Hopp til innhold

Hva klær forteller

Mer eller mindre bevisst uttrykker vi oss mye gjennom klærne våre. Måten vi går kledd på signaliserer også den gruppe vi vil tilhøre, sier Lise Sjåk Bræk.

Lise Sjåk Bræk
Foto: Haakon Dirk Blaauw / NRK

Nå for tiden har vi en mote som gjør at vi ofte velger å kle oss sporty og avslappet, men ta på en kvinne et langt skjørt eller en bunad så oppfører hun seg garantert annerledes . Måten vi klær oss på innvirker på hvordan vi bruker kroppen vår på. Slik sett kan man da si at klær skaper folk!

I over 40 år har Lise Sjåk Bræk virket som designer og produsent av klær. Produksjonen hennes inkluderer et rikholdig utvalg fra ”Haute Couture” til uniformsprofilering. I høst kom hun ut med boken ”Med klær som språk” der hun på en spesiell måte tar for seg det uartikulerte klesspråket, et språk som alle kan, men sjelden kan uttale!

Ikke arbeid for motetegnere
I samtalen innrømmer søndagens sølvsupergjest at hun aldri hadde tenkt hun skulle komme til å arbeide med klær ut fra et sosialantropologisk ståsted.

Lise Sjåk Bræk
Foto: Haakon Dirk Blaauw / NRK

- Jeg begynte jo som motetegner i et land der det ikke fantes arbeidsplass for slike, noe som var lovlig sent å oppdage når man kom ut fra Kunst-og Håndverkskolen etter å ha vært mer fokusert på å få seg en utdannelse enn hva den kunne brukes til.

Dette førte henne inn i industritegning og jobb som kunsthåndverker inntil hun befant seg i arbeid med å profilere arbeidsplasser både i offentlig og privat sektor – såkalt Uniformsprofilering.

- Jeg har kledd på offentlige virksomheter, flyselskap, rederier, banker og forsikringsselskap og når jeg gjorde det, når jeg arbeidet med klær på en måte som beveget seg bort fra mote, da kom klær til å bli ganske spennende for meg.

Klær har makt
-Du skal ikke bare kle et antrekk, du skal bære det, fylle det på andre vis enn det rent fysiske. Klærne skal også hjelpe deg til den leken du tør og synes er morsom, ikke ta makten fra deg i et spill du ikke mestrer, nærmest formaner Lise Sjåk Bræk.

Lise Sjåk Bræk
Foto: Haakon Dirk Blaauw / NRK

Kulturstrøm

  • Sjette førsteplass på albumlisten for Ariana Grande

    Ariana Grande sikrer seg sin sjette førsteplass på den amerikanske albumlisten med sitt sjuende studioalbum.

    – En uke med evig solskinn, skrev Ariana Grande i helgen på Instagram – og siktet til suksessen som hennes sjette album, kalt nettopp «Eternal Sunshine», har.

    Utgivelsen solgte det som tilsvarer 227.000 albumenheter i sin første uke, noe som er årets beste hittil, ifølge Billboard. Blant annet ble låtene strømmet 195 millioner ganger. Den nye platen, som også topper VG-lista her hjemme, er laget i samarbeid med svenskene Max Martin og Ilya Salmanzadeh.

    Grande har tidligere toppet albumlisten med «Positions» (2020), «Thank U, Next» (2019), «Sweetener» (2018), «My Everything» (2014) og «Yours Truly» (2013). 2016-platen «Dangerous Woman» kom «bare» til en andreplass.

    Ariana Grande
    Foto: AFP
  • Fem land vil ha «Cammo»

    NRK har inngått opsjonsavtale med Tyskland, Frankrike, Spania, Belgia og Nederland om nyinnspillinger av dramakomedien «Cammo».

    Over 700.000 så første sesong av «Cammo». Serien handler om influenseren Cammo, som går konkurs og må ta på seg jobben som støttekontakt for Kamilla med Downs syndrom.

    – Dette er helt surrealistisk! At humoren og historien i «Cammo» kan treffe både spanjoler og tyskere er skikkelig gøy. Jeg gleder meg til å se hvordan de forskjellige landene tolker manus, og er så takknemlig og glad for at historien om Cammo og Kamilla potensielt skal bli fortalt til så mange millioner mennesker, sier Caroline Glomnes, serieskaper og hovedrolleinnhaver.

    Katelyn Garbin og Caroline Glomnes i rollene som Kamilla og Cammo.
    Foto: NRK

Flere kulturnyheter