Hopp til innhold

Foretrekker Spotify over radio

En ny undersøkelse gjennomført av YouGov for Spotify viser at unge mellom 18-29 år i Norge nå heller lytter til musikktjenesten, enn kommersiell radio.

Spotify
Foto: Spotify

Undersøkelsen, som har sjekket lyttervanene hos 1011 personer, viser at Spotify er større enn alle kommersielle radiokanaler hos de i aldersgruppen 18-29 år.

Halvparten har brukt Spotify den siste uken

Halvparten av de spurte i denne aldersgruppen svarer at de har benyttet Spotify i løpet av den siste uken.

Sammenlignet med de kommersielle radiokanalene havner Spotify på en tredjeplass (32 prosent) blant de mellom 30 og 44 år. Disse hører mest på P4 (54 prosent), så Radio Norge (36 prosent).

Ifølge Cathrine Solheim i Spotify Norge er premiumbrukerne, altså de som betaler for tjenesten, noe eldre enn gratisbrukerne.

Nordmenn er betalingsvillige

I februar i år var 45 prosent av all musikkomsetning i Norge kjøp via nedlastning eller streaming på nett.

EMI-sjef Bjørn Rogstad mener nordmenn er av de mest betalingsvillige ved musikktjenestene på nettet. Noe som understrekes av høye salgstall i oversikten fra bransjeforeningen Ifpi.

Les: Nær halvparten av alle musikk-kjøp er nedlastinger på nettet

Nedlastning og streaming øker jevnt, mens cd-salget stuper. Omsetningen fra nedlastning og streaming steg med hele 63 prosent fra i fjor, til 21,5 millioner kroner.

Spotify melder om at det per i dag er omtrent 750 000 registrerte gratiskontoer i Norge.

Les også: Utfordrer Spotify og Wimp

Kulturstrøm

  • Girl in Red med historisk milepæl

    Ho er den første norske kvinnelege artisten som har fått éin milliard strøymingar på ein song på strøymetenesta Spotify.

    Det er låten «we fell in love in october» som har bikka éin milliard, ifølgje VG. Låten blei gjeve ut i 2018.

    Marie Ulven Ringheim, som ho eigentleg heiter, seier til avisa at ho synest det er veldig gøy at ei låt som ho har skrive, produsert, miksa og mastra har resonnert så mykje.

    Girl in Red
    Foto: ANNA KURTH / AFP
  • «Victoria må dø» vant publikumspris

    Den norske filmen «Victoria må dø» vant publikumsprisen under årets Barnefilmfestival i Kristiansand.

    «Mounted Games» av Karen Houge vant årets pitchekonkurranse og «Smerteterskel» stakk av med prisen for beste kortfilm.

    Festivalsjef Cathrine Sordal forteller i en pressemelding at det har blitt vist 83 filmer fra 42 land under årets festival.

    Barnefilmfestivalen har i år delt ut 10 ulike filmpriser. Her kan du lese om alle vinnerne.

  • Aaron Sorkin skriv «The Social Network»-oppfølgar

    Aaron Sorkin held på med eit manus til det han kallar «ein slags The Social Network-oppfølgar», fordi han meiner Facebook har skulda for storminga av Kongressen i USA 6. januar 2021.

    Det sa Sorkin under ei direktesending av podkasten «The Town». Han vil derimot ikkje seia kvifor han meiner Facebook står bak storminga.

    Sorkin fekk ein Oscar for manuset til dramafilmen The Social Network frå 2010, regissert av David Fincher. Filmen tek for seg oppstarten av Facebook.

    Sorkin har tidlegare sagt at han ønsker å skriva ein oppfølgar som utforskar «den mørke sida» av Facebook, særleg dersom Fincher vil regissere.

    Aaron Sorkin
    Foto: GARY HERSHORN / Reuters