Hopp til innhold

Finkulturen flørter med hiphopen

Hiphop har tatt veien opp fra undergrunnen og inn på de største scenene i landet. Den Norske Opera, Nationaltheatret og Dansens Hus inviterer alle urbane kunstnere på scenen denne måneden.

KINGWINGS VS NASJONALBALLETTEN FOTO ERIK BERG 01

Hiphop i kombinasjon med etablerte uttrykk har blitt en vinner på scener landet over. Her er breakerne i Kingwings da de danset på Den Norske Opera og Ballett.

Foto: Erik Berg

– Kunstverdenen omfavnet streetart for lenge siden, nå kommer scenekunsten etter, sier teatersjef ved Nationaltheatret Hanne Tømta.

Hiphop og gatekunst har lenge vært ansett som undergrunnskultur hovedsakelig for ungdom. Men nå dras hiphopens tunge, mørke rytmer opp og frem i scenelyset på de etablerte teatrene.

Det Norske Teatret hadde stor suksess med stykket Jungelboka som var spekket med hiphopkoreografi og hadde breakdanser Adil Khan i hovedrollen. Riksteatret har hatt flere hiphopere med seg ut på turné, og Oslo Nye Teater er blant teatrene som har sluppet til rapduoen «Emire og Lillebror». Mens den nye teatersjefen ved Carte Blanche startet sin karriere som hiphopdanser.

Saken fortsetter etter videoen.

Og nå fortsetter trenden.

I helgen er det premiere på Norges første hiphopteaterfestival Spkrbox i Trondheim. Festivalen byr på teaterforestillinger, internasjonale og norske artister, jams og konserter, filmer, foredrag og workshops.

Helgen etter inntar festivalen Oslo og arrangeres ved Caféteatret og Dramatikkens Hus i tillegg til selveste høyborgen for den etablerte kulturen i Norge: Nationaltheatret.

Festivalleder Cici Henriksen mener det er på tide at hiphopkulturen tas opp i finkulturen.

– Hiphop er den største poesibevegelsen i verden noensinne, det er absolutt noen teatrene burde ta til seg og få øynene opp for. Vi er en festival som fokuserer på kulturelle klasseforskjeller og krasjer sammen streetkultur og finkultur, sier Henriksen til NRK Kulturnytt.

Saken fortsetter etter bildet.

KINGWINGS VS NASJONALBALLETTEN FOTO ERIK BERG

Den Norske Opera og Ballett har hatt stor suksess med forestillingen «Kingwings vs. Nasjonalballetten» som fusjonerer breaking og ballettdans.

Foto: Erik Berg

Oppstår magi

Den Norske Opera og Ballett satser også på urbane uttrykk for tiden. Fra 3. til 9. februar spilte forestillingen «Kingwings vs. Nasjonalballetten» for fulle hus, alle dager.

Ideen til den spesielle danseforestillingen kom i 2011 etter pådriv fra Olympiatoppen. Deretter ble forestillingen en stor suksess da den ble satt opp i 2012.

Ballettsjef ved Den Norske Opera og Ballet, Ingrid Lorentzen, mener at det oppstår magi når den gulvbaserte breakingen til Kingwings blir kombinert med de høye svevene til ballettdanserne.

– Vi traff hverandre! Med piruettene på tåspiss og deres bevegelser nede på gulvet, hadde vi to ingredienser som ble så mye mer enn én pluss én. Det er sterk disiplin i begge leire og vi hadde gjensidig god innvirkning på hverandre. Til sammen slo det gnister, sier Lorentzen til NRK.no.

Hun mener det er spennende at nye danseformer nå inviteres inn på scenene.

– Vi skal utfordre vår egen tradisjon, og ikke bare gjenta det gamle. Når slike fusjoner er gjort riktig, slik som i Jungelboka og flere andre steder, får forestillingen en egen punch. Når også Nationaltheatret presenterer hiphop, så er det helt klart at dette er noe i tiden, sier Lorentzen.

Torsdag ble dørene til de lyse lokalene i Bjørvika igjen åpnet for urbane uttrykk da Nordic Black Theatre hadde premiere på forestillingen «Tribute to the Heroes». En forestilling som fusjonerer reggae og strykekvartett, ballett og steetdans.

– Disse forestillingene trekker et nytt publikum til Operaen, sier Lorentzen.

Populært med urban dans

FLOORKNIGHTS CREW

Fredag kveld presenterer de for første gang til det nye konseptet «Measure your crew» der breakerne i Floorknights crew inviterer andre dansegrupper til en konkurranse.

Foto: Dansens Hus

Nasjonal scene for dans, Dansens Hus, satser også på hiphop. Fredag kveld presenterer de for første gang til det nye konseptet «Measure your crew» der breakerne i Floorknights crew inviterer andre dansegrupper til en konkurranse. Vinnergruppen stikker av med en premie på 15 000 kroner. Alt avgjøres slik det ville blitt gjort i en «danse off» eller battle på gata: uten dommere, men vinneren kåres etter mengden på applaus danserne får.

– Det blir veldig spennende, sier Erik Årsland, kommunikasjonssjef ved Dansens Hus.

Dansens Hus har allerede hatt hell med flere hiphoparrangement, blant annet sin årlig hiphopfestival kalt, Urban moves.

– Disse forestillingene selger veldig bra, det er helt tydelig at det er stor interesse for hiphop. Det er veldig annerledes stemning her under slike arrangement enn når vi viser annen samtidsdans, sier Årsland.

Han mener det er et pluss at stadig flere scener nå åpner for gateuttrykk.

Blir tatt seriøst

For utøverne betyr det mye at de urbane kunstuttrykkene blir tatt inn på landets største scener.

– Vi har strevd i mange år å bli tatt seriøst som en kunstnerisk enhet. Det er en anerkjennelse av oss som en kunstnerisk institusjon å få spille på operaen, sier Dominic Wilson i Nordic Black Theatre som står for forestillingen«Tribute to the Heroes».

Han mener at Operaen også vinner på å invitere inn nye og utradisjonelle kunstnere.

– Det viser at de har et mangfold av uttrykk, og ikke bare er for en smal del av befolkningen. Det er positivt for deres omdømme, og bra for alle parter, sier han.

Han er derimot redd at termen urban er blitt vel populær.

– Jeg synes urbant er et merkelig uttrykk, men nå synes plutselig alle det er kult og vil ha det på plakatene sine, sier han.

Saken fortsetter etter bildet.

Nordic Black Theatre, TRIBUTE TO THE HEROES

Nordic Black Theatre viser for tiden forestillingen «Tribute to the Heroes» på Den Norske Opera og Ballett.

Foto: Monica Santos Herberg

TV har vært døråpner

Idehaver og co-produsent for Stjernekamp, Vibeke Sørlie, har jobbet som hiphopkoreograf i mer enn 30 år. Hun mener det er på tide at de tradisjonelle teatrene åpner dørene for den urbane kulturen.

Vibeke Sørli

Vibeke Sørlie mener det er på tide at hiphop inviteres inn på teatrene.

Foto: Bjørn Opsahl

– Hiphopkulturen har eksplodert de siste ti årene, men det har ikke vært synliggjort i slike settinger. Det er på høy tid at hiphop har blitt en naturlig del av teatertilbudet. Endelig slipper vi inn i storstua, og endelig gjenspeiler teatrene det folk flest er opptatt av, sier Sørlie.

Den siste tiden har også TV-programmer som NRK Stjernekamp og Adils Hemmelige dansere gjort at hiphopdansen har blitt sett og tilgjengeliggjort for større deler av befolkningen. Sørlie mener det er på tide at scenene følger etter.

– Skal kulturen holdes levende, må man spille klassikerne, men man må også speile samtiden vår. Barn og ungdom må føle at de store teatrene er deres teater, og da må man gi dem noe som gir gjenklang, mener Sørlie.

Kulturstrøm

  • Girl in Red med historisk milepæl

    Ho er den første norske kvinnelege artisten som har fått éin milliard strøymingar på ein song på strøymetenesta Spotify.

    Det er låten «we fell in love in october» som har bikka éin milliard, ifølgje VG. Låten blei gjeve ut i 2018.

    Marie Ulven Ringheim, som ho eigentleg heiter, seier til avisa at ho synest det er veldig gøy at ei låt som ho har skrive, produsert, miksa og mastra har resonnert så mykje.

    Girl in Red
    Foto: ANNA KURTH / AFP
  • «Victoria må dø» vant publikumspris

    Den norske filmen «Victoria må dø» vant publikumsprisen under årets Barnefilmfestival i Kristiansand.

    «Mounted Games» av Karen Houge vant årets pitchekonkurranse og «Smerteterskel» stakk av med prisen for beste kortfilm.

    Festivalsjef Cathrine Sordal forteller i en pressemelding at det har blitt vist 83 filmer fra 42 land under årets festival.

    Barnefilmfestivalen har i år delt ut 10 ulike filmpriser. Her kan du lese om alle vinnerne.

  • Aaron Sorkin skriv «The Social Network»-oppfølgar

    Aaron Sorkin held på med eit manus til det han kallar «ein slags The Social Network-oppfølgar», fordi han meiner Facebook har skulda for storminga av Kongressen i USA 6. januar 2021.

    Det sa Sorkin under ei direktesending av podkasten «The Town». Han vil derimot ikkje seia kvifor han meiner Facebook står bak storminga.

    Sorkin fekk ein Oscar for manuset til dramafilmen The Social Network frå 2010, regissert av David Fincher. Filmen tek for seg oppstarten av Facebook.

    Sorkin har tidlegare sagt at han ønsker å skriva ein oppfølgar som utforskar «den mørke sida» av Facebook, særleg dersom Fincher vil regissere.

    Aaron Sorkin
    Foto: GARY HERSHORN / Reuters