For mens de store teatrene i fjor satset trygt og gikk for publikumsyndlinger som «Mamma Mia!», «Les Miserables» og «Jesus Christ Superstar», blir det i år en veldig variert høst for teaterpublikummet.
Bare Den Nationale Scene i Bergen går for en god gammel kjenning, «La Cage aux Folles», med teatersjef Bjarte Hjelmeland i en av hovedrollene.
Les også:
Nysgjerrig publikum
– Premiéren er ikke før i november, men allerede er over én tredel, rundt 5000, av høstens billetter solgt, sier en fornøyd informasjonssjef Ole Klemsdal ved DNS til NRK.no.
Musikalen er en av teaterets storsatsinger i år. Den Nationale Scene er også fornøyd med salgstallene på black metal-musikalen «Svartediket», som går frem til 18.september.
Les også:
– Vi satser på musikkteater, og vi ser at publikum er nysgjerrig på nye produksjoner, spesielt «Svartediket» som har ganske mye annerledes musikk enn man er vant til fra teaterscenen, forteller Klemsdal.
Broadway-suksess
På Det norske teatret i Oslo satser de også litt utenfor boksen denne høsten. Det ser publikum også ut til å være takknemlige for. Før fredagens premiere på musikalen «Next to Normal» er det allerede forhåndssolgt over 18 000 billetter, omtrent halvparten av det teatret har lagt ut for salg i høst.
– Vi er godt fornøyde med å ha solgt så mange billetter uten at forestillingen noen gang tidligere er satt opp i Europa, sier informasjonssjef Ida Michaelsen til NRK.no.
Les også:
Broadway-musikalen er fortsatt en stor snakkis på andre siden av Atlanteren, og er den andre musikalen i historien som noen gang har mottatt en Pulitzerpris.
– Vi håper jo at resten av billettene også får bein å gå på etter premieren, sier Michaelsen.
(Artikkelen fortsetter under bildet)
Rockemusikal
På Folketeateret følger de opp fjorårets braksuksess «Mamma Mia!» med den relativt ukjente musikalen «Buddy Holly». Produksjonsselskapet 3Sagas har derimot sørget for at store deler av nasjonen går rundt og nynner på «Peggy Sue» etter å ha sett Heine Totland som Buddy Holly i reklamesnutter på TV i flere måneder.
Les også:
– Forhåndssalget går veldig bra, vi er godt fornøyd med hvordan det ser ut i forhold til våre prognoser, sier markedssjef Jørn Knutsen til NRK.no.
Han ønsker ikke å gå ut med hvor mange billetter som er solgt før premieren 22. september, men forteller at helgeforestillingene starter å fylles opp. 70 000 billetter er i utgangspunktet lagt ut for salg, fordelt på 50 forestillinger.
Satser nytt
Oslo Nye har ikke premiere på forestillingen «The Producers» før i februar 2011, og har så vidt begynt billettsalget. Teateret har likevel tro på at musikalen kan bli en av vinterens store snakkiser.
– Vi har veldig store forhåpninger til «The Producers», som skal spilles fra februar til juni. Det er første gang musikalen settes opp i Norge, men vi både håper og tror at den vil bli godt mottatt, sier informasjonssjef Erik Årsland til NRK.no.
Les også:
Han synes det er et godt tegn at teatrene i større grad velger å sette opp ukjente musikaler, og ikke bare surfer på de store og «trygge» publikumssuksessene. I våres satte Oslo Nye opp ungdomsmusikalen
på Centralteatret. Selv om den ikke gikk like bra som de hadde håpet, har de ikke latt seg skremme.Les også:
– Nei, det er spennende at teatrene tør å satse litt annerledes. Vi gjorde det med «Spring Awakening» tidligere i år, mens Det norske teatret følger opp med «Next to Normal» i høst, forteller Årsland.