I dag hadde jeg vært litt deppa om jeg røyk på den forrige Corolla Verso. For den nye ligger et lite hav foran både i design, størrelse og kjørefølelse. På tross av dette er prisen mer eller mindre uendret. Den forrige modellen leverer i bøtter og spann til deg som har et rent praktisk forhold til bil, men du vil aldri snu deg etter den på parkeringsplassen bare for å ta en ekstra sjekk om alt er i orden! Det gjør nemlig jeg med den nye! Den ser veldig bra ut til å være en MPV, og den har detaljer som appellerer.
Vi nevner: Baklamper i Lexus look, frontlamper i gjennomsiktig design, brede dynamiske fangere som presser bilens linjer ned i bakken, kraftige hjulbuer, krommede takrails, stående speil ,fargetonede ruter og dørhåndtak lakkert i bilens farge.
Velg en oppgradert versjon!
Den ser eksklusiv ut, langt dyrere en den faktisk er. Du får den helt ned i 274 000,- og selv da har den masse utstyr. Jeg innrømmer at jeg ofte faller for de litt mer påkostede versjonene, og kanskje prøver jeg å påvirke deg til det samme. Fordi, om du skal leve med den nye bilen din daglig i 5-6 år, med alt det innebærer av bruksområder, er det ikke da verdt å spandere litt ekstra for å få den så fin og komfortabel som mulig? Du velger sikkert ikke den billigste malinga til huset ditt heller? Eller de billigste joggeskoene du finner?
Men det finnes jo noen enda: ”Bil? Det kunne ikke falle meg inn å bruke penger på noe så tøvete! Kunst derimot…..ja jeg gjorde et kupp på et Philippe Defau trykk her om dagen! 46 000,- for det fantastiske bildet med disse oransje stripene i usymmetri, og med disse, eeeh, sorte dingsene på toppen! Utrolig bilde, ja det henger allerede på badet!”
Jeg nekter for at man kan ha like mye glede av et bilde som av en bil. Det går ikke!
Misliker kjerringa
Selv om Versons ytre er pent, er det det indre som vil få deg til å velge bilen. Her er det fleksibelt! Men ikke alt er bra. Det jeg hater med bilen er overformynderiet som går langt over streken! For det første rekker jeg ikke sette ned rumpa i setet før intens varsling om sikkerhetsbelte begynner. Kan ikke ha sekken min i passagersetet heller!
Dernest missliker jeg sterkt ”kjerringa” i navigasjonsanlegget. Hun skal fortelle meg om veien, men ikke hvert 2. min si: ”Var vennlig, følja trafikkbestemmelsene på vegene du kjører.” Irriterende, og det virker mot sin hensikt. Hver gang hu maler, gir jeg gass og legger inn noen krappe svinger , bare for å ta igjen. Svensk tullekjerring!
Du kan velge mellom 3 forskjellige motorer i en Corolla Verso. Den minste er på 1,6 liter og yter 110 hk. Litt snautt! Den mellomste har 1,8 liter og 129 hk. Veldig passe! Den største er på 2.0 liter, har bare 116 hk, men er til gjengjeld en commonrail diesel. Det betyr dreiemoment på 280 nm allerede ved 2000 omdreininger. Ikke dumt å velge den største, og spesielt ikke når den koster bare 5000 kr mer en 1,8 literen. Velger du størst og mest og best av både motor og utstyr vil prisen havne på rundt 350 000 kroner. Du får den også i ”Business-utgave” med 1,8 liter til 299 999 kroner. Det er ikke noe dumt valg.
God å kjøre
Bilen er veldig god å kjøre. Den kommuniserer svært godt med underlaget og du kan kjøre temmelig aktivt gjennom svingene uten at det blir dramatisk. 1,8 literen som jeg kjører leverer godt med krefter, og halvautomatkassa fungerer fint fordi du kan sjalte den manuelt. I automatmodus blir vi ikke enige. Nok en gang ville jeg ha valgt manuell kasse, og heller lagt pengene i dvd-anlegg til ungene.
Før denne bilen kom savnet jeg Toyota Avensis Verso. Den finnes nemlig, men taes ikke inn til Norge. Nå kan det være det samme med Avensis versoen, for jeg hadde heller valgt den nye Corolla Verso. Så nå er det slutt på Avensis-maset. Deilig!