Etter intervjuet fikk vi være med på en lengre sniktitt av Heavy Rain, og regissør David Cage fra Quantic Dreams fortalte at han ville vise en annen side av spillet.
I stedet for dramatiske scener og klassisk "action", fikk Spiller.no sammen med flere europeiske journalister se hvordan Heavy Rain også ligner på The Sims 3.
- Det handler om valg!
Vi fikk se en scene hvor den ene av de fire hovedpersonene, Ethan Mars, må ta seg av de daglige gjøremålene med sin sønn som er kommet på besøk. Han er en alenefar, og det er ikke vanskelig å se at Mars har en vanskelig fortid.
- Det handler om valg, valg og valg! forteller Cage. - Dine valg påvirker miljøet og karakterene rundt deg. Du kan valge å lage middag til sønnen din, eller la han fikse det selv. Du kan hjelpe han med leksene og la ham se litt TV om han er flink, eller du kan være det motsatte av det folk flest vil kalle en god far. Dette påvirker forholdet til sønnen din, og selvfølgelig spillet.
Vil skape følelser
Det kan være du stopper litt opp og lurer på hvorfor i alle dager skal en gidde å spille et spill som dreier seg rundt slike trivielle gjøremål, men Cage poengterer at han vil skape følelser hos spillerne.
- I denne scenen handler alt om forholdet mellom far og sønn, ved å forteller historien gjennom det daglige livet til karakterene håper vi at folk får et nært emosjonelt bånd til spillkarakterene.
Spillere skal knytte emosjonelle bånd til de fire forskjellige karakterene på forskjellige måter, men alle sammen blir bundet sammen av handlingene til den ukjente Origami-morderen.
Teknologien er avgjørende
På mange måter er det lettere å kategorisere Heavy Rain som en interaktiv film, siden spillet lener seg på mange grep kjent fra film for å skape gjenkjennelse og følelser i den som ser på. Likevel er det et fullverdig spill, med full mulighet til interaktivitet i historien.
Heavy Rain har tidligere pekt seg ut som et spill med en særdeles god grafikkmotor. Nærbilder av ansikter har vært skremmende virkelighetstro, og det gjør at personene fremstår som helt ekte. Likevel viste demoen at spillet er langt i fra ferdig, flere grafiske feil var lett å se i demoen. På tross av dette levde grafikken i sin helhet opp til forventningene, og spillet kommer til å dytte grensene for hva slags grafikk vi vil se i fremtiden.
Ekte skuespillere
Tidligere har Quantic Dream røpet at de fire hovedkarakterene er basert på ekte personer, og under den drøyt timeslange presentasjonen fikk vi som var til stede også en skikkelig overraskelse. Inn døra kom nemlig den virkelige Ethan Mars, en britisk skuespiller. Likheten var nesten skremmende.
Han kunne fortelle at det å spille i et spill, var en ganske annerledes opplevelse enn teater og film.
- Det er en helt unik opplevelse, fordi teknikken jeg måtte arbeide med var helt annerledes enn det jeg er vant til. Jeg ble plassert i et rom, og måtte spille rollen min med Motion Capture-utstyr koblet til kroppen. Det var ingen andre skuespillere i det nakne rommet, så jeg måtte late som jeg snakket med de andre karakterene og levde et vanlig liv.
Heavy Rain er ventet i første kvartal 2010, etter å ha blitt utsatt flere ganger.