Hopp til innhold

For dårlige norske biografier

Professor i litteratur, Arne Melberg, mener at norske biografier må bli bedre.

Arne Melberg

Litteraturprofessor Arne Melberg mener de norske biografiene som ble utgitt i 2011, ikke er spesielt godt skrevet. – De bærer preg av å være bestillingsverk og har flere mangler ved seg, mener han.

Foto: Hilde Bruvik / NRK

Arne Melberg har som juryleder for Brageprisen, i klassen for biografier, lest flere av fjorårets biografier enn de fleste. Litteraturprofessoren mener at dette er en sjanger med et forbedringspotensial.

Bestillingsverk

Åge. Historien om Norges største rocker

- Det som gjør biografien «Åge. Historien om Norges største rocker», til en god biografi, er at boken er personlig skrevet, mener Melberg.

Foto: Gyldendal

Av alle de biografiene som ble påmeldt til Brageprisen, og som han har lest fra perm til perm, mener han at det kun er to av bøkene som er godt skrevet, sa Melberg i et essay i Klassekampen. Den ene er Ole Jacob Hoels bok om Åge Aleksandersen, og den andre er Arnhild Skres biografi om Hulda Garborg.

– Disse to er riktig velskrevne. De andre er bra på flere måter, men ikke spesielt velskrevne. De bærer for mye preg av å være bestillingsverk, sier Arne Melberg til Bok i P2.

Mer kritisk

Litteraturprofessoren etterlyser mer kritisk distanse til personen det skrives om.

Bortsett fra Arnhild Skre, som ble tildelt Brageprisen for beste biografi i fjor, så er det ingen som makter å være kritiske til den personen de skriver om, mener Melberg.

– Det gjelder alle biografier. Skre derimot, tillater seg å være kritisk, sier han.

Hulda Garborg

- Styrken i biografien «Hulda Garborg. Nasjonal strateg», som fikk Brageprisen i sin klasse i fjor, er at den er kildekritisk, mener Melberg.

Foto: Samlaget

Melberg etterlyser i det hele tatt mer kildekritikk.

– Jeg savner generelt et mer kritisk syn på kildematerialet. Det har kanskje noe å gjøre med at jeg selv er historiker sier Arne Melberg.

– Må en biografi oppgi kilder?

– Alle bøkene jeg har lest har kildehenvisninger. Man skal kunne stole på disse, men det er vanskelig i for eksempel biografien om Arne Næss. Det kommer av at kildematerialet her er umulig å kontrollere, ettersom det er brukt intervjuer med Næss. Disse virker nærmest tilrettelagt for å fortelle en bestemt livshistorie.

Historisk vakuum

En annen svakhet er at forfatterne ikke oppgir hva som er skrevet tidligere om personen de lager biografi om, og glemmer at man alltid er en del av en historisk sak, mener professoren.

– Man må innse som biograf at man aldri har siste ordet i saken. Det savner jeg en bevissthet om.

Melberg savner også mer personlig motiverte biografier.

– Biografien om Åge, var en overraskende bok for meg. Han var en ukjent person, som jeg i utgangspunktet stilte meg selv spørsmål om hvorfor jeg skulle lese. Men boken var både underholdende og fascinerende skrevet, slik at jeg får et sterkt inntrykk av at jeg kjenner Åge. Boken står i en sammenheng, og alt er ikke bare lyst. Forfatteren er tydelig engasjert og har en god fortellerrøst – noe jeg ellers ofte savner, sier Arne Melberg.

Hør også litteraturprofessor Arne Melberg som gjest i Bok i P2 lørdag 7. januar kl. 07.35, eller som Podkast .

Kulturstrøm

  • Girl in Red med historisk milepæl

    Ho er den første norske kvinnelege artisten som har fått éin milliard strøymingar på ein song på strøymetenesta Spotify.

    Det er låten «we fell in love in october» som har bikka éin milliard, ifølgje VG. Låten blei gjeve ut i 2018.

    Marie Ulven Ringheim, som ho eigentleg heiter, seier til avisa at ho synest det er veldig gøy at ei låt som ho har skrive, produsert, miksa og mastra har resonnert så mykje.

    Girl in Red
    Foto: ANNA KURTH / AFP
  • «Victoria må dø» vant publikumspris

    Den norske filmen «Victoria må dø» vant publikumsprisen under årets Barnefilmfestival i Kristiansand.

    «Mounted Games» av Karen Houge vant årets pitchekonkurranse og «Smerteterskel» stakk av med prisen for beste kortfilm.

    Festivalsjef Cathrine Sordal forteller i en pressemelding at det har blitt vist 83 filmer fra 42 land under årets festival.

    Barnefilmfestivalen har i år delt ut 10 ulike filmpriser. Her kan du lese om alle vinnerne.

  • Aaron Sorkin skriv «The Social Network»-oppfølgar

    Aaron Sorkin held på med eit manus til det han kallar «ein slags The Social Network-oppfølgar», fordi han meiner Facebook har skulda for storminga av Kongressen i USA 6. januar 2021.

    Det sa Sorkin under ei direktesending av podkasten «The Town». Han vil derimot ikkje seia kvifor han meiner Facebook står bak storminga.

    Sorkin fekk ein Oscar for manuset til dramafilmen The Social Network frå 2010, regissert av David Fincher. Filmen tek for seg oppstarten av Facebook.

    Sorkin har tidlegare sagt at han ønsker å skriva ein oppfølgar som utforskar «den mørke sida» av Facebook, særleg dersom Fincher vil regissere.

    Aaron Sorkin
    Foto: GARY HERSHORN / Reuters