Hopp til innhold

The Bourne Ultimatum

Dynamisk lyd, fysisk dramatikk og eminent håndverk redder ikke et tynt manus.

Matt Damon som Jason Bourne i The Bourne Ultimatum
Foto: Filweb

Fire stjerner

Jason Bourne-film nummer tre har premiere på norske kinoer i morgen. Det kommer en nummer fire også, forstår vi av sluttbildet i den nye filmen. Bildene er intense, selv om de ikke handler om noe særlig.

Drivende og intens

Det er den tredje filmen om Jason Bourne. Stoffet ble brukt opp i den første. Men selv uten særlig innhold er "The Bourne Ultimatum" drivende og intens. Bildene skaper spenning. Det deltakende kameraet. Klippen. Uroen. Pluss en meget dynamisk lyd - der stillhet er mest øredøvende.

Alt er gjort etter tidens oppskrift. Fysisk dramatikk vises i bevegelige bilder med klipp i bevegelsene og ping-pong-vekslinger i vinkler og utsnitt. Som vanlig. Forskjellen ligger i utførelsen. Den er utsøkt her. "The Bourne Ultimatum" er eminent filmatisk håndverk utført under regissøren Paul Greengrass' ledelse.

Godt håndverk gir ikke et tynt filmmanus mer innhold. Men håndverket kamuflerer en del. Slik er det her.

Djevelske aktiviteter

Matt Damon, Julia Stiles.

Matt Damon og Julia Stiles.

Foto: Filmweb

I den første filmen våkner Jason Bourne med hukommelsestap ombord en fiskebåt. Han vet ikke hvor han er og hvor han kommer fra. I den neste filmen er det klarere at han har vært hemmelig agent med harde never og raskt hode. CIA ser på den ustyrlige gjenoppstandne som en trussel. I denne nye filmen skal han ekspederes.

Det er det filmen går ut på gjennom 1 time og 55 minutter - å gjøre ulike forsøk på å ekspedere Jason Bourne. Men mannen som tapte hukommelsen, tapte ikke mer. Han har overjordisk evne til å utføre djevelske aktiviteter. Matt Damon har stadig rollen. På to språk.

Internasjonal gangster-virksomhet, etterretning og annen lyssky aktivitet, foregår på data nå. Hvert hushjørne på kloden er dekket av et overvåkingskamera og mikrofon og CIA og likesinnede har koblet alle til sitt nettverk Men det er forhåpentligvis bare på film.

På film har vi sett dette så ofte at det ikke er spennende lenger. Men i denne filmen får de dyktige filmhåndverkerne den stereotypen også til å virke ny. I det hele tatt: Filmspråket virker på oss der og da. Men jeg tror ikke filmopplevelsen vil vare.

Kulturstrøm

  • Gustav Klimts siste maleri solgt på auksjon

    Maleriet «Portrait of Miss Lieser» av den østerrikske kunstneren Gustav Klimt ble solgt på auksjon i Wien for 30 millioner euro, som tilsvarer rundt 350 millioner kroner.

    Klimt startet på portrettet i 1917, og det skulle bli hans siste maleri før han døde året etter. Han fikk aldri gjort det helt ferdig.

    Maleriet var savnet i nesten 100 år før det dukket opp på auksjonshuset i Wien tidligere i år, skriver BBC.

    Det har vært flere debatter om hvem kvinnen på bildet er, og hva som skjedde med bilde under 2. verdenskrig.

    Auksjonsleder Michael Kovacek, co-administrerende direktør for Kinsky Auction House taler ved siden av Claudia Moerth-Gasser, Klimt Expert, i begynnelsen av en auksjon for den østerrikske kunstneren Gustav Klimts portrett ble auksjonert ut.
    Foto: Reuters
  • Begravelses-musikal basert på Løvlands sanger.

    I september kommer begravelses-musikalen «You Raise me up» på Lillestrøm kultursenter, i samarbeid med komponist Rolf Løvland, skriver de i en pressemelding.

    Musikalen er en romantisk dramakomedie som utspiller seg i et begravelsesbyrå. Lisa Stokke og Øyvind Boye Løvold spiller hovedrollene.