Uenighet om Spotify

Mange plateselskaper trekker musikken sin fra Spotify. Tono er ikke enig.

Spotify
Foto: Spotify

Jørn Dalchow, daglig leder i det norske plateselskapet daWorks

Jørn Dalchow, daglig leder i det norske plateselskapet daWorks, ønsker ikke at deres artister skal være representert i Spotify.

Foto: daWorks
Helge Westbye direktør i plateselskapet Grappa.

Helge Westbye, direktør i plateselskapet Grappa, har også liten tro på store inntekter fra Spotify.

Foto: Grappa
Tonos avdelingsleder for online media, Inger Elise Mey

Tonos avdelingsleder for online media, Inger Elise Mey er mer positiv til Spotify.

Foto: Tono

Norsk musikkbransje er delt i synet på Spotify. Mange plateselskaper vil trekke musikken sin fra streamingtjenesten hvis ikke Spotify fjerner sin gratistjeneste.

Låtskrivernes interesseorganisasjon Tono vil ikke stille slike krav.

Gratis eller «premium»?

Om du bruker musikkstreaming-tjenesten Spotify kan du velge mellom en gratisversjon som stadig avbrytes med reklameinnslag. Velger man å betale 99 kroner i måneden får man «Spotify Premium» og slipper reklamen mellom sangene.

Platebransjen ser helst at Spotify- brukerne gjør det siste, men det har foreløpig ikke blitt normalen, og nå vil mange norske plateselskap trekke seg fra Spotify, hvis de ikke får velge å gjøre artistene sine tilgjengelige kun for «Spotify Premium».

- Vi i daWorks trekker nå ut vårt repertoar fordi vi ikke kun kan velge den betalte modellen. Vi må også være med i gratismodellen, sier Jørn Dalchow som er daglig leder i det norske plateselskapet daWorks, med artister som Finn Kalvik og Trine Rein i stallen.

- Vil ikke fungere

- Vi mener dette er en modell som både ikke vil fungere rent økonomisk og også noe som vil lære opp markedet til at musikken skal være gratis. Det er problematisk, mener han.

Mer norsk musikk kan bli borte fra Spotify om ikke lenge. Lillebjørn Nilsen, Odd Nordstoga og Jan Eggum er artister på Grappa, et av Norges største uavhengige plateselskap. Uavhengig betyr i denne sammenhengen at de ikke er blant de fire store; Universal, EMI, Sony og Warner.

Grappa er organisert under interesseorganisasjonen for uavhengige plateselskaper - FONO, som står bak ca. 80 prosent av norske plateutgivelser. De anbefaler alle sine medlemmer ikke å fornye sine avtaler med Spotify, noe direktør i Grappa - Helge Westbye, heller ikke har planlagt å gjøre.

- Nei, det er rett og slett fordi vi ikke får noen penger fra denne avtalen.

- Små beløp

- Hvor mye har dere fram til nå tjent på å være med i Spotify?

- Det kan jeg ikke være helt eksakt på, men det er små beløp. Veldig små beløp.

Men ikke alle parter i musikk-Norge er enige med de uavhengige plateselskapene i at Spotify ikke fungerer. Tono som forvalter de økonomiske rettighetene til norske låtskrivere, er langt mer positive.

- Vi regner med å tjene rundt 10 millioner kroner til våre medlemmer på Spotify i 2010 og forventer en øknining i årene som kommer, sier Inger Elise Mey, som er Tonos forhandler med Spotify, til musikknettstedet Ballade.

- Jeg tror det er litt tidlig å dømme disse nye stramingtjenestene. Vi ser fra Sverige og Tono sitt søsterselskap Stim som har åttedoblet inntektene fra det ene året til det neste. Så vi ønsker å være mer optimister.

Og Tono vil ikke kreve at Spotify skal fjerne sin gratistjeneste.

- Det tror jeg ikke er aktuelt, slik det ser ut nå, sier Tonos avdelingsleder for online media, Inger Elise Mey.

Spotifys kontor i Norge ønsket ikke å kommentere denne saken.

Kulturstrøm

  • Highasakite-konflikt avgjort

    Konflikten om hvem som har rettighetene til band-navnet har pågått i to og et halvt år. Nå har Klagenemda for industrielle rettigheter gitt bandets frontfigur, Ingrid Helene Håvik, medhold i at Highasakite-navnet tilhører henne, skriver VG.

    Highasakite
    Foto: Promo, Lasse Fløde
  • Levde i skjul

    Rapperen Kamelen holdt konserter mens han var på rømmen fra politiet, forteller Marcus Mosele til musikkprogrammet P3X. Som fri mann ønsker rapperen å være et forbilde for unge.

    Slottsfjellfestivalen 2018
    Foto: Tom Øverlie