Fortsatt «gutte- og jenteinstrumenter» på kulturskolene

9 av 10 som spiller fløyte er jenter, mens det er motsatt på slagverk, ifølge tall fra norske kulturskoler. – Skulle ønske jenter syntes det var kult å spille bass, sier Maya Vik.

Maya Vik - slik fotografen Pål Laukli og AD-en Gary Swindell ser henne.

Gutter spiller trommer, jenter spiller fløyte. Slik er det fortsatt på norske kulturskoler. Bassist Maya Vik ønsker seg at flere jenter heller velger bass eller trommer.

Foto: Pål Laukli/Gary Swindell

NRK har vært i kontakt med kommunale kulturskoler i de åtte største kommunene her i landet.

Overalt – fra Tromsø i nord til Kristiansand i sør – er tendensen den samme: valg av instrument følger kjønn.

– Dette er en kjent problemstilling. Det er har vært sånn i mange år, og det må vi gjøre noe med. Sånn kan vi ikke ha det, sier leder Hans-Ole Rian i Musikernes fellesorganisasjon.

Fløyte mot trommer

Selv om piano og en del blåse- og strykeinstrumenter fordeler seg ganske likt på kjønnene, er det store forskjeller for andre instrument.

  • 9 av 10 som spiller fløyte eller tar sangtimer, er jenter.
  • 9 av 10 som spiller trommer, bass eller gitar, er gutter.

– Jeg skulle ønske jenter syntes det var like kult å spille bass som å synge, sier en av Norges mest profilerte bassister, Maya Vik.

Hun spilte tidligere i bandet Montée, som hun forlot i 2012 for å satse på solokarrieren.

– Kanskje kulturskoler rundt omkring skulle vært flinkere til å fortelle elevene at de kan spille et annet instrument, for eksempel trommer, sier hun.

Ikke strategi for å jevne ut

Musikernes fellesorganisasjon mener det er viktig å jevne ut skillene mellom kjønnene fordi det kan gi oss en bredere kulturliv og andre historier.

– De fleste begynner å spille et instrument tidlig, så vi må sette inn kreftene i grunnskolen og tidlig i kulturskolene, sier Rian.

Men Norsk kulturskoleråd har ikke noen strategi for å få forandring på feltet. De har ikke fått signal fra kulturskolene om at nasjonale tiltak er ønsket.

– Vi har ikke nye tiltak, vi har mer enn nok med å tilby undervisning. Det er lange ventelister, sier Olav Kjøk, rektor ved Oslo musikk- og kulturskole.

Kulturstrøm

  • Gullrutens fagpriser delt ut

    «Rådebank 2», «P3 Gull» og «Kunstneren og tyven» tok flest priser under utdelingen av Gullrutens fagpriser i dag, skriver Rushprint. Fagprisene deles ut i tillegg til selve Gullruten-prisene, som offentliggjøres lørdag kveld.

  • KORK kårer unge komponister

    Skapia er en komposisjonskonkurranse som involverer tusenvis av skolebarn og -ungdom fra hele landet. Vinnerne kåres og får verket sitt fremført av KORK i en festkonsert direkte fra NRK Store studio kl. 12. Margrethe Røed er programleder.

    Vinnerne av komposisjonskonkurransene Veslefrikk og U-trykk skal kåres i Store studio. Kringkastingsorkestret spiller vinnerverkene. Konferansier: Margrethe Røed
  • 10 millioner til filmer

    Regjeringen vil gi 10 millioner til filmer som ble rammet av pandemien.

    – Dette er 10 millioner kroner i friske midler for å hjelpe filmprodusenter som har blitt rammet særlig hardt av stengte kinoer og redusert kapasitet under pandemien, sier kultur- og likestillingsminister Abid Raja i en pressemelding.

    Kompensasjonsordningen vil bli administrert av Norsk filminstitutt (NFI), og filmprodusenter kan nå søke om midler for filmer som var i distribusjon i perioden 13. mars til 30. september 2020.

    Kinovisning er tradisjonelt den viktigste inntektskilden for norsk spillefilm. Kinoinntektene fra én film vil i mange tilfeller være avgjørende for produsentens drift og for å kunne sette nye prosjekter i gang.

    Produsenter som hadde satt opp filmer for visning på kino i mars 2020 ble rammet av nedstengingen av samfunnet. Etter hvert åpnet kinoene, men med betydelig redusert kapasitet. Når kinoene igjen fikk åpne opp, ble flere filmer satt opp på tross av strenge restriksjoner. Disse filmene vil kunne få noe av de tapte billettinntektene fra kinovisning kompensert.

    – Jeg er glad for at vi med denne ordningen kan hjelpe filmprodusenter som ble rammet av stengte kinoer i mars 2020. Vi ser også at det kan være behov for å kompensere filmer som ble satt opp på kino i perioden med strenge restriksjoner på kapasitet, før stimuleringsordningen kom på plass 1. oktober 2020, sier Abid Raja.

    Pressekonferanse om koronasituasjonen
    Foto: Gorm Kallestad / NTB