Hopp til innhold

Hesiod

«Enkelte dager er en velsignelse for dem som lever på jorden, andre dager er omskiftelige, grå, og unyttige. For én er dagen god, en annen synes den er grå. Det er få som vet»
Hesiod vet.
Og han anstrenger seg for å overbevise oss

Hesiod, foto Wikipedia
Foto: Wikipedia

Hør: Studio Sokrates: Greske tanker del 9 111217

Verk og dager
Hesiod (mellom 7 og 600 f Kr.) var altmuligmann. Bonde, dikter, rimsmed, landbruksøkonom, astronom. Han må dessuten ha hatt god greie på merkedager og månefaser. Hvis han har levd, da. Det er litt omstridt. De to tekstene vi tilskriver Hesiod bygger på muntlige overleveringer – i dag kaller vi den ene teksten Theogonien, om gudenes opprinnelse, den andre er Verk og dager (Arbeid og dager).

Verk og dager er full av gode råd og påminnelser. Hesiod nevner alle merkedager og forteller hva bonden må foreta seg. Ikke ulikt vår egen Landbrukskalender:
I utgaven for 2012 heter det om søndag 15. januar at «søknad om midler til forebyggende og konfliktdempende tiltak mot rovdyrskader» må sendes.
«Velsignet er den som vet!» skriver Hesiod

Demokrati
En av baktankene med denne serien om Greske tanker i Studio Sokrates var å se etter hvilke erfaringer grekerne hadde – erfaringer som i sin tur kan bidra til å forklare hvorfor antikkens athenere lagde verdens første demokrati. Hesiods dikt kan kanskje være én slik drivfjær.

Han skriver at ei vanstyrt bygd kommer aldri til å blomstre: «Herskere som sluker bestikkelser forsømmer seg. De setter ondt blod mellom bøndene og ei bygd som styres av en sånn hersker kommer det aldri til å gå godt med» (Greek Thought, s 23 HYPER)

Hva må gjøres?
Med et frampek mot Lenins boktittel forteller Hesiod rett fram hva som skal til for å få sving på landsbyen og bondelandet omkring: «De som er like rettferdige mot sine egne som mot fremmede, de som ikke ser bort fra det rettferdige, for disse vil byen og bygda blomstre opp i rikt monn. De skal aldri sulte, i skogen gir biene honning, sauene skal knele under vekta av sin fine ull og kvinnene føder barn som ligner på sine fedre». (GT p 24)

Den rettskafne og de rettferdige blir altså belønnet, tenker Hesiod. Grådighet og urettferdighet blir trøbbel. Det sørger Zevs for.

Gullalder
Hesiod forteller at hans tid er jernalderen. Det er den siste store epoken som følger etter Gullalderen da menneske og guder levde sammen. Sølvalderen, der Zevs hadde tatt styringen og menneskene levde i mer enn hundre år. I bronsealderen var menneskene hardhauser. Alt, til og med hus var laget av bronse, men livet var preget av alles kamp med alle.

Hele epoken sluttet med en diger oversvømmelse, en flodbølge. Heltenes æra hjemsøkes av figurene vi kjenner fra heltediktningen og de endte sine dager på de saliges øyer, ( Elysion ).

Vår egen tid er jernalderen. Ungdommen er oppkjeftig mot voksne, makta får alltid siste ordet, og dårlige mennesker bløffer seg til beundring og anerkjennelse. (Kan utdypes Ad nauseam tenker jeg, filosofer tjener for eksempel dårligere enn aksjemeglere og direktører)

Musikken
Vi tar farvel med pianist og orkesterleder Claude Thornhill i denne utgaven av Studio Sokrates. Thornhill levde og arbeidet i overgangen mellom to æraer i jazzhistorien: Swing og storbandæraen og den nye jazzen: Be-bop. Stadig færre storbandledere maktet å holde det gående. Publikum sluttet å danse til musikken, og Hipsteren dukket opp. Med hornbriller, sigaretter uten filter og nå skulle man lytte til jazz. Ikke å danse.

Thornhill var en av få som prøvde å ta den nye tiden inn i bandet sitt, det hører vi på de to komposisjonene av Charlie Parker han orkestrerte. De av dere som bruker Spotify kan høre musikken her: Studio Sokrates spilleliste i Spotify

1: Donna Lee (Charlie Parker)
2: Yardbird Suite (Charlie Parker)

Kulturstrøm

  • Gustav Klimts siste maleri solgt på auksjon

    Maleriet «Portrait of Miss Lieser» av den østerrikske kunstneren Gustav Klimt ble solgt på auksjon i Wien for 30 millioner euro, som tilsvarer rundt 350 millioner kroner.

    Klimt startet på portrettet i 1917, og det skulle bli hans siste maleri før han døde året etter. Han fikk aldri gjort det helt ferdig.

    Maleriet var savnet i nesten 100 år før det dukket opp på auksjonshuset i Wien tidligere i år, skriver BBC.

    Det har vært flere debatter om hvem kvinnen på bildet er, og hva som skjedde med bilde under 2. verdenskrig.

    Auksjonsleder Michael Kovacek, co-administrerende direktør for Kinsky Auction House taler ved siden av Claudia Moerth-Gasser, Klimt Expert, i begynnelsen av en auksjon for den østerrikske kunstneren Gustav Klimts portrett ble auksjonert ut.
    Foto: Reuters