste måten å hedre dem på

Kuratoren sier at museet har lite informasjon om alle de som arbeidet for Vigeland.

Derfor tror hun det blir vanskelig å lage en minneplakett.

Steinbloggen til Monolitten

Det er lite informasjon om arbeiderne til Vigeland.

Foto: Ukjent person via Oslo Museum

– Jeg er ikke sikker på om det er den beste måten å hedre de som jobbet for Vigeland på, sier hun.

Ifølge Skuggen vil Vigelandmuseet heller bli bedre på å formidle historier om arbeiderne på nett og med utstillingsprosjekter.

Kommer dere til å vurdere en slik minneplakett?

– I tilfelle så må vi gjøre mer forskning først, så vi får en komplett oversikt over hvem som jobbet for Vigeland. Men jeg tenker at det kanskje kunne vært noe.

Kulturstrøm

  • Gustav Klimts siste maleri solgt på auksjon

    Maleriet «Portrait of Miss Lieser» av den østerrikske kunstneren Gustav Klimt ble solgt på auksjon i Wien for 30 millioner euro, som tilsvarer rundt 350 millioner kroner.

    Klimt startet på portrettet i 1917, og det skulle bli hans siste maleri før han døde året etter. Han fikk aldri gjort det helt ferdig.

    Maleriet var savnet i nesten 100 år før det dukket opp på auksjonshuset i Wien tidligere i år, skriver BBC.

    Det har vært flere debatter om hvem kvinnen på bildet er, og hva som skjedde med bilde under 2. verdenskrig.

    Auksjonsleder Michael Kovacek, co-administrerende direktør for Kinsky Auction House taler ved siden av Claudia Moerth-Gasser, Klimt Expert, i begynnelsen av en auksjon for den østerrikske kunstneren Gustav Klimts portrett ble auksjonert ut.
    Foto: Reuters