Hopp til innhold

Facebook vokser ikke lenger i Norge

Etter noen eventyrlige år har Facebooks brukerantall begynt å flate ut i Norge.

Facebook

71 prosent av de som har tilgang på internett logger seg på Facebook ukentlig.

Foto: Solum, Stian Lysberg / SCANPIX

Ifølge tall fra TNS Gallups InterBuss-undersøkelse i fjerde kvartal 2011 logger 71 prosent av de som har tilgang til internett seg på Facebook ukentlig.

Dette er en nedgang fra kvartalet før, der hele 75 prosent gjorde det samme.

– Vi har sett litt nærmere på tallene og vi må nok vente med å si at det er en tilbakegang, men vi ser tendenser til utflating i veksten, sier forskningsleder for medier i TNS Gallup, Knut-Arne Futsæter, til Kampanje.

– Veldig kult!

Det er likevel ikke til å komme unna at Facebook gjør det vanvittig godt i Norge.

Facebook er Norges tredje største medium med en daglig dekning på 53 prosent i hele befolkningen. I aldersgruppen 12–29 år er dekningen 89 prosent.

– Det er utrolig kult at så mange nordmenn bruker Facebook til å dele sine erfaringer og oppdage nye ting, sier Facebooks talsperson i Norden, Jan Fredriksson til NRK.no.

Jan Fredriksson

Jan Fredriksson synes det er kult at nordmenn er «spik spenna gærne» etter Facebook.

Foto: Privat
– De aller fleste har en konto

Forskningsleder Futsæter tror ikke utflatingen kommer fordi Facebook er mindre populært enn tidligere.

– Bruken av Facebook har nå bredt seg til det brede lag av befolkningen og de aller fleste har nå en konto. Det er derfor ikke det samme vekstpotensialet som tidligere og man kan nærme seg et metningspunkt, sier Futsæter.

Personvernkritikk gir negativ effekt

Facebook har siden starten fått mye kritikk for sin tilnærming til personvern. Futsæter mener det også har hatt en effekt i denne sammenhengen.

– Det kan også hende at debatten rundt hva Facebook vil bruke den mengden data de har om folk, uoversiktlige skiller mellom hva som er «privat», «kun for venner» og offentlig, har medført en viss skepsis, mener Futsæter.

Vil kapre mobilmarkedet

Fredriksson på sin side ser mot fremtiden. Han mener at selv om Facebook allerede er blitt enorme i Norden, har det sosiale nettverket mange ting å jobbe med.

– For Facebooks del vil man løpende utvikle plattformen så brukerne får de verktøyene de trenger for å kunne kommunisere på ulike måter, forklarer Fredriksson.

– For eksempel øker jo bruken på mobile enheter generelt. Det innebærer at vi må ta hensyn til at Facebook-brukerne logger inn på mobil oftere.

Per i dag brukes Facebook av halvparten av verdens internettbefolkning. Men det er ikke foran skjermen Fredriksson mener Facebook har størst forbedringspotensial.

– Facebook-bruk på mobile enheter og smarttelefoner er veldig viktig for oss, sier han.

Kulturstrøm

  • «Victoria må dø» vant publikumspris

    Den norske filmen «Victoria må dø» vant publikumsprisen under årets Barnefilmfestival i Kristiansand.

    «Mounted Games» av Karen Houge vant årets pitchekonkurranse og «Smerteterskel» stakk av med prisen for beste kortfilm.

    Festivalsjef Cathrine Sordal forteller i en pressemelding at det har blitt vist 83 filmer fra 42 land under årets festival.

    Barnefilmfestivalen har i år delt ut 10 ulike filmpriser.

  • Aaron Sorkin skriv «The Social Network»-oppfølgar

    Aaron Sorkin held på med eit manus til det han kallar «ein slags The Social Network-oppfølgar», fordi han meiner Facebook har skulda for storminga av Kongressen i USA 6. januar 2021.

    Det sa Sorkin under ei direktesending av podkasten «The Town». Han vil derimot ikkje seia kvifor han meiner Facebook står bak storminga.

    Sorkin fekk ein Oscar for manuset til dramafilmen The Social Network frå 2010, regissert av David Fincher. Filmen tek for seg oppstarten av Facebook.

    Sorkin har tidlegare sagt at han ønsker å skriva ein oppfølgar som utforskar «den mørke sida» av Facebook, særleg dersom Fincher vil regissere.

    Aaron Sorkin
    Foto: GARY HERSHORN / Reuters