Hopp til innhold

Unge kjøper merkekopier: – Ser ikke poenget med å kjøpe veske til 10.000

Én av fire europeiske ungdommer har bevisst kjøpt uekte varer, viser ny EU-rapport. – Vi sparer veldig mye penger, sier Thalia Sørensen.

Skolelever om kopivesker.

MOTEBEVISSTE OG SPARSOMME: Thalia Sørensen, Victoria Schau, Simone Sandberg vil se bra ut, men ikke betale for mye for det.

Foto: MUNEVVER YILDIZ / NRK

– Denne kjøpte jeg på Tise til 800 kroner, men den originale veska koster 10.000 kroner i butikken. Det betyr jo at jeg sparte veldig mye på den, sier Thaila Sørensen.

16-åringen viser frem en svart veske i skinnimitasjon dandert med nagler i metall. Sannheten er at vesken er enda dyrere, den kan koste så mye som 25.000 kroner.

– Det er en Balenciaga.

Venninnegjengen på Nydalen videregående skole forteller at de får tak i kopiveskene gjennom apper som Wish og Tise.

Ifølge en ny rapport fra EUIPO, som er EU-landenes felles varemerke- og designmyndighet, sier halvparten av unge i Europa at det er greit å kjøpe fake varer når prisen for originalen er for høy.

– Selv om mange i den samme undersøkelsen sier at de er klar over at varemerkeforfalskning støtter kriminelle, ødelegger økonomien og arbeidsplassene, synes de likevel er greit å gjøre det når prisen for den originale er høy, sier Trine Nicholson i velgekte.no, som består av Patentstyret, Tollvesenet og Kulturdepartementet.

Trine Hvammen Nicholson

VELGEKTE.NO: Trine Hvammen Nicholson i velgekte.no jobber for å bevisstgjøre forbrukere om å velge riktig, og ikke minst ekte.

Foto: PRIVAT

Én av fire unge har bevisst kjøpt en fake vare, ifølge rapporten.

De samme tallene gjelder også i Norge, ifølge velgekte.no.

– Vi kjøper det som er fake på grunn av økonomi, og for å spare penger. Jeg ser liksom ikke helt poenget med å kjøpe en veske til 10.000 kroner, når jeg kan få den den billigere og den er i god kvalitet, svarer Victoria Schau.

Ikke straffbart, men uetisk

– Det er ikke straffbart å kjøpe en kopiveske som privatperson, sier Hvammen Nicholson i velgekte.no.

Hvem er det som står bak disse piratkopiene?

– Det er ofte er organiserte kriminelle som står bak disse piratkopiene. Derfor er piratkopiering av designvarer på lista over de største kriminalitetstruslene i hele Europa.

Hun mener organiserte kriminelle bruker inntektene fra piratkopier til annen illegal virksomhet, som våpensalg, narkotika og menneskesmugling.

Bryr seg ikke om statussymboler

Generasjon Z er kjent for å vise fingeren til det etablerte. Dette er nok et uttrykk for det samme. De tenker ofte: «Hvorfor skal jeg kjøpe Chanel-veske til 50.000-60.000 kroner, når jeg kan kjøpe en til 50-60 kroner?»

En kvinne ser ut mot venstre, hun har armene i kryss over en sort høyhalset genser. Rundt henne henger rader med skjorter og jakker på stativ i en bruktbutikk.

MOTEVITEREN: Tilgjengelighet og pris er avgjørende for å velge fake varer.

Det sier Ida Eritsland, som er moteviter og lager podkasten «Om stil». Hun mener Generasjon Z er mer prisbevisste nå som krona er lav og verdenssituasjonen er mer usikker enn på lenge.

Luksusvarer er ofte veldig dyre. Mens kopiene jo er vesentlig billigere. Det er rett og slett forlokkende for mange å få tak i bestemte varer i det segmentet til en billig penge.

Hvorfor tror du fake-produktene er så populære nå?

– Jeg tror tilgjengeligheten, pluss at de er til forveksling like originalene har mye å si. Men også at det ligger litt humor i det. Det er kanskje zoomerens måte å vise at de ikke bryr seg om statussymboler, sånn egentlig.

Det er vanskelig å vekte hva som er rett og galt, når man holder i en Dior-veske.

Den yngre generasjonen er veldig motebevisste og samtidig sosialt engasjerte, med omtanke for klima og etikk. Samtidig er de en uærbødig generasjon på mange måter. De liker å leke seg med symboler og etablerte sannheter. Da blir nettopp fake ting eller dupes/duplikater som de kaller det, en måte å leke med det gitte narrativet.

Tenker ikke så mye over det

Venninnegjengen på Nydalen videregående skole forteller at de unngår å kjøpe klær som er produsert av barn. Men at de ikke tenker så mye over hvem som lager veskene de har over skulderen.

– Det er ikke sånn at jeg kjøper ny veske hver uke. Jeg gjør det som regel to ganger i året gjerne ved skolestart.

Hva kjøper du av knock offs?

– Jeg kjøper ofte vesker. Jeg kjøpte en Dior-veske som egentlig er verdt flere tusen kroner. Og en Stella McCartney-veske, som også er fake, til skoleåret. Men klær pleier jeg å kjøpe ekte.

Hva likte du ved vesken?

– Jeg sparte jo penger på den, og det er bra kvalitet på den.

Bilde av en Tise-konto som selger kopivarer

Ikke alt med logo på er ekte.

Bilde av en jente med en Goyard-veske

En ekte veske fra Goyard har neppe denne prisen.

Gucci lommebok på Tise

En fake Gucci-lommebok.

Bilde av en fake veske

Denne vesken er en kopi av Stella McCartneys Falabella-veske.

Goyard vesker

Goyard-kopier er populære i bybildet. Veskene koster fra 20.000 kroner.

Kulturstrøm

  • Britney Spears inngår forlik med faren sin

    Popstjerna har inngått eit forlik med faren sin Jamie Spears, meir enn to år etter at ei rettsavgjerd avslutta verjeordninga som har gitt han kontroll over livet hennar. Det melder CNN.

    Sidan verjeordninga vart avslutta, har Britney Spears og faren vore i retten fleire gonger i samanheng med advokathonorar og skuldingar om upassande oppførsel under verjeordninga. Far hennar har heile tida motsett seg skuldingane.

    Vilkåra for forliket er ikkje offentleggjort, men advokatane til Spears stadfestar forliket til CNN.

    (FILES) US singer Britney Spears arrives for the premiere of Sony Pictures' "Once Upon a Time... ...
    Foto: AFP
  • Girl in Red med historisk milepæl

    Ho er den første norske kvinnelege artisten som har fått éin milliard strøymingar på ein song på strøymetenesta Spotify.

    Det er låten «we fell in love in october» som har bikka éin milliard, ifølgje VG. Låten blei gjeve ut i 2018.

    Marie Ulven Ringheim, som ho eigentleg heiter, seier til avisa at ho synest det er veldig gøy at ei låt som ho har skrive, produsert, miksa og mastra har resonnert så mykje.

    Girl in Red
    Foto: ANNA KURTH / AFP
  • «Victoria må dø» vant publikumspris

    Den norske filmen «Victoria må dø» vant publikumsprisen under årets Barnefilmfestival i Kristiansand.

    «Mounted Games» av Karen Houge vant årets pitchekonkurranse og «Smerteterskel» stakk av med prisen for beste kortfilm.

    Festivalsjef Cathrine Sordal forteller i en pressemelding at det har blitt vist 83 filmer fra 42 land under årets festival.

    Barnefilmfestivalen har i år delt ut 10 ulike filmpriser. Her kan du lese om alle vinnerne.