Viser glemte kunstskatter for første gang

LONDON (NRK): Mens Londons finanssentrum, City, er mest kjent for sine banker og finansinstitusjoner, eier den også en diger kunstskatt. Kunst samlet inn gjennom århundrer, og noe av det får nå se dagens lys for aller første gang.

Bilder som aldri tidligere har blitt vist frem for publikum , blir nå utstilt på nyoppussede Guildhall kunstgalleri i City.

REKONSTRUERT: Guildhall kunstgalleri ble bygget opp på nytt seksti år etter at nazistene bombet det i stykker. Det står på fundamentene til et romersk amfiteater fra det første århundre.

I et nybygg på fundamentene til et av Londons aller eldste bygg, et gammelt amfiteater fra romernes tid, ser malerier fra to århundre siden omsider dagens lys.

«Too Early»

TOO SOON: Det ble ansett som både pinlig og udannet og ankomme for tidlig i selskap i viktoriatiden. Bildet «Too early» ble malt av James Tissot.

Foto: Faksimile
Julia Dudkiewicz

GLAD I Å GRAVE: Kurator Julia Dudkiewicz ved Guildhall kunstgalleri sier det er en fantastisk opplevelse å få grave i City of Londons enorme kunstskatt.

Foto: Espen Aas / NRK
«Forgiven»

TILGIVELSE OG SKAM: En såkalt «fallen kvinne», eller alenemor, kommer hjem til foreldrene med sitt nyfødte barn i skotske Thomas Faeds «Forgiven». Bildet har aldri vært stilt ut før.

Foto: Faksimile
The Last Evening

ÅPEN FLØRT: En sjømann med ring på fingeren flørter åpenlyst med en ugift kvinne i «The Last Evening» av James Tissot fra 1873.

Foto: Faksimile

Tradisjonsrike Guildhall kunstgalleri ble opprinnelig bygget i 1885, men overlevde ikke tyskernes massive bombing i 1940.

Det tok nesten 60 år før bygget ble gjenreist, og en omfattende oppussing 15 år senere, før glemte kunstskatter igjen fikk se dagens lys.

Les også: Fattiggutten og maleren Peder Balke er klar for National Gallery

Hentet frem «vovede» bilder

Den polskfødte kuratoren Julia Dudkiewicz har viktoriansk kunst som sitt spesialfelt, og viser NRK rundt i galleriet.

Hun forteller entusiastisk om hvordan bilder som knapt noen har sett før, nå kler de nymalte veggene.

– Vi har hengt opp 70 prosent nye bilder, 19 av dem har tidligere aldri sett dagens lys, forklarer hun.

Flere av bildene viser temaer som var kontroversielle på 1800-tallet. Temaer som åpen kjærlighet og alenemødre.

Bildet «Forgiven» («Tilgitt») av den skotske maleren Thomas Faed (1829–1900) viser en ung kvinne som har kommet hjem til sine foreldre med sitt nyfødte barn, hvor mor forbarmer seg, mens far snur ryggen til.

Bildet var ferdig i 1874, men det tok 141 år før allmennheten fikk se det.

– Vi har en helt egen utstilling som viser forskjellige fasetter av kjærlighet fra 1800-tallet, slik som falne kvinner og enslige mødre med uekte barn; men også den komplekse fremveksten av frierier, og forelskede par som alltid fikk følge av en anstand, en eldre person som passet på at de oppførte seg anstendig, forteller Dudkiewicz.

Viser frem en brøkdel

City of Londons myndighet har både kjøpt og fått donert kunstverk gjennom århundrer, og dagens samling teller om lag 4500 kunstverk, både malerier og skulpturer.

Det utgjør det dobbelte av samlingen til det britiske nasjonalgalleriet, men fordi galleriet var stengt i nesten 60 år, har publikum ikke vært klar over hva det rommet.

Men det meste fortsetter å være skjult for omverdenen.

Bare om lag fem prosent av de drøye 4500 gjenstandene kan vises frem av gangen. Dermed kan det blir flere skattejakter i årene som kommer.

Kulturstrøm

  • Nytt album fra Chemical Brothers

    Den britiske elektronika-duoen har noe helt nytt på gang, melder NME. Det dreier seg om «No Geography» – en ny fullengder som forventes utgitt i løpet av våren 2019. Albumet er det niende studioalbumet ut fra duoen som startet opp i 1991 og er kjent for låter som «Block Rockin' Beats» og «Setting Sun», med Noel Gallagher på vokal.

    Chemical Brothers
    Foto: JOSEP LAGO / Afp/Scanpix
  • Krever erstatning etter Northug-bok

    Aylar Lie fikk fjernet et avsnitt i biografen til Petter Northug. Nå krever hun økonomisk oppreisning, skriver VG. Lies advokat sier til avisen at hennes privatliv er krenket, og at de har sendt en juridisk vurdering til forlaget Pilars advokat.