Hopp til innhold

Internasjonal Pushwagner-debut

Pushwagner debuterer med første soloutstilling utenfor Norge, i en by som ikke er helt ulik hans tegneserieunivers «Soft City».

Storbritannia: Gry Blekastad Almås

En stor rød munn omringer inngangsdøren til MK Gallery i byen Milton Keynes, en times kjøring nordover fra London. En lang rød tunge utgjør den røde løperen som trekker publikum inn i Hariton Pushwagners deprimerende verden.

For første gang er kunstneren viet en helt egen soloutstilling utenfor Norge.

– Kunsten hans er veldig mørk og kjølig. Men den er også spekket med humor. Stilen hans er barnslig, tegneserieaktig og leken. Figurene framstår som karikaturer, men de beste karikaturene har en realisme over seg, sier kurator Anthony Spira ved MK Gallery.

Terje Brofos, alias Pushwagner

Terje Brofos, alias Pushwagner.

Foto: Berit Roald / Scanpix

En «Soft City»

Det er en retrospektiv utstilling, med mange av motivene fra tegneserieromanen «Soft City», som åpner onsdag 27. juni. Mennesker som alle ser helt like ut. Som automatisk gjennomfører sine rutiner, som produserer våpen i dress og slips, som dreper og som blir drept.

– Det er en kritikk av kapitalismen, av den moderne byen og det moderne livet slik de fleste av oss lever det, sier Spira.

Han sammenligner Pushwagners «Soft City» med byen utstillingen holdes i, Milton Keynes. En moderne by, konstruert og bygd på 1960-tallet. Med rette allèer, store næringsbygg og plass nok til alle bilene. En pendlerby der tanken bak var at det skulle være enkelt å reise inn og ut med bil. En «Soft City».

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Milton Keynes Central Railway Station

Kurator Anthony Spira sammenligner byen Milton Keynes med Pushwagners tegneserieunivers 'Soft City'.

Foto: ConcreteCowboy / Creative Commons (CC)

Vises samtidig med Munch

Hariton Pushwagner er etter hvert blitt en av Norges mest kjente samtidskunstnere. Men i Storbritannia er han helt ukjent.

LES OGSÅ:

– Når jeg går med ham på gata i Oslo, blir han stadig gjenkjent. Det skjer ikke her, og det tror jeg alltid skuffer ham, ler kuratoren Anthony Spira.

Som derfor er veldig spent på hvordan utstillingen vil slå an hos britene. Men den er også myntet på utlendinger.

Utstillingen ble flyttet fram for å kunne vises samtidig med Munch-utstillingen «Det moderne øyet», som åpnes av dronning Sonja på Tate Modern i London i dag. MK Gallery omtaler sågar Pushwagner som en moderne Edvard Munch. Men Dronningen tar seg ikke tid til å se Pushwagner.

– Det er klart jeg er skuffet, sier Spira.

Utstillingen varer til 2.september. Deretter vises den i Tønsberg og Rotterdam.

Hør Gry Blekastad Almås sin reportasje fra Milton Keynes her:

Pushwagner i Milton Keynes

Slik Pushwagner så det for seg da han skapte Apokalypse-serien: Syv verker i samme ramme.

Foto: Gry Blekastad Almås / NRK

Kulturstrøm

  • Céline Dion gjør comeback i OLs åpningsseremoni

    Arrangørene av sommer-OL i Paris bekreftet fredag at den canadiske artisten Céline Dion skal opptre under åpningsseremonien.

    Arrangørene har tidligere hintet om at den internasjonale popdronningen skulle opptre, men først fredag kveld ble det offisielt bekreftet, melder CNN.

    Céline Dion slutter seg dermed til Lady Gaga og den fransk-maliske artisten Aya Nakamura på scenen. Hun forventes å synge «L'Hymne à L'amour» – en hyllest til den franske legenden Edith Piaf.

    55-åringen måtte tidligere i år avlyse sin verdensturné fordi hun er rammet av sykdommen «stiff person syndrome», en svært sjelden, nevrologisk sykdom.

    Opptredenen i Paris er Dions første siden hun fikk diagnosen.

    (©NTB)

    Celine Dion begins world tour in her hometown
    Foto: ALICE CHICHE / AFP
  • Sendes på hemmelig oppdrag

    – Regissør Guy Ritchie er tydelig inspirert av klassiske «men-on-a-mission»-filmer. (...) Hans «The Ministry of Ungentlemanly Warfare» er løst basert på sanne figurer og hendelser under andre verdenskrig, men Ritchie behandler historien som en enkel machofantasi med tvilsom logikk og glimt i øyet, skriver filmkritiker Birger Vestmo.