NRK Meny
Normal

Folkemusikken som ikke tåler dagens lys

I lystig lag og litt ut på natta dukker de gjerne opp, grisevisene. De finnes overalt og er eldgamle. Obs. Svært grove tekster.

Illustrasjon på grisevise - det groveste folkemusikken har å by på.

GRISEVISER: Det groveste folkemusikken har å by på.

Foto: Krister Kanck

Grisevisene handler om sex og kjønnsorganer, og inneholder de fleste tabuordene du kan komme på.

Du finner dem over hele landet, de er antakeligvis eldgamle i sin natur, og det finnes mange av dem. Det er alt fra stev og små stubber til lange sanger med mange vers og refreng. Hva har de felles? De er ofte svært grove.

Billedkunstner, kunsthåndverker og sanger Elfi Sverdrup, som har samlet på slike viser i mange år, har fått bakoversveis når hun har skjønt hvor mange som fortsatt kan disse sangene.

Etter en opptreden i Tønsberg kom det 16 stykker opp på scenen etterpå som ville synge sine sanger. Sverdrup tror at når hun bryter alle grenser på ei scene, følger folk, og særlig kvinner, gjerne etter.

– Mange vil kanskje hevde dette er rølp, men de finnes overalt og er eldgamle. De har med andre ord en viktig funksjon i folks liv. Men de blir som regel bare sunget langt, langt, langt utpå natta, når nesten alle har lagt seg.

Sverdrup har gått vitenskapelig til verks i tolkningen av sangene. Hun har funnet de samme visene i Norge og Sverige, og forteller at de er en felles tradisjon.

– Det føltes faktisk befriende å synge disse sangene første gangen, de hjalp meg litt med selvtilliten for jeg var så sjenert.

Men hun fikk mange kommentarer på at en som så så uskyldig ut kunne ta slike ord i sin munn. Sverdrup mener det ligger mye mer i disse grisevisene enn man kanskje tror første gang man hører dem.

– Jo dypere jeg går inn i dette materialet, jo mer respekt får jeg for det. Jeg tror kvinner gjennom tidene har brukt disse sangene som maktmidler og for å stanse brautende menn.

Les tekstene & lær melodiene:

Kjærringa kløpte rusketuska si

Kjærringa kløpte rusketuska si
Fire merker veide ulla
Fekk ho kje nok til hoser og sokk
Tok ho seg i rævva
Røska ut ein dott
Og så var'e nok til hoser og sokk
Og stallgutten fekk te hue

(I Bergen så synger de «hysj, hysj» istedenfor)

Jentene på Sem
e. Elfi Sverdrup

Jentene på Sem en fire eller fem
Lagde seg en kuk av leire
Smørt'n inn med fett
Jaggu gikk det lett
Kom skal vi laga fleire

Jenta satt på setra
e. Elfi Sverdrup

Jenta satt på setra og mjølka ei geit
Hei ille pille ille pille mjølka ei geit
Så fekk ho sjå ein kuk som låg i elva og flaut
Hei ille pille, ille pille pa

Jenta ho kasta frå seg bøtter og spann
Hei ille pille ille pille bøtter og spann
Så tok ho ein påle pella kuken i land
Hei ille pille, ille pille pa

Og jenta la kuken på sitt smellfeite lår
Hei ille pille, ille pille smellfeite lår
Ja der skal du liggja heilt te du står
Hei ille pille, ille pille pa

Hei sjungfaderi, heisjung fadera
Hei saituraitu fallerallera
Ja, der skal du liggja heilt te du står
Hei ille pille, ille pille pa

Stev frå Telemark
e. Elfi Sverdrup

Den fyste gongen e kuken småkå
Det va i eldhusi mæ e båkå
Den fyste gongen e kuken saug
Det va på bordet som mjølet fauk,
Ja, det va på bordet som mjølet fauk

Det bor en gammal mann
e. Elfi Sverdrup

Det bor en gammal mann oppi ei hule
Og dingle danglebær og la det skli

Han var så overjævlig te å pule
Og dingle danglebær og la det skli

Han pulte enker og faderløse
Og han tok rævva på de religiøse

Og stakkars kuene som sto i fjøset
Og dingle danglebær og la det skli

Anbefalt videre lytting:

NRK møtte Elfi Sverdrup i Folkemusikktimen, der hun forteller mer om sitt arbeide med å samle griseviser fra hele landet. Hør om fruktbarhetsritualer og mer om sangenes opprinnelse:

Griseviser, de visene som står nederst på folkemusikk-rangstigen. Ved Guri Skeie.