Hopp til innhold

Designet formel 1-biler før han ble musiker

Han synger om å være livredd i Melodi Grand Prix, men Kjetil Mørland har ikke vært redd for å ta noen originale karrieresprang.

Kjetil Mørland med gitar nærme

KREATIV: Kjetil Mørland har hatt et vidt spekter i karrieren. Det har blitt alt fra hitlåter til formel 1-bildesign.

Foto: Janne Aateigen / NRK

Begrepet Grand Prix kan gi assosiasjoner til både billøp og musikkonkurranse. Artisten Mørland har faktisk vært delaktig i begge deler. Den musikalske delen kjenner flertallet av oss til, han vant MGP i 2015 med låten «A Monster Like Me».

Mer ukjent er det at han for mange år siden var involvert i Formel 1 – som designer!

– Det var veldig kult. Jeg designet bilen til Russland, A1 World Cup heter det. Det er formel 1, men større biler.

Sørlending på Silverstone

Mørland flyttet til England i begynnelsen av 20-årene for å studere grafisk design. Han jobbet 2–3 år på et designbyrå i London – det ble arbeid med alt fra grafiske identiteter, omslag, til formel 1-biler.

Hvert land hadde biler som var designet for dem, og Mørland fikk altså i oppdrag å designe den russiske bilen. Og det var stort for Grimstad-mannen å se den i aksjon.

– Å være på Silverstone-racerbanen og se bilen jeg hadde designet kjøre der, det var skikkelig kult.

Grafikeren ble bandmann

Men selv om grafikerkarrieren gikk godt, måtte den etter hvert vike for kjærligheten til musikk.

– Jeg begynte i band, og så fikk vi platekontrakt med Sony i England. Da vant helt klart musikken.

Men Mørland har definitivt tatt med seg designeren inn i musikkbransjen. Han liker nemlig å ha stålkontroll.

– Jeg gjør allting selv. Jeg regisserer musikkvideoene, jeg designer det som skal være på scenen. Det er veldig givende å få ta del i hele prosjektet, og det blir mye mer helhetlig, når man har en visjon for hele opplegget.

Og det er ingen overdrivelse å si at mannen er godt over snittet opptatt av detaljer. Kostymeprøven tok tre timer.

– Vi brukte timevis på å finne ut hvor man skulle feste en spenne, sier han lattermildt.

Se videoen av MGP-låten her:

Trimrom som platestudio

Hvordan begynte så Mørlands karriere for musikk? La oss spole tilbake tiden, som på en god, gammel kassettspiller.

– For mange år siden fant jeg en bærepose fulle av kassetter med en liten pipestemme på. Vi hadde et lite trimrom hjemme hos pappa, som det var veldig fin klang i. Og med en dobbel kassettspiller fantes det mange muligheter, man kunne legge på lag på lag. Det ble min første måte å spille inn egne komposisjoner på, som åtte-niåring.

Men han legger til, etterfulgt av leken latter:

– Jeg har utviklet meg siden den gang for å si det sånn, det var ikke mye å skryte av!

Se hans opptreden fra Eurovision i 2015:

Fra trimrom til tørkerom

I militæret ble trimrommet byttet ut med tørkerommet.

– Jeg hadde med meg gitaren da jeg ble sendt til Setermoen. Og da husker jeg at jeg gjemte meg på tørkerommet nedi kjelleren og sang. Og jeg hadde med en liten båndopptager der også. Av og til hørte jeg sersjantene i gangene, så jeg måtte være stille!

Nå har Mørland for lengst sluttet å gjemme seg når han skal synge, han synger gladelig for millioner av mennesker.

Og han er klar for den musikalske varianten av formel 1, Melodi Grand Prix, lørdag 2. mars!

Kulturstrøm

  • Fargekomponisten

    – Harriet Backer var en glimrende tegner med en klar formsans. Det er likevel er ingen tvil om at det som gjør henne til en av Nordens fremste malere, er evnen til å spille ulike fargenyanser og klanger ut mot hverandre og skildre lysets virkninger, skriver kunstkritiker Mona Pahle Bjerke om den nye utstillingen på Nasjonalmuseet i Oslo.

  • Operapremiere i Stockholm utsettes etter at scenearbeider døde

    Svenske arbeidsmiljømyndigheter har beordret arbeidsstopp ved Kungliga Operan i Stockholm, der en scenearbeider falt 13 meter ned og døde.

    Det betyr at urpremieren på operaen «Melancholia», basert på Lars von Triers film utsettes til senere i oktober.

    Nå er det forbudt å arbeide på balkongene over scenen, der rekkverkene må gjøres 20 centimeter høyere. Medarbeiderne har ofte strukket seg over disse rekkverkene for å jobbe, ifølge Sveriges Radio.