Ålesund rådhus
Butenschøn: Den vakre jugendbyen har åpenbart ikke gitt verken klokskap eller estetisk sans til en kommune som reiser et slikt bygg mitt i sentrum, som for å bevise at kvalitet i omgivelsene ikke betyr noe som helst. Senere fulgt opp med dramatisk konsekvens i den sjelløse shoppingsenter-utbyggingen på Moa.
Sørbø: Jeg vet ikke hvorfor det gjør så vondt å se dette. Er det fordi det minner om krig? Det er nesten som et skip, med skyteskår, noe ondt som kommer mot deg.
Nilsen: En brutal framtoning, særlig med tanke på Ålesunds øvrige perler.
Rådhuset på Tynset
Butenschøn: I vakre skogbygder i Østerdalen bygges et ambisjonsløst og grovt hus som skal romme kommunale kvaliteter og vekke tillit til demokrati og forvaltning i bygda. Hvor var kommunen da de ønsket seg – og tillot – dette?
Sørbø: En brutalistisk høyblokk som skal representere koselige Tynset.
Nilsen: Utrolig brutalt preg.
Kverntorget Stavanger
Butenschøn: Et skrotete og formløst hus lagt ute på prærien som til fulle demonstrerer hvor skadelige eksterne kjøpesentre har vært for norske bymiljøer. Flere kunne ha vært valgt – ett står på Biri ved Mjøsa – men dette er et representativt eksempel.
Sørbø: Noe av det verste jeg har sett.
Nilsen: Det inkarnerte kaos. Veldig stygg tankegang.
Stortorget Kongsberg
Butenschøn: Bygget helt ute av målestokk med byomgivelsene det inngår i, et bygg uten formende vilje, en serie umotiverte former stablet talentløst og primitivt på hverandre.
Sørbø: En forbrytelse mot bylivet.
Nilsen: Det skal ønske velkommen til en by, og det skal være en midtplass i byen, men som ser så ødslig og nitrist ut.
Blokkene på Enerhaugen
Butenschøn: Disse blokkene demonsterer hvor lite boligbyggerne i tidlig etterkrigstid forsto av det boligmiljø de skulle skape rundt folks liv i byen, innenfor eksisterende bykvartaler med viktig historie. En profilert fjellknaus er bebygget med ufølsomme blokker hentet ut fra en bygningsindustriell tenkning som hører hjemme helt andre steder.
Sørbø: Originalene ligger i DDR. Et monument over forfeilet byplanlegging.
Nilsen: De har for all tid har brutt med resten av bebyggelsen, og med haugen den ligger på.
Forum Jæren
Butenschøn: Dette viser hvordan oljealderens overmot og respektløshet mot det flate og karakterfulle Jæren-landskapet har ført til en helt meningsløs demonstrasjon av dumskap og fruktesløs potens.
Sørbø: Å fytti så urbane vi er. Bortsett fra i 146 andre land og 15000 andre byer, kunne denne glassblokka bare ha ligget på Jæren.
Nilsen: En veldig misforstått måte å gjøre noe spennende i et landskap.
Hotell Opera
Butenschøn: I Oslo er dette introduksjonen til det nye Bjørvika, der Olav Thon ennå en gang viser at han ikke bryr seg så mye om hvordan det ser ut rundt kassaapparater og lønnsomme kvadratmetre. Det er kanskje et ambisiøst bygg fra arkitektens side, men helt feil i målestokk, materialbruk og pompøsitet for et så sensitivt og krevende sted.
Sørbø: Griskheten satt i system.
Nilsen: Målt mot at det ligger i en hovedstad har det en ordinærstygghet som ikke skulle fått lov til å prege sjøsiden.
Hurtigrutens hus i Stokmarknes
Butenschøn: En hån mot tilreisende som vil oppleve den vakre norske kysten, men som blir henvist til en slik demonstrasjon av ambisjonsløs brutalisme ved første landkjenne.
Sørbø: Hvordan skremme bort turistene. Det skal godt gjøres å komme lenger unna den funksjonen det huset skal romme. Turistene venter fjord og naturopplevelser, ikke dette.
Nilsen: Å se den gråfargen er som en mental tilstand. Det er helt grusomt.
Hamsunsenteret på Hamarøy
Butenschøn: Hamsunsenteret burde ikke stå på denne listen. Det er et kontroversielt, dristig og høyst risikabelt bygg, men formet med høy kvalitet i materialer og detaljer. Det er åpenbart at det provoserer mange fordi det er uvanlig og viljesterkt, men det er en interessant kommentar til en sterk person og et dristig forfatterskap.
Sørbø: Et skakt og forstørret funkisferdighus for dannede mennesker med God Smag. Hvordan gjøre Hamsun politisk korrekt.
Nilsen: Et forførerisk bygg som skal gi ideen om å være interessant. Der noen vil si det er spennende i landskapet vil jeg si det bryter med landskapet.
Munchmuseet
Butenschøn: Det er et konsept, en tidlig tegning av en mulighet. Det vil bli endret. Man kan vurdere det lite lovende som prosjekt, men det blir feil å bedømme det som stygt før det faktisk er formet og bygget ferdig.
Sørbø: En av verdens største kunstnere i en gold høyblokk som kunne ha rommet hva som helst og ligget hvor som helst.
Nilsen: et motebygg hele byen vil komme til å angre på.