Internasjonal Pushwagner-debut

Pushwagner debuterer med første soloutstilling utenfor Norge, i en by som ikke er helt ulik hans tegneserieunivers «Soft City».

Storbritannia: Gry Blekastad Almås

En stor rød munn omringer inngangsdøren til MK Gallery i byen Milton Keynes, en times kjøring nordover fra London. En lang rød tunge utgjør den røde løperen som trekker publikum inn i Hariton Pushwagners deprimerende verden.

For første gang er kunstneren viet en helt egen soloutstilling utenfor Norge.

– Kunsten hans er veldig mørk og kjølig. Men den er også spekket med humor. Stilen hans er barnslig, tegneserieaktig og leken. Figurene framstår som karikaturer, men de beste karikaturene har en realisme over seg, sier kurator Anthony Spira ved MK Gallery.

Terje Brofos, alias Pushwagner

Terje Brofos, alias Pushwagner.

Foto: Berit Roald / Scanpix

En «Soft City»

Det er en retrospektiv utstilling, med mange av motivene fra tegneserieromanen «Soft City», som åpner onsdag 27. juni. Mennesker som alle ser helt like ut. Som automatisk gjennomfører sine rutiner, som produserer våpen i dress og slips, som dreper og som blir drept.

– Det er en kritikk av kapitalismen, av den moderne byen og det moderne livet slik de fleste av oss lever det, sier Spira.

Han sammenligner Pushwagners «Soft City» med byen utstillingen holdes i, Milton Keynes. En moderne by, konstruert og bygd på 1960-tallet. Med rette allèer, store næringsbygg og plass nok til alle bilene. En pendlerby der tanken bak var at det skulle være enkelt å reise inn og ut med bil. En «Soft City».

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Milton Keynes Central Railway Station

Kurator Anthony Spira sammenligner byen Milton Keynes med Pushwagners tegneserieunivers 'Soft City'.

Foto: ConcreteCowboy / Creative Commons (CC)

Vises samtidig med Munch

Hariton Pushwagner er etter hvert blitt en av Norges mest kjente samtidskunstnere. Men i Storbritannia er han helt ukjent.

LES OGSÅ:

– Når jeg går med ham på gata i Oslo, blir han stadig gjenkjent. Det skjer ikke her, og det tror jeg alltid skuffer ham, ler kuratoren Anthony Spira.

Som derfor er veldig spent på hvordan utstillingen vil slå an hos britene. Men den er også myntet på utlendinger.

Utstillingen ble flyttet fram for å kunne vises samtidig med Munch-utstillingen «Det moderne øyet», som åpnes av dronning Sonja på Tate Modern i London i dag. MK Gallery omtaler sågar Pushwagner som en moderne Edvard Munch. Men Dronningen tar seg ikke tid til å se Pushwagner.

– Det er klart jeg er skuffet, sier Spira.

Utstillingen varer til 2.september. Deretter vises den i Tønsberg og Rotterdam.

Hør Gry Blekastad Almås sin reportasje fra Milton Keynes her:

Pushwagner i Milton Keynes

Slik Pushwagner så det for seg da han skapte Apokalypse-serien: Syv verker i samme ramme.

Foto: Gry Blekastad Almås / NRK

Kulturstrøm

  • Vant EDVARD-pris

    Therese Birkelund Ulvo er vinner av EDVARD-prisen 2020 i kategorien «Samtid» for sitt verk «In The Cage» fra «13 ways to tame a beast». Hun mottok prisen utenfor Kafé Skansen i Oslo, der programleder i NRK P2, Marion Hestholm, overrasket henne sammen med representanter fra TONO. Birkelund Ulvo syns utdelingen var utrolig overraskende. ‘In the cage’ er et verk som hun er glad i, og som hun har jobbet med over lang tid. Utdelingen kan du høre i NRK P2 Spillerom søndags utgave 20. september.

    Therese Birkelund Ulvo, vinner av EDVARD-prisen 2020 i kategorien Samtid.
    Foto: Marion Hestholm / NRK
  • Amal Clooney går av i protest

    Menneskerettighetsadvokat Amal Clooney går av som Storbritannias utsending for mediefrihet. Det skjer i protest mot regjeringens planer om å bryte internasjonal lov knyttet til brexit, skriver The Guardian.

    Britain Brexit Amal Clooney
    Foto: David Vincent / AP