Se bilder av Granadaen og den enorme motoren her!Se den vakre MR2-en her!
Bilmiljøet i Norge slutter ikke å overraske. At så mange som 2.000 mennesker og 500 biler møtte opp til Autofil Tuning i et kjøpesenter mellom Sandnes og Stavanger var for oss overveldende.
Enda morsommere var det at mange av bilene er så spektakulære. Og verstingen: Jo, en Ford Granada 78-modell med hele 1.700 hestekrefter under panseret.
Publikumsmagnet
Vi skjønte fort at dette var en bil vi måtte ha med i Autofil Tuning. Hele kvelden samlet den en stor tilskuerskare. Bilens eier Magnor Mydland fra Moi forklarer bilens popularitet slik:
- Jeg har spurt andre om dette også. For uansett hvor jeg er får jeg mye oppmerksomhet med den. Det jeg har fått inntrykk av er at folk synes denne er interessant fordi de enten selv har eid en Granada eller kjenner noen som har det. Rett og slett fordi dette i utgangspunktet er en folkelig bil.
Bilen har han bygd på siden han kjøpte den hos en vrakhandler på Hokksund i 1983. Hele fem forskjellige motorer har sittet i bilen siden den gang.
Hele 1700 hestekrefter spytter denne motoren ut!!
- Ja, det har vært et hav av forskjellige løsninger, og jeg aner ikke hva det har kosta meg.
"Animal Jim"
Men nå er det nok. Motoren som sitter i bilen i dag - den blir.
- En gal amerikaner som kalles ”Animal Jim” tok verdensrekord med denne motoren i dragrace-kategorien Pro Mod i 1992. Han hadde to like motorer, men i dag har han kun én. Den andre sitter i min bil, smiler han.
Motoren er av typen Ford Motorsport helaluminium med 700 CUI eller 11,5 liter. Den veier ikke mer enn 250 kilo og yter altså hele 1700 hestekrefter!
Kameleonen
Den andre bilen vi plukket ut til å representere Rogaland i Autofil Tuning var Markus Lundbergs Toyota MR2. Bilen er en 91-modell han har jobbet på i fem år. Og nesten alt er forandret.
Men det mest iøynefallende med denne bilen er lakken. Kameleon er stikkordet: fargen spenner fra lilla, til oransje og grønn. Bilen er rett og slett bare vakker.
Helikoptertekniker Markus Lundberg viser stolt fram sin MR2.
Lundberg er usikker på hvor mye tid han har brukt på bilen, men det skal ha gått med enormt mange kveldstimer og om lag 4-500.000 kroner.
MR2-en er utstyrt med en motor som nå yter 470 hestekrefter ved 9250 omdreininger. Orginalt var hestekreftene begrenset til 245.
- Jeg tror denne bilens teoretisk toppfart ligger på 340 km/t, men jeg vil nok ikke kunne greie å kjøre fortere enn 320 km/t.
Uansett lover han at han skal bite godt fra seg når finalen i Autofil Tuning går av stabelen på Gardermoen til våren.
Disse er klare
Spredningen i hva vi har plukket ut til finalen i Autofil Tuning begynner å bli ganske stor. Fra før har vi plukket ut en Nissan Skyline 33 GTR fra Drammen, Ford Sierra RS Cosworth og Chevrolet Chevelle SS 396 fra Halden. Og med en Granada og MR2 fra Rogaland ser dette virkelig bra ut. Men tre biler gjenstår før finaleheatet er klart.