Hopp til innhold

Små skulpturer skal få unge til å snakke om følelser

Gustav Vigeland er kjent for gigantskikkelser i Frognerparken. Nå er de knøttsmå skulpturene hans på Norgesturné.

Vigeland, skulptur i sofa, redsel

«Redsel» heter skulpturen fra 1892. Tidsreisen til i dag skjer i en sofa fra Skeidar.

Foto: Javier Ernesto Auris Chavez / NRK

Nasjonalmuseet og Vigeland-museet har sendt de små skulpturene rundt på Norgesturné.

50 ungdommer har vært med å bestemme tittelen på utstillingen: «Angsten står i sofaen».

Inspirert av SKAM

– Det vi vil vise er den unge Vigeland, sier Helga Gravermoen, prosjektleder ved Nasjonalmuseet.

Redsel skulptur av Gustav Vigeland

Den minste skulpturen har den største følelsen.

Foto: Javier Ernesto Auris Chavez / NRK

Sskulpturene skal få folk til å snakke om følelser.

– Skulpturene tar for seg eksistensielle temaer som de fleste av oss kjenner oss igjen i. Og det har vi lært av tv-serien SKAM: Hvis utstillingen treffer de unge, så treffer den alle, sier Gravermoen.

«Jeg mot meg»-psykologen Peder Kjøs har vært med å gi innspill om hvordan skulpturene presenteres for unge. Det er de sterke følelsene skulpturene uttrykker som skal under lupen.

– Det blir opp til oss som ser å tolke. Hvem er de, hvorfor trenger den ene, eller kanskje begge, trøst? Hvorfor er de nakne, sier Kjøs.

Mann og kvinne Trøst skulptur av Gustav Vigeland

«Trøst», en av «Mann, kvinne»-skulpturene til unge Gustav.

Foto: Annar Bjørgli / Nasjonalmuseet

Vil engasjere publikum

De små verkene er uttrykksfulle, men titlene på de 21 verkene er knappe. Halvparten av dem heter bare «Mann og kvinne». På denne utstillingen kommer det kun til å stå «Gustav» og alderen hans da han laget skulpturene.

Skoleklasser får gi dem navn, på små lapper som festes under minimenneskene.

Det er et vågalt grep av Nasjonalmuseet. De er jo egentlig redde for tusj.

Disse skulpturene er så mye verdt at de omtales som nasjonalskatter.

Ut på tur

De fleste skulpturene bor til vanlig i magasinet på Vigeland-museet. Beskyttet, i mørke. Nå skal de fram i lyset og ut til folket.

Gustav Vigeland skulptur børstes støv av

De små skulpturene er svært verdifulle. Støvet må børstes av dem før de pakkes ned.

Gustav Vigeland skulptur pakkes inn

«Mann og kvinne» blir påkledd før reisen.

Gustav Vigeland skulptur flyttes på sokkel

Kunsten må pakkes på en bestemt måte. Bronseskulpturene er festet på sokkelen, så hele greia må bæres.

Gustav Vigeland skulpturer pakkes i kasser

Skulpturen i en kasse, sokkelen i en annen.

Gustav Vigeland montering av skulptur

Hansker og full kons når bronsen skal løftes.

Gustav Vigeland skulpturer bæres

Tunge løft, her gjelder det å ikke snuble. Alle utstillerne har gått på kurs for å lære hvordan de skal behandle skattene.

Gustav Vigeland skulpturer pakket i kasser

21 skulpturer blir over 40 kasser som skal fraktes fra sted til sted.

Kulturstrøm

  • Céline Dion gjør comeback i OLs åpningsseremoni

    Arrangørene av sommer-OL i Paris bekreftet fredag at den canadiske artisten Céline Dion skal opptre under åpningsseremonien.

    Arrangørene har tidligere hintet om at den internasjonale popdronningen skulle opptre, men først fredag kveld ble det offisielt bekreftet, melder CNN.

    Céline Dion slutter seg dermed til Lady Gaga og den fransk-maliske artisten Aya Nakamura på scenen. Hun forventes å synge «L'Hymne à L'amour» – en hyllest til den franske legenden Edith Piaf.

    55-åringen måtte tidligere i år avlyse sin verdensturné fordi hun er rammet av sykdommen «stiff person syndrome», en svært sjelden, nevrologisk sykdom.

    Opptredenen i Paris er Dions første siden hun fikk diagnosen.

    (©NTB)

    Celine Dion begins world tour in her hometown
    Foto: ALICE CHICHE / AFP
  • Sendes på hemmelig oppdrag

    – Regissør Guy Ritchie er tydelig inspirert av klassiske «men-on-a-mission»-filmer. (...) Hans «The Ministry of Ungentlemanly Warfare» er løst basert på sanne figurer og hendelser under andre verdenskrig, men Ritchie behandler historien som en enkel machofantasi med tvilsom logikk og glimt i øyet, skriver filmkritiker Birger Vestmo.