Hopp til innhold

Forsker: «Game of Thrones» seksualiserer kvinner

– HBO spekulerer i seksualisert vold i «Game of Thrones». Særlig har de en problematisk fremstilling av voldtekt i denne serien, sier professor.

Game of Thrones

GAME OF THRONES: Daenerys Targaryen spilt av Emilia Clarke (29) har fått mye oppmerksomhet for sin rolle i HBOs storserie.

Foto: HBO

Snart er det premiere på sjette sesong av tv-serien «Game of Thrones», HBOs mest sette serie noensinne.

Serien foregår i en fiktiv, middelalderinspirert tid, der menn bestemmer og kvinner blir giftet bort for å danne allianser. Blant annet.

Anne Gjelsvik

BOK OM GAME OF THRONES: Professor Anne Gjelsvik mener at HBO har en strategi som går ut på å utfordre folks moral, og at dette er en god markedsføringsstrategi.

Foto: NTNU

– Seksualisert vold er et virkemiddel også i virkelig krig. Men jeg tror ikke serieskaperne riktig tar innover seg forskjellene mellom å lese om en voldtekt, slik man gjør det i George R.R. Martins bøker, og det å se den i tv-serien, sier professor i filmvitenskap ved NTNU, Anne Gjelsvik.

– HBO spekulerer i seksualisert vold

Gjelsvik er medforfatter av den ferske boka «Women of Ice and Fire», som handler om kvinnerollene i «Game of Thrones». Hun mener HBO spekulerer i den seksualiserte volden i serien.

– Serien har sterke og flotte kvinnekarakterer, men også de som lider, blir voldtatt og havner i de klassiske fjernsynsstereotypiene. Må man ha denne kvinnefremstillingen igjen i et univers som har så mange andre muligheter?, spør Gjelsvik.

Lena Headey og Ian Beattie i Game of Thrones

BADGUY GOES NAKED: Dronning Cersei Lannister, spilt av Lena Headey (her også Ian Beattie til høyre) har en slags badguy-effekt i Game of Thrones, mener professor Anne Gjelsvik. Men så må hun gå skammens gang, naken gjennom byen.

Foto: HBO Nordic

Kvinner med badguy-effekt

Hun bruker dronning Cersei Lannister, en manipulerende og sterk kvinnerolle i serien, som eksempel.

– Hun har en slags «badguy-effekt». At kvinner kan spille den rollen tror jeg er en viktig grunn til at serien er blitt så populær, sier Gjelsvik.

– Cersei Lannister spiller spill og manøvrerer seg bra i dette universet, men så blir hun straffet for sine handlinger ved å måtte gå naken gjennom gatene. Da er man tilbake der kvinner blir holdt på plass gjennom sitt kjønn, sin seksualitet og kropp. Hun blir nok en vakker kvinne som fremstilles naken på skjermen.

– Viktig å diskutere seksualiserte kvinneroller

Hun mener det bidrar til forskjell mellom kjønnene når kvinner i serien fremstår nakne langt oftere enn menn.

– Jeg har ingen forestilling om at jeg ved å gå ut med dette i en bok kan påvirke HBOs strategier, men det er viktig at vi diskuterer hvordan seksualiserte kvinneroller oppfattes av oss som ser, og hvilken betydning det har for oss.

Serien har tidligere fått kritikk for scener med seksualisert vold, blant annet for en scene med Nicolaj Coster-Waldau og Lena Headey som mange betegner som en voldtektsscene.

19 år gamle Sophie Turner, som spiller Sansa Stark i serien, forsvarte nylig en annen kontroversiell voldtektsscene overfor Daily Mail.

I sosiale medier, i blogger og på debattforum, tar mange seere avstand fra den seksualiserte volden i serien.

Laster Twitter-innhold
Laster Twitter-innhold
Laster Twitter-innhold

HBO Nordic ønsker ikke å kommentere Gjelsviks uttalelser spesifikt, men henviser til tidligere kommentarer fra serieskaperne, som har varslet at de vil tone ned den seksualiserte volden som følge av fanreaksjoner.

Kulturstrøm

  • Girl in Red med historisk milepæl

    Ho er den første norske kvinnelege artisten som har fått éin milliard strøymingar på ein song på strøymetenesta Spotify.

    Det er låten «we fell in love in october» som har bikka éin milliard, ifølgje VG. Låten blei gjeve ut i 2018.

    Marie Ulven Ringheim, som ho eigentleg heiter, seier til avisa at ho synest det er veldig gøy at ei låt som ho har skrive, produsert, miksa og mastra har resonnert så mykje.

    Girl in Red
    Foto: ANNA KURTH / AFP
  • «Victoria må dø» vant publikumspris

    Den norske filmen «Victoria må dø» vant publikumsprisen under årets Barnefilmfestival i Kristiansand.

    «Mounted Games» av Karen Houge vant årets pitchekonkurranse og «Smerteterskel» stakk av med prisen for beste kortfilm.

    Festivalsjef Cathrine Sordal forteller i en pressemelding at det har blitt vist 83 filmer fra 42 land under årets festival.

    Barnefilmfestivalen har i år delt ut 10 ulike filmpriser. Her kan du lese om alle vinnerne.

  • Aaron Sorkin skriv «The Social Network»-oppfølgar

    Aaron Sorkin held på med eit manus til det han kallar «ein slags The Social Network-oppfølgar», fordi han meiner Facebook har skulda for storminga av Kongressen i USA 6. januar 2021.

    Det sa Sorkin under ei direktesending av podkasten «The Town». Han vil derimot ikkje seia kvifor han meiner Facebook står bak storminga.

    Sorkin fekk ein Oscar for manuset til dramafilmen The Social Network frå 2010, regissert av David Fincher. Filmen tek for seg oppstarten av Facebook.

    Sorkin har tidlegare sagt at han ønsker å skriva ein oppfølgar som utforskar «den mørke sida» av Facebook, særleg dersom Fincher vil regissere.

    Aaron Sorkin
    Foto: GARY HERSHORN / Reuters