NRK Meny
Normal

The Brave One

En engasjerende film med kloke refleksjoner. Men litt for mye Jodie Foster.

Jodie Foster i rollen som Erica Bain
Foto: Warner Bros./Sandrew Metronome Norge / Abbot Genser

 Jodie Foster kåserer hviskende poetisk om storby og storbymennesker i byens radio. Det gjør hun jevnlig som rollefiguren Erica Bain. Folk lytter.

Fire stjerner

Fire stjerner

Utvendig Foster

Filmen hviler på henne. Hun er til stede i sjelegranskende nære bilder hele tiden. Jodie Foster er ganske god. Men mye av det Jodie Foster gjør er mer innlært og utvendig, enn oppriktig følt. Hun føler ikke synlig når hun er tett på den hun elsker, for eksempel. Selv om alt annet forteller oss at han er den ene og store kjærligheten.

Men hun er dreven. Da hun dukket opp på norske kinoer for 31 år siden med vesentlige roller i ”Taxi Driver”, ”Bugsy Malone”, ”Freaky Friday”, ”Echoes of a summer” og ”The Little girl who lives down the lane”, alle filmene i 1976, hadde hun allerede 8 års og 30 TV-rollers erfaring. Hun begynte som sju-åring.

Hun er fortsatt velholdt og glatt i huden. I denne rollen er hun spenstig gutteaktig.

Fra The Brave One
Foto: Warner Bros./Sandrew Metronome Norge / Abbot Genser

Renser bort skitten

Jodie Foster er filmens styrke og svakhet. Terrence Howard spiller bedre, men rollen hans har mindre vekt. Han er politimann. Hun er en ødelagt kvinne som kjøper pistol. Hun mister mannen hun skulle gifte seg med. Når hun kommer til seg selv, nesten, blir radio-historiene mer personlige og resten av livet hennes mer dramatisk.

Historien er ellers utmerket håndtert av regissøren Niel Jordan. Den er utmerket tenkt også. Kvinnen synes ikke samfunnet gjør nok for å rense bort skitten. Hun gjør noe med det selv. Om det ikke ligger en overveielse bak, så er det en følelse som rir henne.

Det er flere banditter der ute.

Engasjerende

Mens hun utøver sin misjon, blir hun kjent med etterforskeren som arbeider med slike saker. Hun intervjuer ham på radio også.

Vi bryr oss. Det er mye i beretningen som ikke står til troende, men tankene og de moralske dilemmaene engasjerer. Og psykologien. Dessuten ligger det mye i bildene som underbygger spenningen, i fargene, gateinteriørene, lys og mørke i byen... Ikke i musikken, den er i overkant manipulerende.

Kulturstrøm

  • «Mamma Mia»-oppfølger slo original

    Kinopremieren for oppfølgeren til «Mamma Mia»-originalen fra 2008 er den sterkeste åpningshelgen for en kinofilm i Norge siden 2015, skriver Dagbladet. Da besøkte over 170.000 kinogjengere James Bond-filmen «Spectre». Filmen «Mamma Mia! Here We go Again» ble sett av over 140.867 kinogjengere I helgen, viser tall fra Filmweb. Norgesrekorden for den mest sette filmen en åpningshelg har «Harry Potter og ildbegeret» fra 2005, med 200.000 besøkende. Jeg rekker å lure på om alle de store hitene ble brukt opp i originalen, mente NRKs anmelder om den nye filmen.

    Lily James
    Foto: United International Pictures
  • Soulmusikk-fotografier utgis i bok

    Nær 300 fotografier som den amerikanske musikk-fotografen Bruce W Talamon tok av de største R & B-, funk- og soulartistene i USA på 1970-tallet og tidlig 1980-tall, utgis i en samlebok. De fleste bildene er aldri tidligere blitt publisert. Blant artistene som Talamon fikk komme nært inn på dagliglivet til, er Jackson 5, James Brown, Stevie Wonder og Diana Ross. Talamon sier til The Guardian at han aldri planla å bli fotograf, og mangler formell utdannelse. Det første bildet han tok var av Isaac Hayes på musikkfestivalen Wattstax i 1972. Konserten var en veldedighetskonsert til minne om det afroamerikanske opprøret i i bydelen Watts sør i Los Angeles.

    Diana Ross
    Foto: STR / REUTERS
  • Drake topper for tredje uke på rad

    Den kanadiske rapperen Drakes femte soloalbum ble sluppet 29. juni, og har allerede ligget tre uker på førsteplassen på Billboards topp 200-liste, skriver Rolling Stone. Albumet er dermed det første til å toppe den prestisjetunge amerikanske hitlisten like lenge siden den britiske artisten Adele toppet listen tre uker i strekk i desember 2016 med albumet «25». Polerte, men melodiøse tussmørke-beats, mener NRKs anmelder om Drakes «Scorpion».

    Drake
    Foto: DANIEL LEAL-OLIVAS / AFP