NRK Meny
Normal

Lexus IS 220d

Med Lexus har du luksus og kjent kvalitet i en attraktiv pakke, for deg som synes Audi, BMW og Mercedes blir for hverdagslig. Og det kan være mye å spare på å importere den fra utlandet.

Lexus IS 220d
Foto: Toyota / Wieck

Vi fant en ett år gammel Lexus IS 220 Luxury, svart metallic med grått skinninteriør som har gått 28 000 km. Den har 2,2-liters dieselmotor på 177 hk og sekstrinns manuell girkasse. Til salgs hos merkeforhandler i Tyskland for 32 900 Euro. Funnet på www.mobile.de.

Noe utstyr?

Denne har absolutt alt! Vi nevner xenon, klima, versting-stereo med frontmatet cd-skifter, navigasjon med berøringsskjerm, bluetooth, ryggekamera og DVD. 17-tommers hjul, VDIM (Vehicle Dynamics Integrated Management), ni kollisjonsputer, to el-seter med minne, takluke.

For hvem?

For deg som liker luksus og status, men ikke har et påtrengende behov for å vise det. Du synes Audi, BMW 3-serie og Mercedes C-klasse blir litt for hverdagslig. Du setter også pris på at dette er en av verdens beste og mest driftsikre biler, du vet å verdsette supre kjøreegenskaper og et av bilverdenens beste stereoanlegg. Du har ikke all verdens behov for kjempestor bakseteplass og er heller ikke opptatt av hvor mange liter bagasjerommet svelger.

Hva bør du tenke over?

Kjøp den for all del i riktig farge! Svart, grått og sølv er garantert safe. Hvitt vil igjen bli en populær farge og er OK. Den finnes også i lysegrønn, lyseblå og vinrød, men disse hadde i alle fall jeg styrt unna…

En del av bilene som er til salgs i Norge, mangler blant annet original navigasjon (Nei, man fester ikke ting med løse ledninger og sugekopp i frontruta på en Lexus…) Ganske mange har heller ikke skinninteriør. Dette er biler som vil falle ganske mye i pris, og de blir tunge å selge igjen senere.

Noe å spare:

Jada! En helt maken bil, med lik kilometerstand men noe dårligere utstyrt, vår til salgs hos merkeforhandler Funnemark for 481 000 kr (inkl. reg. avg.). Vår bil kom på 414 000 kr, så du sparer nesten 70.000 kroner!

Regnestykke ved import av ”vårt” eksemplar:

Euro-kurs er satt til kr. 8,00 i eksemplet.

  • Kjøpesum: 213 000 kr
  • Norsk moms: 53 250 kr
  • Vektavgift: 84 946 kr
  • Motoreffektavgift: 68 637 kr
  • CO2-avgift: 22 712 kr
  • Bruksfradrag: - 29 970 kr
  • Vrakpant og klimagassavgift: 1610 kr

Bilens pris inkl. alle avgifter: 414 185 kr

Denne artikkelen sto første gang på trykk i januarutgaven 2008 av bladet Autofil. Vær derfor obs på at kurs, pris, osv kan ha forandret seg noe.