Hopp til innhold

Hun var Rybaks «Fairytale» – nå spiller de to sammen

Alexander Rybaks kjærlighetssorg førte til tidenes norske Eurovision-hit. Ti år senere møter vi Rybak og eksen Ingrid Berg Mehus – til nostalgi i vennskapelig ånd.

Alexander Rybak vant MGP med sang om exkjæresten Ingrid Berg Mehus. Nå hjelper han Mehus når hun skal være med i MGP.

Alexander Rybak vant MGP med sang om ekskjæresten Ingrid Berg Mehus. Nå spiller de duett.

De er tilbake på musikkskolen Barratt Due, hvor allting startet. Fiolinen og musikken førte Ingrid Berg Mehus og Alexander Rybak sammen fra de var 15 og 17 år gamle – og kjærlighetshistorien ble temaet i Rybaks monsterhit.

Han var forelsket i sitt «fairytale», altså Ingrid, selv om det gjorde vondt i hjertet.

«I'm in love with a fairytale even thought it hurts,

and I don't care if I lose my mind, I'm already cursed»

I mange år var de to uten kontakt, men nå er de tilbake sammen, i vennskapelig ånd og spiller musikk – med Alexanders mor ved pianoet.

Vil ta en Rybak

Ingrid Berg Mehus skal i årets MGP forsøke å «ta en Rybak», med fiolinen som fremste musikalske våpen vil hun representere Norge i Eurovision.

Og opp gjennom årene har hun utvilsomt tråkket sine egne, originale stier i fiolinkarrieren. I mange år har hun jobbet som nattklubbfiolinist.

Kasinobyen Las Vegas er blant dem som har fått servert Ingrids stemningsskapende toner i natten.

Hun har vært oppvarmingsartist for David Guetta, en av verdens mest kjente DJ-er, og spilt under fotballkamp for Los Angeles Galaxy.

Neymar, brasiliansk superstjerne og en av verdens fremste fotballkunstnere, var tilskuer og ga tommel opp!

Ingrid Berg Mehus

FIOLINIST: Ingrid Berg Mehus sjarmerte Alexander Rybak da de møttes på musikkskolen Barratt Due som tenåringer. Hun står støtt på egne bein, og har fascinert celebriteter i Los Angeles og Las Vegas.

Foto: Julia Marie Naglestad / NRK

Rybak: – Hun er en prinsesse

Alexander Rybak har ingen problemer med å gi sin eks og fiolinkollega skryt for sin brede musikalitet. Og han trekker frem hennes uselviskhet.

– Jeg pleier å si at hun er en av de artistene som i stedet bruker musikk for å fremme seg selv, bruker deg selv for å vise fram musikken.

Og han mener det ikke er det minste rart at en eventyrlåt handler om henne.

– Du ser jo på henne at hun er en prinsesse, som tatt ut av en Disney-film.

Ingrid vil på sin side ikke ta æren for Fairytale, selv om hun er beæret for at Rybak sier hun var inspirasjonskilden.

– Det du har skapt, er uavhengig av hvem du har skrevet den om. Det er jo i kraft av at du er en begavet komponist og en fantastisk musiker, sier hun til ham.

Rybak kontrer:

– Det hadde vært en helt annen låt hvis den ikke var om Ingrid. Og jeg er veldig glad for at et så genuint godt menneske har preget meg, også musikalsk.

Se opptredenen som førte til poengskred og overlegen seier i Moskva i 2009.

Magisk stemning

Ingrid sier at Alexanders musikalitet kan gjøre publikum trollbundet.

– Der Alexander er blir det en helt magisk stemning, et grenseland mellom den verdenen her og en helt annen verden. Og det er utrolig spennende.

Og hun forteller at Rybak gir henne råd om stort og smått før den store finalen.

– Han sier for eksempel at jeg bør synge gjennom ting, også når jeg er forkjølet og føler meg nedfor og dårlig. Klarer man det når man er forkjølet klarer man det under alle omstendigheter.

Rybak har stor tro på Ingrids låt «Feel», og mener den appellerer til nettopp følelsene.

– Det er ikke en prestasjonslåt, det er en låt skapt for nytelse. Det er noe helt annerledes enn alt annet i Melodi Grand Prix. Det er kjempedeilig, og jeg gleder meg.

Blir Ingrids MGP-deltakelse også et «fairytale» for historiebøkene? Svaret får vi i Oslo Spektrum 2. mars.

Kulturstrøm

  • Formkraft i to generasjoner

    – Det er virkelig to markante kunstnere vi snakker om: To kvinner som hver især ruver i nyere norsk kunsthistorie, og som gjennom vidt forskjellige medier har utviklet sine egenartede og individualiserte formspråk, skriver kunstkritiker Mona Pahle Bjerke om utstillingen «Bølger og måne» med Siri Aurdal og Synnøve Anker Aurdal ved Stavanger Kunstmuseum.

    Bilde fra utstillingen «Bølger og måne» av Siri Aurdal og Synnøve Anker Aurdal ved Stavanger Kunstmuseum
    Terningkast 6 Kunst

    «Her skjer det virkelig ting i utstillingsrommet»

    ANMELDELSE: «Bølger og måner» av Siri Aurdal og Synnøve Anker Aurdal ved Stavanger Kunstmuseum

  • Blues-pioneren John Mayall er død

    Den britiske artisten John Mayall er død, 90 år gammel. Hans band The Bluesbreakers var sentralt i karrieren til senere superstjerner som Eric Clapton og Mick Fleetwood.

    Musikeren døde mandag i sitt hjem i California, heter det i en kunngjøring på Mayalls Instagram-konto. Han hadde familien sin rundt seg, melder nyhetsbyrået AP.

    – Helseplagene som tvang John til å avslutte sin storslåtte turnékarriere, førte til slutt til fred for en av verdens største helter på veien. John Mayall ga oss 90 år med utrettelig innsats for å lære bort, inspirere og underholde, heter det.

    En rekke artister har spilt i John Mayalls band, blant dem Eric Clapton og Jack Bruce, som senere dannet Cream. Det har også Mick Fleetwood, John McVie og Peter Green, som senere spilte i Fleetwood Mac, samt Mick Taylor, som spilte fem år i Rolling Stones.

    John Mayall har holdt konserter i Norge flere ganger, deriblant på Notodden Blues festival i 2004 og 2013.

    Mayall gav ut sitt første album i 1966.

    Han ble innlemmet i Blues Hall of Fame i 2016.

    I fjor ble han nominert til Grammy klassen Best Traditional blues album, for albumet «The sun is shining down».

    NTB/NRK

    Bluesartisten John Mayall er død. Bildet viser Mayall mens han spiller munnspill og holder rundt en mikrofon. Bildet er fra Montreux Jazz Festival i Montreux, Sveits, sent mandag 7. juli 2008
    Foto: Sandro Campardo/Keystone / AP/NTB
  • «Kjærlighet» til filmfestivalen i Venezia

    Den norske spelefilmen «Kjærlighet» av Dag Johan Haugerud er teke ut i hovudkonkurransen på filmfestivalen i Venezia, og kan dermed vinne Gulløven.

    Det er første gong på 38 år at ein norsk spelefilm er invitert til hovudkonkurransen i det som er verdas eldste filmfestival, og ein av dei tre viktigaste filmfestivalane i verda, saman med Cannes og Berlin.

    Regissør Dag Johan Haugerud
    Foto: Baard Henriksen