Internasjonal Pushwagner-debut

Pushwagner debuterer med første soloutstilling utenfor Norge, i en by som ikke er helt ulik hans tegneserieunivers «Soft City».

Storbritannia: Gry Blekastad Almås

En stor rød munn omringer inngangsdøren til MK Gallery i byen Milton Keynes, en times kjøring nordover fra London. En lang rød tunge utgjør den røde løperen som trekker publikum inn i Hariton Pushwagners deprimerende verden.

For første gang er kunstneren viet en helt egen soloutstilling utenfor Norge.

– Kunsten hans er veldig mørk og kjølig. Men den er også spekket med humor. Stilen hans er barnslig, tegneserieaktig og leken. Figurene framstår som karikaturer, men de beste karikaturene har en realisme over seg, sier kurator Anthony Spira ved MK Gallery.

Terje Brofos, alias Pushwagner

Terje Brofos, alias Pushwagner.

Foto: Berit Roald / Scanpix

En «Soft City»

Det er en retrospektiv utstilling, med mange av motivene fra tegneserieromanen «Soft City», som åpner onsdag 27. juni. Mennesker som alle ser helt like ut. Som automatisk gjennomfører sine rutiner, som produserer våpen i dress og slips, som dreper og som blir drept.

– Det er en kritikk av kapitalismen, av den moderne byen og det moderne livet slik de fleste av oss lever det, sier Spira.

Han sammenligner Pushwagners «Soft City» med byen utstillingen holdes i, Milton Keynes. En moderne by, konstruert og bygd på 1960-tallet. Med rette allèer, store næringsbygg og plass nok til alle bilene. En pendlerby der tanken bak var at det skulle være enkelt å reise inn og ut med bil. En «Soft City».

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Milton Keynes Central Railway Station

Kurator Anthony Spira sammenligner byen Milton Keynes med Pushwagners tegneserieunivers 'Soft City'.

Foto: ConcreteCowboy / Creative Commons (CC)

Vises samtidig med Munch

Hariton Pushwagner er etter hvert blitt en av Norges mest kjente samtidskunstnere. Men i Storbritannia er han helt ukjent.

LES OGSÅ:

– Når jeg går med ham på gata i Oslo, blir han stadig gjenkjent. Det skjer ikke her, og det tror jeg alltid skuffer ham, ler kuratoren Anthony Spira.

Som derfor er veldig spent på hvordan utstillingen vil slå an hos britene. Men den er også myntet på utlendinger.

Utstillingen ble flyttet fram for å kunne vises samtidig med Munch-utstillingen «Det moderne øyet», som åpnes av dronning Sonja på Tate Modern i London i dag. MK Gallery omtaler sågar Pushwagner som en moderne Edvard Munch. Men Dronningen tar seg ikke tid til å se Pushwagner.

– Det er klart jeg er skuffet, sier Spira.

Utstillingen varer til 2.september. Deretter vises den i Tønsberg og Rotterdam.

Hør Gry Blekastad Almås sin reportasje fra Milton Keynes her:

Pushwagner i Milton Keynes

Slik Pushwagner så det for seg da han skapte Apokalypse-serien: Syv verker i samme ramme.

Foto: Gry Blekastad Almås / NRK

Kulturstrøm

  • Highasakite-konflikt avgjort

    Konflikten om hvem som har rettighetene til band-navnet har pågått i to og et halvt år. Nå har Klagenemda for industrielle rettigheter gitt bandets frontfigur, Ingrid Helene Håvik, medhold i at Highasakite-navnet tilhører henne, skriver VG.

    Highasakite
    Foto: Promo, Lasse Fløde
  • Levde i skjul

    Rapperen Kamelen holdt konserter mens han var på rømmen fra politiet, forteller Marcus Mosele til musikkprogrammet P3X. Som fri mann ønsker rapperen å være et forbilde for unge.

    Slottsfjellfestivalen 2018
    Foto: Tom Øverlie