Hopp til innhold

Fritt Ord-direktør Åmås: – Norske medier er for feige

Direktør Knut Olav Åmås i stiftelsen Fritt Ord mener at norske medier har vært for feige og unngått å publisere karikaturtegninger av frykt for å krenke noen.

 Knut Olav Åmås

Angrepet mot franske Charlie Hebdo er et angrep på internasjonal ytringsfrihet, sier direktør Knut Olav Åmås i Fritt Ord.

Foto: Varfjell, Fredrik / NTB scanpix

Knut Olav Åmås sa til Kampanje i går at norske medier har vært for feige. I dag utdypet han saken overfor NRK.

– Det er ment som en beskrivelse av det som har skjedd siden september 2005 da karikaturstriden begynte med Jyllands-Posten i Danmark. Norske medier har valgt en veldig forsiktig linje og vært engstelige for å støte, fornærme eller krenke noen. De har blant annet ikke sluttet seg til de store europeiske kampanjene med massepublisering av karikaturer, sa Fritt Ord-direktør, og tidligere kultur- og debattredaktør i Aftenposten, til NRK tidligere i dag.

Da han var redaktør i Aftenposten skrev han følgende om Jyllands-Postens publisering av Muhammed-karikaturene.

«Uansett hva som var motivene for å trykke dem, har de fungert som produktive provokasjoner som har klargjort den kollisjon som faktisk finnes mellom idealene om et åpent og konflikt-blottstillende liberalt samfunn og konservative, fundamentalistiske religiøse posisjoner og praksiser.»

Lav terskel for ytringsfrihet

Dagen etter at 12 mennesker ble drept på grunn av ytringene sine i magasinet Charlie Heblo, påpeker Åmås at det er veldig lett å angripe enkeltmedier når de blir stående alene.

Slik han mener den kristne publikasjonen Magazinet ble overlatt til seg selv da de 10. januar 2006 gjenga faksimiler av Jyllands-Postens Muhammed-karikaturer.

– Spørsmålet er om man skal opprette en slags krenkelsesfundamentalisme og la ekstremister få det privilegium å tolke når noen har gått over en grense. Da blir terskelen for ytringsfrihet svært lav, sa Åmås.

Fritt Ord-direktøren er bekymret for at terrorangrepet mot karikaturtidsskriftet i Paris onsdag kan føre til ubegrunnet forsiktighet og det han kaller usaklige hensyn.

– Trusler fra ekstremister er på en måte usaklige hensyn som kan flytte grenser som ikke har noe med innholdet i ytringene å gjøre, sa han.

Dagbladets sjefredaktør John Arne Markussen er opptatt av at dersom man publisere denne typen stoff, skal det være satt i en sammenheng.

– Vi må vise hva som er grunnen til det som har skjedd, men vi skal samtidig ikke komme med en overlagt fornærmelse av store folkegrupper, sa han og viste også til at det er mange hensyn å ta, ikke minst for medarbeidere og deres sikkerhet

Kulturstrøm

  • Girl in Red med historisk milepæl

    Ho er den første norske kvinnelege artisten som har fått éin milliard strøymingar på ein song på strøymetenesta Spotify.

    Det er låten «we fell in love in october» som har bikka éin milliard, ifølgje VG. Låten blei gjeve ut i 2018.

    Marie Ulven Ringheim, som ho eigentleg heiter, seier til avisa at ho synest det er veldig gøy at ei låt som ho har skrive, produsert, miksa og mastra har resonnert så mykje.

    Girl in Red
    Foto: ANNA KURTH / AFP
  • «Victoria må dø» vant publikumspris

    Den norske filmen «Victoria må dø» vant publikumsprisen under årets Barnefilmfestival i Kristiansand.

    «Mounted Games» av Karen Houge vant årets pitchekonkurranse og «Smerteterskel» stakk av med prisen for beste kortfilm.

    Festivalsjef Cathrine Sordal forteller i en pressemelding at det har blitt vist 83 filmer fra 42 land under årets festival.

    Barnefilmfestivalen har i år delt ut 10 ulike filmpriser. Her kan du lese om alle vinnerne.

  • Aaron Sorkin skriv «The Social Network»-oppfølgar

    Aaron Sorkin held på med eit manus til det han kallar «ein slags The Social Network-oppfølgar», fordi han meiner Facebook har skulda for storminga av Kongressen i USA 6. januar 2021.

    Det sa Sorkin under ei direktesending av podkasten «The Town». Han vil derimot ikkje seia kvifor han meiner Facebook står bak storminga.

    Sorkin fekk ein Oscar for manuset til dramafilmen The Social Network frå 2010, regissert av David Fincher. Filmen tek for seg oppstarten av Facebook.

    Sorkin har tidlegare sagt at han ønsker å skriva ein oppfølgar som utforskar «den mørke sida» av Facebook, særleg dersom Fincher vil regissere.

    Aaron Sorkin
    Foto: GARY HERSHORN / Reuters