- Ja, jeg elsker GTI-bilene. Rett og slett fordi dette er sportsbiler for ”folket”!
5. Suzuki Swift Sport
- En uoppdaget perle i Norge, rett og slett fordi den ikke selges her. Med Swift Sport har Suzuki funnet tilbake til den opprinnelige GTI-oppskriften.
I 2007 lanserte de en GTI som veier under 1000 kg, har en 1,6 liter 16v twincam motor på 128 hk, senket sportsunderstell, sportsstoler, skikkelig sportsratt og en tettsteget 5-trinns manuell girkasse. Og minst like viktig: til en særdeles gunstig pris!
For pris er avgjørende for å kunne kalle GTIen sin en ”sportsbil for folket”. Med Suzuki Swift Sport er ringen på en måte sluttet. Ur-GTIen har gjenoppstått.
Ett av bevisene finner du i England, hvor bilen selges og har blitt en skikkelig ”kultbil”. (...kremt, og i Norge finnes det et par, hvorav den ene er min! Jeg har i grunnen eid mange GTIer opp gjenom årene.)
4. Mini Cooper S
- Mini har ikke bare skjønt oppskriften på kjøreglede, de har også truffet det nye GTI-publikummet med en innertier, for i dag stilles det like store krav til design som til motor. Kanskje enda større!?
Mini skaper følelser allerede når du betrakteter den på avstand. Den løfter imaget ditt som sjåfør, og lar akustikken spille en sentral rolle i kjøreopplevelsen. Mini er kjønnsnøytral, men forteller mye om eieren. Mini Cooper S er synonymt med ”kul”.
3. Honda Civic Type-R
- Honda kastet seg også på GTI-bølgen på 80-tallet, men det var først på 2000-tallet de lagde den ultimate kompakte raceren.
Type-R har evenen til å fremkalle den samme begeistringen som Golfen hadde i 1976. Den er enkel og kompromissløst bygget for ren kjøreglede.
Naturlig nok kreves det litt mer i dag en den gang, derfor utstyrte Honda Civic Type-R med en hysterisk V-tech motor på 200 hk.
2. Peugeot 205 GTI
- 205 GTI kom på midten av 80-tallet, tok over arven etter Golf GTI og løftet konseptet ytterligere. Hjulene ble flyttet maksimalt ut i hjørnene, og bilen fikk dermed et vanvittig veigrep.
Designet var supermoderne og har vist seg og være tilnærmet tidløst. Peugeot lagde egne seter i rødt som matchet både tepper og interiør forøvrig. I likhet med VW gikk Peugeot for en 1,6 liter hvorav første utgave hadde 115 hk.
1. Golf I GTI
- Den må komme øverst på lista. Dette var ur-GTIen som startet en helt ny klasse bil.
Konseptet var like enkelt den gang som nå: liten, lett, sportslig og motorsterk utgave av en populær kompaktbil.
Den gang holdt det i massevis med 1,6 liter og 110 hk. Golfen veide godt under tonnet. Et stivere understell, Recaro-seter og 5-trinns tettsteget girkasse gjorde susen for hvermansen som daglig bega seg ut på veien!