Les også:
Platekompaniets svar hos Ballade
I dag bekreftes dette av flere kilder Ballade.no har vært i kontakt med.
Platekompaniet tilbakeviste disse påstandene.
- Nei, akkurat når det gjelder Topp 15 er det vi som setter den, og det går ikke an å kjøpe seg inn der, sa Platekompaniet-gründer Egil Dahl til NRK.
En drøm å jobbe med
- All reklame koster, uansett hvilken form reklamen tar. Det er naivt å tro noe annet, sier Tuba Records' salgssjef Roar Hals, til Ballade.
Hals sier det ikke er noen forskjell på Platekompaniet og andre platebutikkjeder, utover at det er lettere å få gjennomslag for satsing på smalere artister hos nevnte kjede.
Sett i forhold til gamle Hysj-Hysj er de en drøm å jobbe med. Platekompaniet sitter med veldig mye makt, men tenker ikke bare på inntjening - de setter faktisk musikken først, sier han.
Hals vil ikke fortelle hvor mye en plass på topp lista koster for Tuba, fordi han føler at Platekompaniet er litt snillere mot de små selskapene enn de aller største.
Vil være anonyme
Han kan likevel opplyse at en topp 15-plassering koster mindre enn en "Platekompaniet anbefaler"- annonse, som andre navngitte kilder forteller at ligger på omtrent 10-12 000 kroner.
Andre kilder, som ønsker å være anonyme for å beskytte sitt forhold til Platekompaniet, bekrefter overfor Ballade at praksisen er gjengs, og at den har pågått i mange år.