NRK Meny

Fortsatt «gutte- og jenteinstrumenter» på kulturskolene

9 av 10 som spiller fløyte er jenter, mens det er motsatt på slagverk, ifølge tall fra norske kulturskoler. – Skulle ønske jenter syntes det var kult å spille bass, sier Maya Vik.

Maya Vik - slik fotografen Pål Laukli og AD-en Gary Swindell ser henne.

Gutter spiller trommer, jenter spiller fløyte. Slik er det fortsatt på norske kulturskoler. Bassist Maya Vik ønsker seg at flere jenter heller velger bass eller trommer.

Foto: Pål Laukli/Gary Swindell

NRK har vært i kontakt med kommunale kulturskoler i de åtte største kommunene her i landet.

Overalt – fra Tromsø i nord til Kristiansand i sør – er tendensen den samme: valg av instrument følger kjønn.

– Dette er en kjent problemstilling. Det er har vært sånn i mange år, og det må vi gjøre noe med. Sånn kan vi ikke ha det, sier leder Hans-Ole Rian i Musikernes fellesorganisasjon.

Fløyte mot trommer

Selv om piano og en del blåse- og strykeinstrumenter fordeler seg ganske likt på kjønnene, er det store forskjeller for andre instrument.

  • 9 av 10 som spiller fløyte eller tar sangtimer, er jenter.
  • 9 av 10 som spiller trommer, bass eller gitar, er gutter.

– Jeg skulle ønske jenter syntes det var like kult å spille bass som å synge, sier en av Norges mest profilerte bassister, Maya Vik.

Hun spilte tidligere i bandet Montée, som hun forlot i 2012 for å satse på solokarrieren.

– Kanskje kulturskoler rundt omkring skulle vært flinkere til å fortelle elevene at de kan spille et annet instrument, for eksempel trommer, sier hun.

Ikke strategi for å jevne ut

Musikernes fellesorganisasjon mener det er viktig å jevne ut skillene mellom kjønnene fordi det kan gi oss en bredere kulturliv og andre historier.

– De fleste begynner å spille et instrument tidlig, så vi må sette inn kreftene i grunnskolen og tidlig i kulturskolene, sier Rian.

Men Norsk kulturskoleråd har ikke noen strategi for å få forandring på feltet. De har ikke fått signal fra kulturskolene om at nasjonale tiltak er ønsket.

– Vi har ikke nye tiltak, vi har mer enn nok med å tilby undervisning. Det er lange ventelister, sier Olav Kjøk, rektor ved Oslo musikk- og kulturskole.