Hopp til innhold

– Vi vil ikke lage det neste Angry Birds

Flere og flere nordmenn vinner priser og får internasjonal oppmerksomhet for dataspill utviklet på lavbudsjett. Se spillene du neppe har sett før.

Norges spillfremtid

Er dette Norges spillfremtid? Samlestanden StandIndie samlet femten norske spill under årets Spillexpo på Lillestrøm. Mange av spillene har vunnet priser og fått oppmerksomhet i utlandet.

Foto: Henrik Brattli Vold / NRK

Det mest spennende på årets Spillexpo er kanskje ikke de største standene. I et hjørne lengst mot nordvest har Standindie fått gratis gulvplass, og her får norske, uavhengige spillutviklere boltre seg.

Det er bare andre gang Spillexpo arrangeres på Lillestrøm. I fjor var 10 000 besøkende innom – i år håper arrangørene på 15 000. Tilstede er de store nettbutikkene, Sony turnerer med sin Playstation 4, som kommer til Norge i slutten av november, og de enorme titlene Fifa14 og Battlefield 4 har tatt opp store deler av gulvplassen.

Komplett.no viser fram gigantiske 4K-Tver, Segwayene summer forbi, og en infanteritropp med Star Wars-stormtropper har tatt oppstilling.

De færreste lever av utvikling - ennå

Standindie står i skarp kontrast til de mer velpolerte standene. Tittelen er en samlebetegnelse for femten norske spill som er i forskjellig grad av utvikling. Det er langtfra noen Funcomkopier – her er spill som har vunnet priser utenlands, og som har vakt interesse langt utenfor landets grenser.

Men felles for selskapene er at de færreste faktisk har spillutvikling som hovedinntektskilde. Mens norske myndigheter i deres øyne er gode på å bevilge støtte til nye spillprosjekter, er det tøffere å få selskapet til å vokse. En av grunnene til at de er her i dag, er å få mer oppmerksomhet rundt spillbransjen i Norge.

Utvikler Jo-Remi Madsen er en av ildsjelene bak Stand Indie. Han mener det fortsatt er de store titlene som trekker den jevne norske gamer, men at uavhengige spillselskaper er på vei opp.

– Mange av oss har startet veldig skjult, men selskapene er på vei opp til overflaten. Derfor vil jeg være med på å hjelpe, sier Madsen til NRK.no.

Ukjente prisvinnere

Som det lille selskapet Rain Games, som stiller med Teslagrad, et 2D-basert puslespill med elementer fra Steampunk. Det er et fengende problemløsingsspill som trekker hardt på nostalginerven.

Det ble også valgt ut som beste spill i spillbutikken Steams såkalte Greenlight-kåring – initiativet som skal bringe flere uavhengige spill ut til forbrukerne.

Spillet er klart for Playstation Store og Wii U allerede, og har gjort det skarpt på PAX i London.


Eller plattformspillet Owlboy, som ble valgt ut som et av de ti beste indiespillene under PAX-messa i Seattle tidligere i år.

Fra spillgigant til indie

Ikke alle er uerfarne heller. Trolls vs Vikings kommer fra studioet Megapop, som hovedsakelig består av gamle ringrever fra Funcom, Norges fremste produsent av dataspill de siste årene.

Målet er å bli blant de største i Europa, inspirert av blant andre Angry Birds og Plants vs. Zombies.

– Det er mange som sliter i konsollbransjen, og folket vender seg mer og mer mot mobil og nettbrett. Det betyr at fler og fler utviklere også går «indie», de går tilbake til kjernen, sier Tharaldsen, som har vært involvert i store prosjekter hos Funcom, men som nå vil lage mindre prosjekter.

– Vi har jobbet i team med flere hundre personer, i prosjekter som har tatt flere år. Nå vil jeg tilbake til kjernen, og lage det jeg selv vil spille, sier Tharaldsen.

Spillet kommer til iOS helt i begynnelsen av 2014, og vil være gratis gjennom App Store. Versjoner for Android og for PC vil lanseres utover året.

LES OGSÅ: Master i dataspill
LES OGSÅ: Frykter at norsk film blir satt vesentlig tilbake

Iskalde grøss med VR-briller

Spillet som kanskje har vakt mest oppmerksomhet av alle er «Among the Sleep», et horrorspill som også lar seg kombinere med Oculus Rift, briller med kunstig virkelighet (VR), som snart er ute på markedet. Spillet har fått spalteplass hos både den britiske avisa the Guardian, teknonettstedet Edge og spillmagasinet Kotaku.

I Among the Sleep spiller du en to år gammel jente. Med Oculus-brillene er dette en særs ukoselig affære, på flere måter. Først og fremst fordi følelsen av hjelpeløshet blir enormt forsterket av å være fullstendig neddykket i spillets univers, men også fordi Oculus Rift-utviklerne ennå ikke har løst problemet med at deres at brillene forårsaker en viss kvalme hos brukeren.

Among the Sleep-reaksjon

Litt redd og småkvalm. Dette er reaksjonen NRKs reporter hadde etter å ha prøvd «Among the Sleep» med VR-brillene Oculus Rift.

Foto: Åsta Hoem Hagen / NRK

Se resten av spillene på Stand Indies hjemmesider.

Kulturstrøm