- "Gangar" er spesielt morsomt å spille fordi det er et annerledes stykke. Det kombinerer det klassiske og folkemusikken, og har også noe lyrisk - noe drømmende og følsomt i seg, sier Elsine.
"Gangar" er det andre stykket i opus 54, og er altså skrevet etter en tradisjonell gangar som Edvard Grieg lærte av Myllarguten.
- Jeg har jobbet mest med helheten og det å få fram folkemusikken, forteller hun.
Elsine begynte å spille piano da hun var 13, og har spilt trekkspill i en periode fra hun var 8 år.
- Men nå er det bare piano, og lite folkemusikk, sier hun.
Yndlingskomponistene til Elsine går mer i retning av Chopin og Rachmaninoff enn Edvard Grieg.
- Jeg liker stor musikk, og er glad i de typiske romantikerne. Men jeg er glad i Grieg også - jeg liker norskheten, og synes det er koselig musikk, smiler hun.
På fjellet
Daglig leder ved Edvard Grieg Museum Troldhaugen, Monica Jangaaard, skriver dette om "Gangar":
I "Gangar" (opus 54 nr. 2) tar Grieg oss med opp på fjellet for alvor. Stykket er fullt av smittende energi og livsmot. Grieg skrev stykket på Troldhaugen i juni 1891, og tenkte kanskje på den forstående turen til Jotunheimen.
Grieg fikk også forbedret arbeidsforholdene for seg selv som komponist denne sommeren. I nærheten av sjøen, bare kort spasertur fra Villaen, stod nå Komponisthytten ferdig. Her fikk Grieg ro og fred til å komponere – og med upåklagelig utsikt over Nordåsvannet – er det ikke rart at inspirasjonen kom.
"Gangar" er et godt eksempel på hvordan Grieg benytter danser fra norsk folkemusikk som grunnlag for sine komposisjoner.