Hopp til innhold

Pushwagner med gullkantet avtale

Verdensledende papirprodusent vil bruke Pushwagner som ambassadør. Kunstkritiker er skuffet.

Hariton Pushwagner

Hariton Pushwagner (Terje Brofos) er ønsket som ambassadør for papirprodusenten Canson Arches.

Foto: Roald, Berit / Scanpix

Hariton Pushwagner kan få verdensomspennende markedsføring gjennom en gullkantet avtale med den franske papirprodusenten Canson Arches. Selskapet som er verdensledende innen kunst- og fotopapir, har tidligere samarbeidet med blant andre Andy Warhol.

Se video: Safari: Dokumentar om Pushwagner

Gjennombrudd på verdensmarkedet

Pushwagner, som nylig inngikk forlik etter en mangeårig strid med sin tidligere samarbeidspartner, åpnet forrige helg en utstilling i Grenland , med verk laget på nettopp Cansons papir. Nå kan han stå foran sitt definitive gjennombrudd på verdensmarkedet.

– I prinsippet er vi enige med Canson Arches om en intensjonsavtale hvor vi skal inngå et gjensidig samarbeid, sier Pushwagner til NRK.

Hvis intensjonsavtalen blir til en bindende avtale, skal Pushwagner snakke varmt om, og benytte Cansons kunstpapir.

– Som gjenytelse vil jeg få world wide visibility, sier kunstneren.

– Selger sjela si

Men ikke alle er like begeistret på Pushwagners vegne. NRKs kunstkritiker, Mona Pahle Bjerke, mener at Pushwagner selger sjela si.

– Jeg synes det er litt rart at man snakker om dette som om dette var en internasjonal lansering, hva nå enn det måtte bety i kunstens verden. For det oppleves av meg som en forretningsavtale.

Pahle Bjerke opplever avtalen som ekstra forstemmende ettersom Pushwagners prosjekt har konsumkritikk som sin kjerne.

– I Pushwagners prosjekter handler det nettopp om individets kår i en gjennomkommersialisert virkelighet og det handler om ofrene for konsumkulturen, hvor preget vi for eksempel er av vanetenkning.

– Navnet Pushwagner spiller også på ordet handlevogn som en kritisk kommentar til shoppingkulturen. Jeg føler at hans kritikk, kjernen i hans prosjekt, står ganske kastrert tilbake når han nå selger seg på denne måten.

– Eneste i Norden

Petter Mejlænder i NRKs redaksjonslokaler

Petter Mejlænder.

Foto: Terje Haugnes / NRK

Forfatter og journalist Petter Mejlænder som skriver på en biografi om Pushwagner, på sin side omtaler avtalen som Pushwagner er i ferd med å inngå som svært eksklusiv.

– Pushwagner er den eneste kunstneren de har tatt kontakt med i Norden for å få demonstrert kvaliteten på papiret. Det viktige er at han blir kjent i alle sentrale metropoler hvor kunsten blir tatt seriøst, hvor det er stor omsetning av kunst, og hvor det er vesentlige museer.

– Mye morsommere å tegne på

Mejlænder arbeider selv som fotograf, og mener papiret er helt spesielt.

– Det har en mykhet i seg, og en helt annen dybdeeffekt. Når man trykker fotografier på det, ser det nesten ut som maleri.

Pushwagner selv har dette å si om papiret han skal representere og promotere:

– Det er mye morsommere å tegne på! Det er det beste kunstpapiret som fins.

– Skriver kontrakt denne uken

Piet Mondrian

Slik ser et av Piet Mondrians særpregede bilder ut. De fargesterke firkantene er blitt brukt i L'Oréals produktdesign.

Foto: HERMANN J. KNIPPERTZ / AP

– Jeg tror ikke egentlig at han ser hva han begir seg inn på, sier Mona Pahle Bjerke om Pushwagner.

Hun stiller spørsmål ved hvor mye kunst det blir igjen når Pushwagners kunst presenteres med selskapets logo påklistret.

– Det er ikke sikkert at det vil oppleves som kunst, mener hun, og trekker fram Piet Mondrian som eksempel. Kosmetikkselskapet L'Oréal brukte kunst av nederlenderen, som utgangspunkt for designet på produktserien «Studio Line».

– Selv fram til i dag tenker vi på hårspray når vi ser Mondrians bilder. Det er en uheldig virkning. Jeg er redd for at denne avtalen vil utarme Pushwagners prosjekt.

Selskapet Canson Arches vil ikke si noe om avtalen med Pushwagner før kontrakten er klar.

– Jeg regner med at kontrakten blir klar denne uken, men før den er undertegnet kan jeg ikke gi noen detaljer, skriver Chris Crangle, forretningsdirektør i selskapet, i en e-post til NRK.

Kulturstrøm

  • Girl in Red med historisk milepæl

    Ho er den første norske kvinnelege artisten som har fått éin milliard strøymingar på ein song på strøymetenesta Spotify.

    Det er låten «we fell in love in october» som har bikka éin milliard, ifølgje VG. Låten blei gjeve ut i 2018.

    Marie Ulven Ringheim, som ho eigentleg heiter, seier til avisa at ho synest det er veldig gøy at ei låt som ho har skrive, produsert, miksa og mastra har resonnert så mykje.

    Girl in Red
    Foto: ANNA KURTH / AFP
  • «Victoria må dø» vant publikumspris

    Den norske filmen «Victoria må dø» vant publikumsprisen under årets Barnefilmfestival i Kristiansand.

    «Mounted Games» av Karen Houge vant årets pitchekonkurranse og «Smerteterskel» stakk av med prisen for beste kortfilm.

    Festivalsjef Cathrine Sordal forteller i en pressemelding at det har blitt vist 83 filmer fra 42 land under årets festival.

    Barnefilmfestivalen har i år delt ut 10 ulike filmpriser. Her kan du lese om alle vinnerne.

  • Aaron Sorkin skriv «The Social Network»-oppfølgar

    Aaron Sorkin held på med eit manus til det han kallar «ein slags The Social Network-oppfølgar», fordi han meiner Facebook har skulda for storminga av Kongressen i USA 6. januar 2021.

    Det sa Sorkin under ei direktesending av podkasten «The Town». Han vil derimot ikkje seia kvifor han meiner Facebook står bak storminga.

    Sorkin fekk ein Oscar for manuset til dramafilmen The Social Network frå 2010, regissert av David Fincher. Filmen tek for seg oppstarten av Facebook.

    Sorkin har tidlegare sagt at han ønsker å skriva ein oppfølgar som utforskar «den mørke sida» av Facebook, særleg dersom Fincher vil regissere.

    Aaron Sorkin
    Foto: GARY HERSHORN / Reuters