Les også anmeldelsen fra Moldejazz i 2001: Metheny magic!
Men selv om det er godt arbeid fra konsertarrangører og støttespillere er det nok én mann som er hovedgrunnen til at Metheny igjen legger turen til Norge. Det er Erlend Skomsvoll. Metheny sa i et intervju tidligere i uka at Skomsvoll er en av verdens beste arrangører i dag – og det er litt av en attest å få fra mannen som fremdeles kan fylle de aller fleste konsertarenaene, og som sikkert de fleste musikere ville gitt litt av hvert for å få samarbeide med.
Som hånd i hanske
Trondheim Jazzorkester er en sammensatt gruppe – med forskjellige musikere fra Trondheimsmiljøet i forskjellige besetninger. Denne gangen hadde Erlend Skomsvoll valgt å bruke fire saksofoner, strykekvartett og vokal og et komp bestående av orgel og piano, kontrabass, og to trommeslagere. Besetningen kledde musikken som hånd i hanske – akkurat som den gjorde det i Molde for to år siden. Denne gangen var det også med orgel, og med Steinar Nickelsen bak tangentene ble det en ubetinget suksess. Det starta som det gjorde i Molde – med en kakafoni av lyd som gikk over i arrangementer av Methenys låter. Noen av arrangementene låt ganske tett opp til originalen, mens andre var transformert nærmest til det ugjenkjennelige. De bar sterkt preg av å ha vært flere runder gjennom Skomsvolls oppfinnsomme komponisthode. Det hadde også sneket seg inn en låt av Skomsvoll sjøl. Låta "Hegg", for øvrig med en nydelig sopransax-solo ved Eirik Hegdal.
Aldri kjedelig
Konserten varte over to timer, men kjedelig ble det aldri. Det var store kontraster; fra det groovy suggererende til det meditativt vakre. Og fra det gjennomkomponerte til lange partier med stor frihet for de enkelte musikerne. Pat Metheny trivdes tydeligvis godt på scenen i samarbeid med Trondheim Jazzorkester. Og det ble også rom for flere fine soloprestasjoner fra Trondheimsmusikerne. Ekstranummeret var som i Molde en utrolig versjon av Pat Methenys klassiker "Travels". Låta starter med en gitarsolo, etterfulgt av dissonerende strykere som setter det vakre i perspektiv. Mens det ble én konsert med dette reportoaret sist gang i Molde, får bandet nå hele sju konserter til å utvikle materialet sammen med Pat Metheny. Og jeg vil tippe at den siste konserten i Oslo Konserthus 2. oktober vil bli en happening som det vil bli snakk om i lange tider. En triumf for Midtnorsk Jazzsenter – for Trondheim Kammermusikkfestival og ikke minst for Erlend Skomsvoll og musikerne han har med seg i Trondheim Jazzorkester. Metheny er en naturlig del av bandet. Han er ikke superstjernesolist som gjør sine egne greier med et lokalt komp. Og det virker som han finner seg vel til rette i Skomsvolls musikalske univers. For musikken er nemlig like mye Skomsvoll som Metheny. Og kanskje den litt uærbødige tilnærmingen til stoffet er noe av det som gjør at Metheny mener Erlend Skomsvoll er en av vår tids største arrangerer. Etter denne konserten er det vel bare å si seg enig med Metheny i akkurat den saken.Her er alle datoene for Metheny-turnéen til Trondheim Jazzorkester:25.sept Bodø Kulturhus26.sept: Olavshallen Trondheim / Trondheim Kammermusikkfestival27.sept: Bergen / Røkeriet28.sept: Stavanger Konserthuset29.sept: Ibsenhuset i Skien1.okt: Tromsø Kulturhus2.okt: Oslo Konserthus