Hopp til innhold

En million nordmenn bruker Netflix

En av fem spurte svarer at de bruker strømmetjenesten Netflix. Dermed ser det amerikanske selskapet ut til å ha vunnet første runde i kampen om norske strømmekunder.

Netflix

STØRST MED STOR MARGIN: Amerikanske Netflix ser foreløpig ut til å være norske TV-seeres foretrukne strømmetjeneste.

I en undersøkelse utført på oppdrag av bransjeorganisasjonen Elektronikkbransjen, svarer 20 prosent av de spurte at de har tilgang til nettstrømmetjenesten Netflix.

Den amerikanske videotjenesten, som det siste året har markert seg med eksklusive, egenproduserte TV-serier som «House of Cards», «Arrested Development» og «Orange Is the New Black», ser dermed ut til å ha vunnet første runde i kampen om de norske strømmekundene.

– Fordelingen på strømmetjenestene viser at Netflix har gjort en god jobb med å nå publikum. Netflix kom inn i markedet på et tidspunkt hvor det var stor nysgjerrighet på strømmetjenester, de fikk mye omtale i media og hadde en prissetting og et innhold som norske forbrukere fant fornuftig, sier kommunikasjonssjef Marte Ottemo i Elektronikkbransjen til NRK.

Les også: DVD-en strupes av strømmetjenestene | Spikeren i kista for Blockbuster

Bruk av strømmetjenester

Tjeneste

Prosent

Netflix

20

HBO Nordic

2

Viaplay

6

CMore Play

2

Andre

3

Abonnerer ikke

74

Kilde: Elektronikkbransjen

– Fordel å være først

Arnt Maasø

FORDEL Å VÆRE FØRST: Førsteamanuensis Arnt Maasø ved Institutt for medier og kommunikasjon sier Netflix tjente på å komme tidligere på markedet enn konkurrentene.

Foto: UiO

– Det er interessant og litt overraskende at Netflix har fått så sterkt fotfeste på så kort tid. Ikke minst etter at de åpnet tjenesten med et ganske begrenset utvalg, sier førsteamanuensis Arnt Maasø ved Institutt for medier og kommunikasjon ved Universitetet i Oslo.

Han peker på flere mulige grunner til at Netflix har fått så stor oppslutning blant norske seere.

– De har flere gode, egne produksjoner, teknologien og tjenesten i seg selv er god, og de har en forholdsvis lav månedlig pris.

Amerikanske HBO, som også etablerte en egen strømmetjeneste på det norske markedet i fjor, har gjennom det siste tiåret blitt et kjent varemerke for norske TV-seere gjennom serier som Sopranos, The Wire og True Blood.

Onsdag kom HBO med svært gode 2013-resultater, men førstnevnte kan skilte med langt færre abonnenter enn konkurrenten Netflix, og fortsatt kommer hoveddelen av selskapets inntekter fra kundene de har på tradisjonelt kabel-TV.

I Norge er det bare to prosent av de spurte i undersøkelsen som oppgir at de betaler for tilgang til HBOs nettstrømmetjeneste.

– Netflix kom på markedet i Norge før HBO, og hadde dermed «first mover»-fordel. De kom med flere eksklusive serier og fikk masse presse og gratis PR. Selv om HBO har et sterkt merkevarenavn i Norge fra før, kan det være at folk har vært mer villig til å teste noe nytt, som ikke bare ga tilgang til HBOs egen katalog, sier Maasø.

Han peker på at Netflix har flere eksklusive serier som du må være abonnent for å se, mens mange av HBOs mest populære serier fortsatt blir vist på vanlig TV i Norge.

Vanskelig å spå om lojalitet

Selv om Netflix ifølge undersøkelsen ser ut til å vunnet kampen om strømmekundene så langt, er det ikke gitt at brukerne blir værende hos dem.

Selskapets amerikanske fløy har de siste årene sett aksjekursene gå opp og ned i takt med usikkerhet rundt hvor mange kunder de faktisk klarer å holde på.

Til tross for at selskapets brukerbase vokser, har enkelte analytikere anslått at så mange som fem millioner abonnenter sier opp hvert år (ekstern lenke).

Netflix ønsker på generelt grunnlag ikke å kommentere seer- eller abonnementstall, men henviser til selskapets forrige kvartalsrapport.

– Det er vanskelig å si noe sikkert, fordi verken Netflix eller de andre strømmetjenestene rapporterer hvor stor omskifting kontra lojalitet de har i brukerbasen. Men basert på andre analyser jeg har sett fra musikkstrømming, er det stor utskiftning blant kundene til tjenester som Spotify. Det vil kanskje være enklere å få lojale kunder innen videostrømming, fordi flere av tilbyderne har valgt å produsere og tilby eksklusivt innhold. Men noe sikkert er det vanskelig å si om dette, sier Arnt Maasø ved UiO.

Kulturstrøm

  • Girl in Red med historisk milepæl

    Ho er den første norske kvinnelege artisten som har fått éin milliard strøymingar på ein song på strøymetenesta Spotify.

    Det er låten «we fell in love in october» som har bikka éin milliard, ifølgje VG. Låten blei gjeve ut i 2018.

    Marie Ulven Ringheim, som ho eigentleg heiter, seier til avisa at ho synest det er veldig gøy at ei låt som ho har skrive, produsert, miksa og mastra har resonnert så mykje.

    Girl in Red
    Foto: ANNA KURTH / AFP
  • «Victoria må dø» vant publikumspris

    Den norske filmen «Victoria må dø» vant publikumsprisen under årets Barnefilmfestival i Kristiansand.

    «Mounted Games» av Karen Houge vant årets pitchekonkurranse og «Smerteterskel» stakk av med prisen for beste kortfilm.

    Festivalsjef Cathrine Sordal forteller i en pressemelding at det har blitt vist 83 filmer fra 42 land under årets festival.

    Barnefilmfestivalen har i år delt ut 10 ulike filmpriser. Her kan du lese om alle vinnerne.

  • Aaron Sorkin skriv «The Social Network»-oppfølgar

    Aaron Sorkin held på med eit manus til det han kallar «ein slags The Social Network-oppfølgar», fordi han meiner Facebook har skulda for storminga av Kongressen i USA 6. januar 2021.

    Det sa Sorkin under ei direktesending av podkasten «The Town». Han vil derimot ikkje seia kvifor han meiner Facebook står bak storminga.

    Sorkin fekk ein Oscar for manuset til dramafilmen The Social Network frå 2010, regissert av David Fincher. Filmen tek for seg oppstarten av Facebook.

    Sorkin har tidlegare sagt at han ønsker å skriva ein oppfølgar som utforskar «den mørke sida» av Facebook, særleg dersom Fincher vil regissere.

    Aaron Sorkin
    Foto: GARY HERSHORN / Reuters