«Blockbuster» er et begrep amerikanerne bruker om filmer som trekker folk og hvor det ligger en påkostet produksjon i bunn.
I 1985 så den amerikanske videokjeden med samme navn lys, og ble et vanlig syn på kjøpesentre rundt om i landet og flere andre steder i verden.
Nådde toppen i 2004
Siden oppstarten utvidet kjeden til utleie av konsollspill og filmleie via post. Da de nådde toppen i 2004, hadde selskapet 60.000 ansatte fordelt over 9000 butikker i blant annet USA, Storbritannia og Skandinavia.
Seks år senere var situasjonen en helt annet. Etter flere mislykkede strategiske valg og konkurranse fra andre aktører på strømmemarkedet som Netflix og Redbox, gikk selskapet til skifteretten.
- LES OGSÅ:
- LES OGSÅ:
I 2011 ble selskapet og dets 1700 gjenværende butikker kjøpt opp av tv-distributøren Dish Network.
Dish har siden da lagt ned de fleste av Blockbuster-avdelingene, og fram til i dag var det bare 300 forretninger igjen på landsbasis.
Fortsetter digitalt
Onsdag meldte Bloomberg at de siste forretningene skal stenges fram til begynnelsen av januar neste år.
– Dette er ikke en enkel beslutning, men kundene etterspør helt klart digital distribusjon av film og video, sier Joseph Clayton i Dish i en uttalelse.
Selskapet ser likevel markedsverdien i firmanavnet, og vil fortsette med sin satsing på digitalt utleie gjennom strømmetjenesten.
Her hjemme led en av landets første videobutikkjeder samme skjebne i mai i år. Video Nova gikk fra 2000 butikker på 80-tallet til åtte før de erklærte seg konkurs i vår.