Hopp til innhold

– Kan få problemer med å markedsføre seg uten prinsessetittelen

Eksperter mener prinsessetittelen setter Märtha Louise inn i en eventyrlig verden, og kunne gitt ekstra oppmerksomhet i utlandet.

Prinsesse Märtha Louise og sjaman Durek

Märtha Louise slutter å bruke prinsessetittelen i kommersiell sammenheng, det tror merkevareeksperter kan påvirke oppmerksomheten hun får.

Foto: Carina Johansen / NTB scanpix

Onsdag ble det kjent at prinsesse Märtha Louise ikke lenger vil bruke prinsessetittelen i sin kommersielle virksomhet. I samråd med slottet har hun nå kommet frem til at hun kun skal bruke prinsessetittelen når hun representerer kongehuset og som privatperson.

Hun fikk mye kritikk i mai for hvordan hun brukte tittelen sin i foredragsturnéen «The Princess and the Shaman» som hun hadde med kjæresten Durek Verrett.

Onsdag opprettet Märtha Louise en ny Instagramkonto uten prinsessetittelen. Der har hun også lagt ut et nytt bilde med reklame for det kommende arrangementet hun og sjamanen skal ha sammen på lørdag, også det uten prinsessetittelen.

– I en eventyrverden

Å bygge merkevaren Märtha Louise i utlandet uten prinsessetittelen tror Monna Nordhagen kan bli vanskeligere. Hun er strategisk rådgiver i Scandinavian Design Group, og har skrevet bøker og holdt foredrag om merkevarebygging.

– Det prinsessetittelen gjør er å sette merkevaren Märtha Louise inn i en eventyrverden, og der finnes engler og sjamaner og gode feer og mirakler. På en måte har de vanlige naturlovene sluttet å eksistere, i en eventyrverden kan alt skje, sier Nordhagen.

Professor i markedsføring på BI, Lars Olsen, legger til at det er særlig i utlandet Märtha Louise får drahjelp av tittelen.

– Hvert fall i USA så er det en fordel å kalle seg prinsesse. Det er nesten litt eventyrlig, og da står du litt ut i konkurransefeltet, utdyper han.

– Det er noe eksotisk med tittelen

Det at hun ikke lenger bruker prinsessetittelen kommersielt vil både påvirke oppmerksomheten, men det er også noen assosiasjoner koblet til den, sier Olsen.

– Å være prinsesse gir en viss legitimitet og troverdighet, og i USA er det noe veldig eksotisk med tittelen siden de ikke har kongehus, legger han til.

Lars Olsen professor i markedsføring BI

PROFESSOR: Lars Olsen, ved BI Handelshøyskolen, tror at Märtha Louise ville fått drahjelp av prinsessetittelen i utlandet.

Foto: Johannes Sorger / BI Handelshøyskolen

Nordhagen tror at det kan bli vanskeligere for utlandet Märtha Louise å få oppmerksomhet uten prinsessetittelen.

– Jeg tror ikke hun har legitimitet i utlandet uten tittelen. Hun kan få problemer med å «brande» seg fordi hun ikke lenger har prinsessetittelen og kan knytte dette til det spirituelle, sier hun.

Olsen understreker at det kun blir spekulering å si noe om hvor stor betydning det kan ha.

– I Norge vet de fleste at hun er kongsdatter så her vil det nok ikke ha så stor betydning, avslutter han.

Märtha Louises manager Carina Scheele Carlsen sier til NRK at de ikke ønsker å kommentere denne saken.

Se hvorfor statsminister Erna Solberg mener at Märtha Louise har tatt en klok avgjørelse:

- En klok vurdering av Märtha Louise, og godt i tråd med det det norske folk også føler i denne saken. Det er fint at hun har lyttet, sier statsminister Erna Solberg.

– En klok vurdering av Märtha Louise, og godt i tråd med det norske folk også føler i denne saken. Det er fint at hun har lyttet, sier statsminister Erna Solberg.

Kulturstrøm

  • Norsk politi er på plass i Malmö – kjem frå Oslo Politidistrikt

    Eurovision-veka i Malmö er i gang, og norsk politi er på plass.

    Politidirektoratet vil ikkje seie kor mange frå norsk politi som skal hjelpe svensk politi.

    – Vi går ikkje ut med det eksakte talet på personar som skal delta, men kan stadfeste at personellet kjem frå Oslo Politidistrikt som har god kompetanse på denne typen oppdrag, skriv seksjonssjef Torgeir Haugen i ein e-post til NRK.

    I Sverige er arrangementet sett på som ein «nationell särskild händelse», som betyr eit stort politioppbod frå heile Sverige og nabolanda.

    Det er vente store demonstrasjonar i byen denne veka.

  • Nintendo varsler ny konsoll i år

    Det japanske spillselskapet Nintendo varsler at arvtakeren til deres spillkonsoll Switch vil bli presentert innen utgangen av selskapets regnskapsår, melder nyhetsbyrået AFP.

    Nintendo Switch er selskapets mestselgende konsoll noensinne. I desember 2023 var det solgt 139 millioner eksemplarer på verdensbasis.