NRK Meny
Normal

BMW X5 3.0d

250 000 kroner. Så mye kan du spare på å hente inn din nye X5 fra Tyskland.

BMW X5
Foto: BMW

Vi fant en kjempelekker, 7 måneder gammel BMW X5 3.0d med M-Sport-pakke. Bilen har kun gått 4900 km, siden den var ny i august -07. Den er lakkert i den nye, kule ”innfargen” hvit og har lekkert Nevada sort skinninteriør.

Motoren yter 235 sterke dieselhestekrefter, den har selvfølgelig firehjulstrekk og automat. Bilen er til salgs hos BMW-forhandler i Tyskland for 65 900 euro, og er funnet på mobile.de.

Noe utstyr?

Her er det lettere å fortelle hva den ikke har. Vi nevner i rask rekkefølge noen av godsakene: M-sport pakke (Må IKKE forveksles med ”vanlig” sportspakke!), 20 toms hjul, Headup-display (instrumenter i frontruta), ”Versting-stereo” med 16 høytalere, panorama soltak, Navigasjon Professional, Adaptiv drive (nøkkelfri åpning/ lukking / starting) og mye mer. Bilen har hele 10 airbags og er utstyrt med partikkelfilter.

For hvem?

For deg som er litt mer enn gjennomsnittlig opptatt av biler, status og image. Dette er definitivt noe av det aller ”hotteste” du kan eie akkurat nå. Gjør seg godt i carporten utenfor hytta på Kvitfjelltoppen, og er både kjekk og grei når du skal dra hjem skjærgårdsjeepen på 26 fot, når sommersesongen på hytta ved Tjøme er over!

Du verdsetter trolig også kjøreegenskapene, samt den gode plassen. Førerplassen er en nytelse, bakseteplassen er gedigen, og bagasjerommet sluker det aller meste. Kvalitet og materialvalg er selvfølgelig av ypperste klasse.

Det bør vel også føyes til at du ikke bør ha så dårlig råd at du må ringe kontofonen for å sjekke saldoen før du bestiller pizza på lørdagskvelden…

Hva bør du tenke over?

Svær SUV begynner å bli politisk ukorrekt. I enkelte europeiske byer vurderer man å forby disse bilene, og man hører stadig om folk i slike biler som ”bombarderes” med råtne tomater og egg… Ikke spesielt hyggelig.

Dette kan på noe sikt påvirke bruktbilprisene negativt. Når det er sagt, bør det påpekes at CO2-utslippet fra X5 er på ”bare” 214 g/km, slett ikke galt for en bil av dette kaliberet!

Noe å spare?

Ja, så mye har vi aldri spart tidligere! Vår bil kom på kr. 913 000 kroner. Vi fant en nesten helt maken, men ny bil, til salgs i Norge for kr. 1 300 000 kroner. Hvis vi for vårt eksemplar trekker fra kr. 150 000 kroner for slitasje og elde (dvs. 7 mnd og 4900 km = frisk avskrivning!) så er vi på kr. 1 150 000 kroner og besparelsen blir på nesten kr. 250 000 kroner!

Litt tankespinn til slutt: Hvis man hadde importert og solgt fire slike biler i året, kunne man sagt opp jobben og sittet igjen med nesten en en million kroner i året. Hadde man bare hatt den første å kjøpe bilen for! Jeg tror jeg begynner å forstå hvorfor alle millionærer sier at å tjene den første millionen, er det vanskeligste…

Regnestykke ved import av ”vårt” eksemplar:

Euro-kurs er satt til kr. 8,00 i eksemplet.

Kjøpesum: 427 032 kr

  • Norsk moms: 106 758 kr
  • Vektavgift 171 668 kr
  • Motor eff. avgift: 178 670 kr
  • CO2 -avgift: 78 448 kr
  • Bruksfradrag: -51 454 kr
  • Vrakpant + kilmagass avgift: 1 610 kr
  • Sum avgifter inkl. mva: 485 699 kr

Bilens pris inkl. alle avgifter: 912 731 kr

Denne artikkelen sto første gang på trykk i marsutgaven 2008 av bladet Autofil. Vær derfor obs på at kurs, pris, osv kan ha forandret seg noe.