Undersøkelsen, som har sjekket lyttervanene hos 1011 personer, viser at Spotify er større enn alle kommersielle radiokanaler hos de i aldersgruppen 18-29 år.
Halvparten har brukt Spotify den siste uken
Halvparten av de spurte i denne aldersgruppen svarer at de har benyttet Spotify i løpet av den siste uken.
Sammenlignet med de kommersielle radiokanalene havner Spotify på en tredjeplass (32 prosent) blant de mellom 30 og 44 år. Disse hører mest på P4 (54 prosent), så Radio Norge (36 prosent).
Ifølge Cathrine Solheim i Spotify Norge er premiumbrukerne, altså de som betaler for tjenesten, noe eldre enn gratisbrukerne.
Nordmenn er betalingsvillige
I februar i år var 45 prosent av all musikkomsetning i Norge kjøp via nedlastning eller streaming på nett.
EMI-sjef Bjørn Rogstad mener nordmenn er av de mest betalingsvillige ved musikktjenestene på nettet. Noe som understrekes av høye salgstall i oversikten fra bransjeforeningen Ifpi.
Les:
Nedlastning og streaming øker jevnt, mens cd-salget stuper. Omsetningen fra nedlastning og streaming steg med hele 63 prosent fra i fjor, til 21,5 millioner kroner.
Spotify melder om at det per i dag er omtrent 750 000 registrerte gratiskontoer i Norge.
Les også: