En million nordmenn bruker Netflix

En av fem spurte svarer at de bruker strømmetjenesten Netflix. Dermed ser det amerikanske selskapet ut til å ha vunnet første runde i kampen om norske strømmekunder.

Netflix

STØRST MED STOR MARGIN: Amerikanske Netflix ser foreløpig ut til å være norske TV-seeres foretrukne strømmetjeneste.

I en undersøkelse utført på oppdrag av bransjeorganisasjonen Elektronikkbransjen, svarer 20 prosent av de spurte at de har tilgang til nettstrømmetjenesten Netflix.

Den amerikanske videotjenesten, som det siste året har markert seg med eksklusive, egenproduserte TV-serier som «House of Cards», «Arrested Development» og «Orange Is the New Black», ser dermed ut til å ha vunnet første runde i kampen om de norske strømmekundene.

– Fordelingen på strømmetjenestene viser at Netflix har gjort en god jobb med å nå publikum. Netflix kom inn i markedet på et tidspunkt hvor det var stor nysgjerrighet på strømmetjenester, de fikk mye omtale i media og hadde en prissetting og et innhold som norske forbrukere fant fornuftig, sier kommunikasjonssjef Marte Ottemo i Elektronikkbransjen til NRK.

Les også: DVD-en strupes av strømmetjenestene | Spikeren i kista for Blockbuster

Bruk av strømmetjenester

Tjeneste

Prosent

Netflix

20

HBO Nordic

2

Viaplay

6

CMore Play

2

Andre

3

Abonnerer ikke

74

Kilde: Elektronikkbransjen

– Fordel å være først

Arnt Maasø

FORDEL Å VÆRE FØRST: Førsteamanuensis Arnt Maasø ved Institutt for medier og kommunikasjon sier Netflix tjente på å komme tidligere på markedet enn konkurrentene.

Foto: UiO

– Det er interessant og litt overraskende at Netflix har fått så sterkt fotfeste på så kort tid. Ikke minst etter at de åpnet tjenesten med et ganske begrenset utvalg, sier førsteamanuensis Arnt Maasø ved Institutt for medier og kommunikasjon ved Universitetet i Oslo.

Han peker på flere mulige grunner til at Netflix har fått så stor oppslutning blant norske seere.

– De har flere gode, egne produksjoner, teknologien og tjenesten i seg selv er god, og de har en forholdsvis lav månedlig pris.

Amerikanske HBO, som også etablerte en egen strømmetjeneste på det norske markedet i fjor, har gjennom det siste tiåret blitt et kjent varemerke for norske TV-seere gjennom serier som Sopranos, The Wire og True Blood.

Onsdag kom HBO med svært gode 2013-resultater, men førstnevnte kan skilte med langt færre abonnenter enn konkurrenten Netflix, og fortsatt kommer hoveddelen av selskapets inntekter fra kundene de har på tradisjonelt kabel-TV.

I Norge er det bare to prosent av de spurte i undersøkelsen som oppgir at de betaler for tilgang til HBOs nettstrømmetjeneste.

– Netflix kom på markedet i Norge før HBO, og hadde dermed «first mover»-fordel. De kom med flere eksklusive serier og fikk masse presse og gratis PR. Selv om HBO har et sterkt merkevarenavn i Norge fra før, kan det være at folk har vært mer villig til å teste noe nytt, som ikke bare ga tilgang til HBOs egen katalog, sier Maasø.

Han peker på at Netflix har flere eksklusive serier som du må være abonnent for å se, mens mange av HBOs mest populære serier fortsatt blir vist på vanlig TV i Norge.

Vanskelig å spå om lojalitet

Selv om Netflix ifølge undersøkelsen ser ut til å vunnet kampen om strømmekundene så langt, er det ikke gitt at brukerne blir værende hos dem.

Selskapets amerikanske fløy har de siste årene sett aksjekursene gå opp og ned i takt med usikkerhet rundt hvor mange kunder de faktisk klarer å holde på.

Til tross for at selskapets brukerbase vokser, har enkelte analytikere anslått at så mange som fem millioner abonnenter sier opp hvert år (ekstern lenke).

Netflix ønsker på generelt grunnlag ikke å kommentere seer- eller abonnementstall, men henviser til selskapets forrige kvartalsrapport.

– Det er vanskelig å si noe sikkert, fordi verken Netflix eller de andre strømmetjenestene rapporterer hvor stor omskifting kontra lojalitet de har i brukerbasen. Men basert på andre analyser jeg har sett fra musikkstrømming, er det stor utskiftning blant kundene til tjenester som Spotify. Det vil kanskje være enklere å få lojale kunder innen videostrømming, fordi flere av tilbyderne har valgt å produsere og tilby eksklusivt innhold. Men noe sikkert er det vanskelig å si om dette, sier Arnt Maasø ved UiO.

Kulturstrøm

  • Vil ikke være duo

    – De store konsertene gir meg frysninger og jeg blacker ut, forteller artisten Dutty Dior til NRK P3. Sammen med rapperen Isah er« Isah & Dutty Dior» blant de nominerte til årets låt for «HALLO» til prisutdelingen P3 Gull.

    Isah & Dutty Dior
    Foto: Kim Erlandsen / NRK
  • Forteller om suksessen

    Følelsen av å bare ha flaks, og en gang bli avslørt, er noe Ine Marie Wilmann kjenner på ofte. Det forteller den suksessfulle skuespilleren til Kulturstripa. Bare siden i fjor har hun spilt i tv-serien «Exit», filmen «Sonja», og har nettopp hatt premiere på teaterstykket «Forelska i Shakespeare».

    Ine Marie Wilmann som Sonja Henie