Europas kunstelite slår alarm

Tiden renner ut for en av verdens største malere. Europas kunstelite slår alarm på vegne av Edvard Munch. Flere frykter at det vil ta lang tid før et nytt museum blir bygget.

Europas kulturelite

Alain Seban, Pompidousenteret, Chris Dercon, Tate Modern, Poul Erik Tøjner, Loisiana, Edwin Becker, Van Gogh Museum og Max Hollein, Shirn Kunsthalle. I bakgrunnen av montasjen: Juan Herreros «Lambda»

Poul Erik Tøjner, direktør Louisiana

Poul Erik Tøjner, direktør Louisiana Museum for Moderne Kunst

Foto: Tone Staude / NRK

– Edvard Munch fortjener et åpent, lyst og vennlig «skidegodt» museum, mener Poul Erik Tøjner, direktøren for Louisiana Museum for Moderne Kunst i Humlebæk utenfor København.

Han er bekymret fordi ingen kan fortelle ham om Munch-samlingen i Oslo får nye lokaler innen overskuelig fremtid. Han deler bekymringen med lederne ved de største kunst-institusjonene i Europa.

De er enstemmige. Munch er en av verdens største kunstnere.

– Derfor er han et verdensanliggende. Hans kunstnerskap er ett av de største i verden, sier Ann-Sofi Noring, nestsjef ved Moderna Museet i Sverige.

– Sender tusenvis til Oslo

Chris Dercon

Chris Dercon, direktør for Tate Modern

Foto: Tate Modern

Chris Dercon er direktør for Tate Modern i London. Han tror at den helt eksepsjonelle Munch–utstillingen «Det moderne øyet», som vises på verdens neststørste museum i disse dager, vil sende tusenvis av interesserte til Oslo.

– De som ser utstillingen på Pompidou-senteret har fått fornyet interesse for denne lysende kunstneren. De vil komme til Oslo, ikke bare for å se Munchs bilder, men også for å se hvordan Norge behandler kulturarven, sier Chris Dercon.

Han mener det haster å gi kunstnerskapet nye rammer, og er bekymret for at tiden renner ut i sanden, mens politikerne diskuterer lokalisering.

En løsning er helt nødvendig, for dette kan ikke fortsette. Ikke bare av respekt for Munch eller innbyggerne i Oslo, men av respekt for forskere, kunstnere og Munch-beundrere over hele verden. Maleren fortjener det best mulige museet i verden.

Chris Dercon, direktør for Tate Modern

Smi mens jernet er varmt

Max Hollein, direktør for Schirn Kunsthalle i Frankfurt og museumsleder Edwin Becker ved Van Gogh Museum i Amsterdam er enige i at de mange gode Munch-utstillingene i utlandet har gitt Norge en unik sjanse.

– Grip den! Edvard Munch, Oslo og verden fortjener en helt ny arena, sier Edwin Becker.

Vi kan ikke vente lenge på et nytt museum. Edvard Munch er en av verdens aller største kunstnere. Handler det ikke egentlig om Norges nasjonale stolthet?

Max Hollein, direktør for Schirn Kunsthalle

– Munch i bankboks

Ikke alle museumslederne har sterke meninger om hvor det nye Munch-museet bør ligge. Men alle har besøkt det eksisterende museet på Oslos østkant, Tøyen. Loisianas Poul Erik Tøjner har ingen tro på å bygge et nytt museum her.

– Å utvide ved å grave seg nedover er meningsløst. Det er mulig man blir skremt av et ran i ny og ne, men Munch er ikke en kunstner man bør gjemme bort under jorden, sier han.

Munch-museet

Munch-museet på Tøyen

Foto: Roald, Berit / Scanpix

Jeg synes det er meget, meget merkelig å grave ned kunsten til den mest lysende og koloristiske maleren i verden. Jeg forstår ikke meningen med Tøyen-alternativet. Det blir Munch i en bankboks.

Poul Erik Tøjner, Louisiana

– Munch i vannkanten

Edwin Becker

Edwin Becker

Edwin Becker, museumsleder ved Van Gogh Museum i Amsterdam, mener at vannkanten er en ideell plassering for en kunstner som hadde et intenst forhold til vannet.

Hans museum i Amsterdam, viet Nederlands store maler Vincent van Gogh, trekker en og en halv million besøkende i året.

– Edvard Munch har like stort potesial, sier Becker.

– «Lambda» et ikon

Han, Poul Erik Tøjner, og Chris Dercon mener alle tre at «Lambda», tegnet av den spanske arkitekten Juan Herreros, er det beste alternativet. Dette uten å fordype seg i at byutviklingskomiteen i Oslo har lagt alternativet dødt.

LES OGSÅ:

– Herreros er en veldig seriøs arkitekt med hjerte for kunst. Jeg synes Munch-museet fortjener «Lambda», velplassert ved siden av Operaen, som er blitt et arkitektonisk ikon.

– «Lambda» kan bli et ikon for museumsarkitektur, sier Chris Dercon, direktør for Tate Modern.

Kulturstrøm

  • Motemagasingigant dropper pels

    Motemagasinet Elle med 100 millioner lesere vil ikke lenger bruke klær lagd av dyrepels i sitt redaksjonelle innhold og reklamer.

    Bladet har 46 utgaver verden over. 13 av dem har allerede droppet pels, ytterligere 20 skal starte ved nyttår, og resten følger året etter.

    – Pelsens tilstedeværelse på våre sider og i vårt digitale innhold er ikke lenger i tråd med verdiene våre eller verdiene til våre lesere, sier magasinets internasjonale direktør Valeria Bessolo Lopez.

    Andre store moteblader, deriblant Vogue i Storbritannia og USA, InStyle USA og Cosmopolitan i Storbritannia har allerede droppet pels fra sitt redaksjonelle innhold. Det samme har en rekke moteprodusenter.

    (NTB)

  • Baldwin føler ikke skyld

    Natt til fredag ble intervjuet med Hollywood-skuespiller Alec Baldwin sendt i USA. Dette er det første intervjuet skuespilleren har hatt etter at han skjøt og drepte en filmfotograf under innspillingen av filmen «Rust».

    Et av spørsmålene Baldwin fikk fra journalisten var om han følte skyld eller ei.

    – Nei. Nei. Jeg hadde kanskje tatt mitt eget liv om jeg trodde jeg var ansvarlig, og det sier jeg ikke med letthet, svarer skuespilleren, før han forteller at han drømmer om hendelsen konstant.

    – Det skal ikke være ekte ammunisjon noe som helst sted i nærheten av et filmsett. Jeg har ingenting å skjule, sa skuespilleren.

    Baldwin, sammen med andre produsenter av filmen, er saksøkt av flere tidligere medarbeidere fra filmsettet. Produsentene er blitt kritisert for å skape et «utrygt arbeidsmiljø».

    Alec Baldwin intervjues av ABC News
    Foto: Jeffrey Neira / AP