Hopp til innhold

Radiopiratene

Den norske familiefilmen "Radiopiratene" har fått blandet mottakelse. P2s anmelder ser flere kvaliteter enn sine kritikerkolleger.

Anders Hermann Clausen (Karl Jonathan)og Helene Gystad (Sisseline) er Radiopiratene.
Foto: 4 1/2

Fire stjerner

”Radiopiratene” er ujevn. Noen roller er særdeles gode, andre er litt ute av kontroll. Og det er svakheter i noe av filmhåndverket, både i lyd og bilde. Dekoren er utmerket, men bare deler av den digitale utformingen er vellykket.

Akkurat passe frekk

Det kan vi leve med. For det gode i filmen oppveier mye. Historien er frodig. Filmfortellingen er akkurat passe frekk, passe anarkistisk, passe rampete og passe eventyrlig. Banditten sitter i rullestol. Nydelig idé.

Han er sjef for lov og orden og terroriserer sine medborgere med stor omsorg og omfattende sikkerhets- og trygghetsforanstaltninger. Skarpe hushjørner og lignende, stolper og trær blir polstret, alle barn under 11 må ha støttehjul på sykkelen, de må bruke hjelm, knebeskyttere og albuebeskyttere i skolegården.

Plener skal klippes samme dag og samme vei og gaterenovatørene bruker pusseklut.

Henrik Giæver (Kjerand), Trine Wiggen (Sleiva) og Gard B. Eidsvold (Jannik Jansen) i Radiopiratene

Henrik Giæver (Kjerand), Trine Wiggen (Sleiva) og Gard B. Eidsvold (Jannik Jansen) i Radiopiratene

Opprørsradio

Nå har bysjefen og nærradioredaktøren, eller borettslagslederen som han kalles, fått betydelig statsstøtte til å bygge rullestolslott. Det praktbygget skal reises der kråkeslottet til familien Grannemann skal rives. Familien Grannemann vet ikke at det skal rives.

Det er behov for opprør. Og det må nye øyne og ungt blod til for å skjønne det behovet. Fremgangsmåten sier seg selv når Karl Jonathan (Anders Hermann Clausen) og Sisseline (Helene Gystad) finner en nedstøvet radiostasjon i et høyt teglsteinstårn eller skorstein inne i skogen – og det viser seg at anlegget kan sende på samme frekvens byens offisielle radio

Henrik Mestad har rollen som Konrad

Henrik Mestad har rollen som Konrad

Foto: 4 1/2

Lindgrensk preg

Gard Eidsvoll gjør en av sine fineste filmroller med underholdende balanse mellom engasjert og utspekulert. Det er noen gode roller til.

Den ferske regissøren Stig Svendsen har gjort best jobb med det barnlige. Det vil si opprøret og det friske synet på fastlåste forhold. Det er noe Lindgrensk over det.

Ungene har ressursene og moralen. De minst dresserte får mest til.

Barn/voksen-konstellasjonen er typisk. Familiefilm skal være slik. Denne er slik på en god måte. Stort sett.

Kulturstrøm

  • Girl in Red med historisk milepæl

    Ho er den første norske kvinnelege artisten som har fått éin milliard strøymingar på ein song på strøymetenesta Spotify.

    Det er låten «we fell in love in october» som har bikka éin milliard, ifølgje VG. Låten blei gjeve ut i 2018.

    Marie Ulven Ringheim, som ho eigentleg heiter, seier til avisa at ho synest det er veldig gøy at ei låt som ho har skrive, produsert, miksa og mastra har resonnert så mykje.

    Girl in Red
    Foto: ANNA KURTH / AFP
  • «Victoria må dø» vant publikumspris

    Den norske filmen «Victoria må dø» vant publikumsprisen under årets Barnefilmfestival i Kristiansand.

    «Mounted Games» av Karen Houge vant årets pitchekonkurranse og «Smerteterskel» stakk av med prisen for beste kortfilm.

    Festivalsjef Cathrine Sordal forteller i en pressemelding at det har blitt vist 83 filmer fra 42 land under årets festival.

    Barnefilmfestivalen har i år delt ut 10 ulike filmpriser. Her kan du lese om alle vinnerne.

  • Aaron Sorkin skriv «The Social Network»-oppfølgar

    Aaron Sorkin held på med eit manus til det han kallar «ein slags The Social Network-oppfølgar», fordi han meiner Facebook har skulda for storminga av Kongressen i USA 6. januar 2021.

    Det sa Sorkin under ei direktesending av podkasten «The Town». Han vil derimot ikkje seia kvifor han meiner Facebook står bak storminga.

    Sorkin fekk ein Oscar for manuset til dramafilmen The Social Network frå 2010, regissert av David Fincher. Filmen tek for seg oppstarten av Facebook.

    Sorkin har tidlegare sagt at han ønsker å skriva ein oppfølgar som utforskar «den mørke sida» av Facebook, særleg dersom Fincher vil regissere.

    Aaron Sorkin
    Foto: GARY HERSHORN / Reuters