Vi fant en BMW 118 med 122 hk dieselmotor og seksstrinns girkasse. Det er en 2005-modell i sølv metallic som kun har gått 35 000 km.
Den var til salgs på
hos forhandler i Schwabmünchen i Tyskland for 16 800 Euro.Noe utstyr?
Ja, det er så rart med det, når autofile skal se etter bil. Vi nevner blant annet: 18-tommers alufelger, multifuksjonsratt i skinn, Comfort-pakke, regnsensor, ryggesensor, titanlook på dashbord, klimaanlegg, midtarmlene, ESP, og slik fortsetter lista.
For hvem?
Nærmere folkebil har BMW aldri vært, denne er for de aller fleste. Den er ikke dyrere enn at nesten alle har råd.
Den er trendy nok til at den aksepteres i de fleste sosiale lag, men samtidig så diskré at du ikke behøver være redd for å bli stemplet som snobbete. Med dieselmotor tilfredsstiller den også de strenge Euro 4-miljøkravene.
Hvorfor denne?
Snerten, velkjørende og godt utstyrt. Det er den eneste bilen i kompaktklassen med bakhjulstrekk, noe som gir sporty kjøreegenskaper og god balanse.
Du får følelse av kvalitet og helhet, gode seter, samt pent og funksjonelt interiør. Bilen er drivstoffgjerrig, kun 0,56 l pr. mil ved blandet kjøring, og er en av de sikreste kompaktbilene.
Noe å spare?
Ja, såklart! Vår bil kom på kr 194 500 kroner. Et raskt søk på internett viser at en tilsvarende bil i Norge koster fra kr 245 000 kroner og oppover. Dermed sparer du over 50 000 kroner.
Regnestykke ved import av ”vårt” eksemplar:
Euro-kurs er satt til kr. 7,90 i eksemplet.
- Bilens pris: 107 503 kr
- Norsk moms: 26 876 kr
- Vektavgift 49 697 kr
- Motoreffektavgift: 20 236 kr
- CO2-avgift: 13 668 kr
- Bruksfradrag: - 25 080 kr
- Vrakpant og klimagassavgift: 1 610 kr
Bilens pris inkl. alle avgifter: 194 509 kr
Denne artikkelen sto første gang på trykk i februarutgaven 2008 av bladet Autofil. Vær derfor obs på at kurs, pris, osv kan ha forandret seg noe.