Hopp til innhold

Dette er faktisk en kiste

Kunne du tenke deg å bli gravlagt i en kiste formet som en fisk?

fiskekiste

Kistene skal symbolisere den avdødes liv. Dette er den ideelle for fiskere.

Foto: Ghana Coffin

Det eneste som er sikkert her i livet er at det en gang skal ta slutt.

Men har du tenkt over hvordan din siste reise skal være? Vil du for eksempel bli lagt i jorden i en gigantisk kylling, en fisk, et skilpaddeskall eller en hammer?

Kistemaker Eric Adjetey Anang og hans lærlinger i Ghana har det svært travelt for tiden – etterspørselen etter kister utenom det vanlige er stor.

Kistebok

Det er også mulig å få kisten formet som ei bok, for den som er glad i å lese bøker.

Foto: Ghana Coffin

Etterspørselen er så stor at Anang har lagd mellom 200 og 300 så langt i år, ifølge CNN. Mange av dem har blitt eksportert til land som USA, Canada, Belgia, Spania og Sør-Korea.

Oldemors siste reise - i fly

Kistemakeren Anang jobber i en familiebedrift, og forteller at det var bestefaren som kom på de utradisjonelle kistene.

– Oldemoren min hadde alltid drømt om å reise, men hun fikk aldri sjansen til det mens hun levde. Derfor lagde bestefar en kiste formet som et fly til henne, slik at hun kunne reise etter døden.

Haikiste

Kiste formet som en hai under arbeid.

Foto: Ghana Coffin

Kistene skal symbolisere det livet den avdøde har levd, og hvilke interesser den hadde.

– For eksempel vil en fisker ha en fisk, eller en som lever av å selge grønnsaker kan få kisten formet som for eksempel en tomat.

Nylig lagde han kister formet som piano og skiftenøkkel for et ektepar i Nederland.

Hun var pianolærer, han var mekaniker.

Stilfulle dansker

Designkiste - Diamant

Designkisten Diamant fra Jacob Jensen Design og Tommerup Kister.

Foto: PRISKORN/Tommerup Kister

Andre kistemakere går for en mer stilfull design.

Det danske designmerket Jacob Jensen Design har skapt kjøkkenutstyr, telefoner, klokker og briller i femti år. Firmat drives nå av Tim Jensen, som tok over virksomheten etter sin far i 1990. Selskapets mål er å forbedre dagliglivet gjennom god design.

Han tror moderniseringen av kistene har gått for langt. Det er viktig å holde på kistens DNA, sier Jensen til den britiske avisen The Guardian.

– Vi ønsker å lage en kiste som løfter opp den døde, slik at de som står igjen kan få fred, og et design som er respektfullt og estetisk. En må spørre seg selv om en ville kjøpt dette til seg selv.

Kistene er lagd i bjørk, som skal være et mer bærekraftig alternativ til hardtresorter. Materialet er trukket i økologisk bomull med en beskjeden design med en soloppgang og sommerfugler.

– Det skal være begynnelsen på en ny reise, sier Jensen.

Fotballdrakter og turklær

Svanheim begravelsesbyrå i Trondheim er det eneste her i landet som leverer kister med personlig motiv. Lars Svanheim merker at stadig flere ønsker noe som ikke alle andre har.

– Det kan være at de ønsker en spesiell logo på kista, eller at den skal være dekt med bilder fra naturen. Det er noe den avdøde hadde et forhold til, forteller Svanheim.

Han arrangerer omtrent 850 begravelser i året, og anslår at mellom fem og ti prosent av kundene velger kister med motiver.

– Så ser vi også at stadig flere ønsker at den avdøde skal begraves i for eksempel fotballdrakten eller turklærne.

Gir Gelius æren

Begravelsesbyrået har merket en gradvis endring i løpet av det siste tiåret.

– Prest Einar Gelius har nok noe av æren for det. På begynnelsen av 2000-tallet åpnet han for mer personlige begravelser enn det som var vanlig tidligere. Det tok ikke lang tid før andre tok etter.

Svanheim tror særegne kister kan ha en framtid i Norge, selv om vi ligger litt etter andre land.

– Men vi er jo litt i særstilling på grunn av gravfersloven, som er ganske streng til mål, materiale og utseende. Men det skal ikke forundre meg om loven blir endret, for de pleier å lytte til folks ønsker.

Kulturstrøm

  • Endrar på Taylor Swift-billettar i Sverige

    Ticketmaster gjer endringar på billettane som er selde til konsertane Taylor Swift skal halde i Stockholm neste veke, melder Expressen.

    Dei rundt 200.000 selde billettane var personlege. Det vil seie at den som kjøpte billettane, også var den som måtte bruke dei i dåra.

    Ordninga fekk kritikk, og no har Ticketmaster snudd.

    – Arrangøren har fjerna den tidlegare regelen for å gjere det enklare for fansen å bruke billettane sine, skriv dei ein e-post til kjøparane.

    Taylor Swift opptrer i en rosa paljettdrakt på Monumental stadium på Eras Tour-konserten i Buenos Aires i Argentina i november i 2023.
    Foto: Natacha Pisarenko / AP
  • Det kan bli streik under filmfestivalen i Cannes

    Ei veke før filmfestivalen i Cannes startar, kan det bli streik i filmbyen, skriv NTB,

    Rundt 100 personar, blant dei kinomaskinistar, billettseljarar og pressekontaktar, protesterer mot lønns- og arbeidsvilkår.

    Dei seier at dei ikkje ønsker å sette festivalen i fare, men få merksemd rundt spørsmål dei har prøvd å løfte fram i lang tid.