Mari Boines kamp med åndelige makter og egen angst
Mari Boine sitter i en lavvo i utkanten av Kautokeino og forteller om barndomsminner. Hun vokste opp i den lille samiske bygda Gàmehisnjàrga i nærheten av Karasjok.
Mari Boine i Kautokeino påsken 2003. Den viktigste samiske stemmen i verden. Foto: Birger Amundsen
Dommedag
– Dommedag kunne man glemme når man var ute i naturen, men når du nærma deg hjemmet, visste du at bibelen og dommedag venta.
Minnene er preget av farens læstadianske strenghet og Finnmarknaturens grenseløse frihet. «Bibelen sto alltid i veien og gjorde at jeg aldri nådde min far, » sier hun. Det gikk mange år før hun forsto at faren var en fanatisk, kristen fundamentalist.
Angst
I 1985 kom Mari Boine med sin første LP: Etter stillheten. Platen inneholder også "Ná darvánii jahkku"- hennes egen tekst til John Lennons "Working class hero". Selv i samiske miljøer ble hun den gang kritisert for å synge på samisk.
Mari Boine forteller med lav, intens stemme om sin barndoms smerte. Alt var tungt og svart. Alt som var moro var forbudt. De gangene Mari Boine lurte seg på kino, satt hun der i mørket og fryktet at faren skulle sparke opp døra og rope: «Kom deg ut av dette helvetes hus!»
Hun opplevde tilværelsen så knugende at da hun kom i tenåra ble hun fylt med en enorm angst for alt og alle. En angst hun i alle år siden har slåss for å bekjempe.
Jævelens verk
Joik regnes også som ugudelig blant rettroende læstadianere. Faren mente at joik var jævelens verk. Da Mari Boine giftet seg og fikk eget hjem, slo også hun av radioen om det ble joiket: «Uff, nå kommer den fæle joiken.»
Det samiske var noe å skamme seg over, noe hun ville bort fra. Hun skjemtes over foreldrene som snakka dårlig norsk og var full av forakt overfor alt det samiske. – Jeg ville bli norsk, jeg ville forlate og glemme alt det gamle.
Vendepunkt
scanpix
Kampen om Alta- Kautokeinvassdraget tidlig på 1980-tallet, fikk Mari Boine til å våkne: – Hva er det som skjer? Hvorfor vil jeg vekk fra mitt eget? Hvorfor lærer jeg ikke mine barn samisk?
Et intervju med den samiske komponisten John Persen fikk fram raseriet i henne. Da Persen vokste opp ble samiske barn systematisk undertrykt og trakassert i den norske skolen. Raseriet fikk Mari Boine til å skrive sin første tekst «Ná darvánii jahkku», til melodien av John Lennons «Working class hero».
Musikkpris
Mari Boine har et stort publikum i Europa. Sommeren 2003 ble hun tildelt Nordisk Råds Musikkpris. I begrunnelsen heter det at «hun har satt den samiske musikkulturen på den nasjonale, nordiske og internasjonale musikalske agenda».
– Ei lykkelig Mari Boine fortalte at nå skulle hun kjøpe seg en elvebåt.
Jævelens verk – en musikalsk radiodokumentar med Mari Boine om angst og identitet
NRK P2 lørdag 6. november kl 10.15
og søndag 7. november kl 19.30
Programansvarlig: Birger Amundsen
Teknisk regi: Kåre Johan Lund
Konsulent: Berit Hedemann