Hopp til innhold

Facebook kjøper seg inn i kunstig virkelighet

Det sosiale nettverket blar opp to milliarder dollar for oppstartselskapet Oculus VR og deres dugnadsfinaniserte VR-briller.

Oculus Rift

SE DET I 3D: Oculus Rift tar 3D-opplevelsen ett par hakk videre ved å la brukeren ta steget inn og bevege seg rundt i en virtuell verden. Her fra en demonstrasjon under en spillmesse tidligere i år.

Foto: Robyn Beck / AFP

Mark Zuckerberg

TROR PÅ TELEPORTASJON: Facebook-sjef Mark Zuckerberg har troen på koblingen mellom kunstig virkelighet og sosiale medier. Her da han holdt hovedforedraget under Mobile World Congress i Barcelona i februar.

Foto: Albert Gea / Reuters

Facebook-sjef Mark Zuckerberg kunngjorde selv kjøpet i natt norsk tid.

Oculus' aksjeeiere får til sammen 400 millioner dollar og Facebook-aksjer til en verdi av rundt 1,6 milliarder dollar.

«Jeg er begeistret over å kunne kunngjøre at vi har blitt enige om å kjøpe Oculus VR, lederen innenfor kunstig virkelighetsteknologi», skrev Zuckerberg i et innlegg på Facebook i natt.

Les også: – Vi vil ikke lage det neste Angry Birds

Vil gjøre Facebook virtuelt virkelig

Oculus VR er et forholdsvis ferskt oppstartselskap som satser tungt på teknologi for kunstig virkelighet. Deres så langt eneste produkt, kalt Oculus Rift, er et sett med såkalte VR-briller som lar brukeren ta steget helt inn i 3D-verdener.

Protoptypen ble delvis dugnadsfinansiert gjennom nettstedet Kickstarter, og kampanjen samlet inn over to millioner dollar.

Så langt har produktet først og fremst vært tilgjengelig for investorer og spillutviklere, og teknologien har også i første omgang vært myntet på dataspillindustrien.

Flere aktører, som norske Makingview, har imidlertid sett mulighetene for å bruke teknologien til å lage virkelig tredimensjonale 3D-filmer.

Les: Tror på amerikansk suksess for norske it-gründere

Ifølge Facebook-gründeren er oppkjøpet imidlertid en langsiktig satsing på teknologi som kan gjøre det sosiale nettstedet mer involverende for brukerne.

– Folk vil kunne bygge en modell av et sted langt unna, og du kan dra og se det, det er akkurat som teleportasjon, sa Zuckerberg i en konferansesamtale etter at kjøpet ble kunngjort.

Facebook, som så langt har drevet mest innenfor programvare og mobilapplikasjoner, skal nå bruke sine omfattende ressurser på å gjøre Oculus-teknologien rimelig og tilgjengelig, ifølge Zuckerberg.

Så langt har en utviklingsversjon av Oculus Rift-modellen gått for rundt 300 dollar, eller rundt 1800 norske kroner. Tidligere denne måneden kunngjorde selskapet at de ville komme med en ny versjon av Oculus Rift til sommeren.

Blandet mottakelse

Analytikeres reaksjoner på oppkjøpet er blandet, ifølge AFP.

Mens noen ser på det som et mer eller mindre klokt forsøk på å konkurrere med Googles superbrille Glass, ser andre på det som et desperat forsøk på å henge med i teknologiutviklingen.

En annen som er tydelig skeptisk til oppkjøpet, er den svenske skaperen av spillsuksessen Minecraft. I en bloggpost skriver han i dag at han har skrinlagt planene om en Oculus-versjon av spillet på grunn av oppkjøpet.

Konseptet kunstig virkelighet er imdidlertid ikke nytt, og prototyper for såkalte VR-hjelmer har vært i omløp siden 1980-tallet, uten at teknologien hittil har vært tilgjengelig nok eller anvendelig nok til å bli noen stor suksess.

Underholdningsindustrien har også lenge vært forelsket i løftet om at vi en gang skal kunne ta steget inn i syntetisk skapte verdener.

Allerede i 1982 utforsket Disney-filmen Tron ideen om kunstig virkelighet, og senere har også filmer som Total Recall (1990), Gressklippermannen (1992) og The Matrix (1999) presentert oss for ulike former for kunstig virkelighet.

Koblingen mellom sosiale medier og virtuelle verdener er heller ikke ny. På midten av 2000-tallet var den virtuelle sosiale nettverdenen Second Life en kort stund så i vinden at flere nyhetsorganisasjoner, NRK inkludert, opprettet virtuelle kontorer der.

Oculus VRs Kickstarter-kampanje har imidlertid skapt håp om at tiden omsider har kommet for kunstig virkelighet, og forrige uke kunngjorde elektronikkgiganten Sony at de arbeider med sine egne VR-briller, kalt «Project Morpheus».

Kulturstrøm

  • Begravelses-musikal basert på Løvlands sanger.

    I september kommer begravelses-musikalen «You Raise me up» på Lillestrøm kultursenter, i samarbeid med komponist Rolf Løvland, skriver de i en pressemelding.

    Musikalen er en romantisk dramakomedie som utspiller seg i et begravelsesbyrå. Lisa Stokke og Øyvind Boye Løvold spiller hovedrollene.

  • Taylor Swift slår sin egen vinylsalg-rekord

    Taylor Swift solgte 700.000 eksemplarer av «Tortured Poets»-platen på bare tre dager fra fredag og ut helgen, melder Billboard.

    Det er ny rekord. Den gamle rekorden innehadde Swifts plate «1989 (Taylor's Version)», som ble sluppet i oktober i fjor og solgte 693.000 eksemplarer på sin første uke.

    (NTB)