Den fortapte Peer

TEATERANMELDELSE: Møtet mellom far og sønn Oftebro som den gamle og unge Peer Gynt åpner for en interessant mulighet: At alt likevel var forgjeves.

Far og sønn Oftebro med flere - Peer Gynt ved Gålåvatnet.

Far og sønn Oftebro med flere under Peer Gynt ved Gålåvatnet.

Foto: Bård Gundersen / gundersenogmeg

Sigrid Strøm Reibo er årets Peer Gynt-regissør på Gålå. Hun har plassert Peer som en mann som eldes i våre dager. Det gjør Peer til ungdom på 60-tallet. Det er duket for fest på lokalet.

Fornøyelsespark

Publikum på Gålå ønskes velkommen til en fornøyelsespark under bygging. Gyntiana frister med pariserhjul og discounts på de mange plakatene som er hengt opp. Det skriker halvferdig mot det vakre landskapet ved Gålåvatnet. Som alle andre «gyntske» vyer blir det ikke fullført.

Peer Gynt Gålå 2017

Peer Gynt fra Gålå 2017.

Foto: Bård Gundersen / gundersenogmeg

Den unge Peer, spilt av Jakob Oftebro, innleder med et bukkeritt verken hans mor eller publikum blir overbevist av. Det skyldes både at teksten spiser seg selv og en Peer som vet han serverer en lunken løgn ikke engang hans kjære mor tror på. Så han henger henne opp på en spiker på veggen og stikker på bruderov.

Såpebobler

Det er langt mellom bunader og hallingkast i denne Peer Gynt-versjonen. I stedet vandrer Peer rundt i Converse-sko og jeans, ulik sine pastellkledte 60-talls-medspillere. Han hører ikke hjemme noe sted, og han åpner seg heller ikke opp. I stedet drømmer han, bygger seg luftslott av tomme ord. I store tablåer bygges drømmene hans opp, og de sprekker som såpebobler. Kontrasten mellom storvokste fantasier og en stakkarslig og ensom Peer er effektivt iscenesatt av regissøren. Hun frister med farger og fest, men bak lurer hun med en sylskarp nål, klar til å stikke hull på enhver drøm. I tomheten som oppstår høres nåtidens luftslott-ekko: sorry, Peer. Ingen tillit. Ingen likes.

Peer Gynt Gålå

Heftige kostymer.

Foto: Bård Gundersen / gundersenogmeg / Bård Gundersen

Våre dager

Det visuelle aspektet tar tilskueren gjennom hoftevrikkende 60-tall og kokainsniffende 80-tall. I Kairos kaos eksploderer og ryker det, og Begriffenfeldt har et TV-team på slep. Iscenesettelsen er total når Peer kutter strupen for åpen scene og et stort antall mobilkamera. Tilbake står den gamle Peer, og etter hvert kommer Gyntiana til live som en vrengt fornøyelsespark. Den er full av spøkelser fra hans fortid. Den gamle Peer Gynt bærer med seg en jordet tekst og gir Ibsen tid til å klinge. Det gir en sterk tilstedeværelse, blant annet i møte med Knappestøperen. Her må det bære eller briste – om det ikke allerede er for sent.

Peer Gynt-teatret fra Gåla 2017

Nils Ole Oftebro og sønnen Jakob Oftebro spiller begge Peer Gynt.

Foto: ÅRD GUNDERSEN / GUNDERSENOGMEG

Det gyntske tap?

Å være seg selv er seg selv at døde, sier Knappestøperen til Peer. I grepet med to Peer-er gis dette en mulighet. For er det egentlig slik at Peer kommer hjem til Solveig, eller er også det en drøm? Det er slett ikke alltid hun venter på ham – det gjør hun her, om det ikke bare er et konstruert minne. I sluttscenen med Solveig står den gamle og ser de to unge forenes. Men er det egentlig en gyntsk tapserfaring vi ser? Bildet av hva de to kunne blitt om Peer ikke alltid gikk utenom? Knappestøperen sier aldri farvel for godt til Peer Gynt. Hun kommer nok tilbake.

Peer Gynt-teatret fra Gåla 2017.

Peer Gynt fra Gåla 2017.

Foto: Bård Gundersen

Uperfekt

Reibos Peer Gynt er best i andre del. Grepet med to Peer-er åpner opp for nyanser, og de kunstneriske valgene går ikke utenom kontrasten mellom luftslott og tom virkelighet. Lydbildet under musikalsk ansvarlig Simon Revholt har passelig mengde hint av Grieg smøget inn i et tidsriktig lydbilde.

Antihelten Peer står for verdier som renner ut i sanden, samtidig som det glimtvis er forståelig at han ikke klarer å passe inn: Samfunnet han tilhører er langt fra perfekt. Det skrøpelig uperfekte er Reibo god på å løfte frem.

Peer Gynt ved Gålåvatnet

Peer Gynt fra Gåla 2017.

Foto: Bård Gundersen / gundersenogmeg

Kulturstrøm

  • Snøhetta på innovativ toppliste

    Det norske arkitekt og designbyrået har fått en 38. plass på lista til Fast Company over verdens mest innovative selskaper. I november åpnet det nye biblioteket i Calgary i Canada, tegnet av Snøhetta. Nærmere 300.000 har besøkt det fire etasjer høye bygget over T-banestasjonen i sentrum. Juryen mener det redefinerer konseptet bibliotek, med klatrevegg og tech-område for tenåringer blant alle sonene. Bygningen er ment å være et oppholdssted like mye som et utlånssted for bøker, for all slags folk.

    Biblioteket i Calgary tegna av Snøhetta
    Foto: Snøhetta
  • Tok hjem flest Brit Awards

    DJ-en Calvin Harris og gruppen The 1975 ble de to mest prisvinnende artistene under musikkprisutdelingen Brit Award, med to priser hver, skriver BBC. The 1975 fikk pris for beste album med «A Brief Inquiry Into Online Relationships» og beste britiske gruppe. Calvin Harris fikk prisen for beste single for låten «One Kiss» sammen med artisten Dua Lipa (bildet). Harris fikk også prisen for beste produsent.

    Dua Lipa og Calvin Harris på Brit Awards
    Foto: DANIEL LEAL-OLIVAS / AFP
  • Sigrid spilte på «The Late Show»

    Onsdag viste 22-åringen seg frem for millioner av amerikanske TV-seere på «The Late Show» med programleder Stephen Colbert, som er et av USAs største talkshow, melder nettmagasinet 730.no. Hun fremførte låten «Don’t Feel Like Crying», fra det kommende debutalbumet «Sucker Punch» som slippes 1. mars. I et intervju med NRK tidligere i vinter sa Sigrid at hun både gruer og gleder seg til albumet kommer ut.