Nå lanseres en ny konkurrent til tjenester som norske Wimp og svenske Spotify. Rdio er på mange måter veldig lik sine konkurrenter, men har et par triks i ermet, melder svenske E24.
Se hva dine venner liker
Det er gründerne bak tjenester som Skype, Kazaa og Joost – Niklas Zennström og Janus Friis som i samarbeid med investeringsgruppen Atomico har utviklet Rdio (uttales «ar-di-o»).
- Les også: Platebransjen utfordrer Spotify
Igjen loves du en ny måte å oppdage, kjøpe og oppbevare musikken din, og her kan du også se hva dine venner og kontakter liker av musikk.
- Les også: - Wimp er en suksess
Rdio likner nemlig mer på Twitter og Facebook, i den forstand at du hele tiden vil se hva dine venner velger av musikk, og hva de mener om den. De mest spilte låtene blant dine venner vil dukke opp i en slags twitter-flyt på skjermen
Både på nett og mobil
- Flere digitale tjenester har forsøkt å løse bestemte utfordringer, men ingen har på noen elegant måte klart å intgrere hvordan man oppdager ny musikk med streaming i en og samme tjeneste. Vi tror folk er klare for en utivkling i den retningen, sier Friis i følge Yahoo News.
Tjenesten baserer seg på streaming av musikk og er også tilgjengelig på mobiltelefon. Den har i dag omkring fem millioner låter tilgjengelig, etter å ha fått avtaler med alle de største plateselskapene - EMI, Sony, Universal, Warner - og mange mindre indieselskaper.
Les mer: Alt om nedlasting, fildeling og streaming!
Det koster i underkant av 5 dollar i måneden å bruke tjenesten på din pc, mens du må ut med det dobbelte for også å ha den med deg på mobiltelfonen.