Kristiansands hjemmeside får hele 20 av 25 mulige poeng. Og på eposthenvendelser får de 16 av 20 mulige poeng. Men dessverre er ikke Kristiansandkontoret like flink på telefonhenvendelser. Blant annet fikk vi ikke svar over telefon på en lørdag, og på spørsmål om overnatting fikk vi ingen eksakt prisinformasjon, verken på tysk eller på norsk. Dessuten får Kristiansand kun 14 poeng på det personlige besøket, som er under gjennomsnittet for de 15 turistkontorene.
- Dette skyldes antakelig at vi i juni ansatte nye feriehjelper. Det tar litt tid å innarbeide rutiner for de som er nye, sier turistsjef Åse Irene Fjermedal.
Møtt av stengt dør
Å finne fram til turistkontoret i Kristiansand, er dessuten ganske vanskelig, noe vår medarbeider fikk erfare. Da hun kom gående til riktig adresse, ble hun først møtt av en stengt dør. For å finne riktig inngangsdør måtte hun rundt hele kvartalet. Og det er ingen hjelp å få i bykartet som ligger på turistkontorets hjemmeside. Kartet er så lite at det er umulig å skjelne hvilken by det i det hele tatt viser.
At det kan være vanskelig å finne vegen til turistkontoret, er noe turistsjefen er smertelig klar over.
- Dette er noe vi har levd med i mange år. Kommer man med ferge er det lett å finne veien, men kommer du gående er det vanskelig. Vi håper å kunne flytte til lokaler på torget fra og med neste år, hvor vi allerede har en torginformasjon i sommersesongen, forteller Fjermedal.