Sjeldne norske ballettsvaner

Det er femten år siden sist en norsk kvinne danset den prestisjetunge hovedrollen i «Svanesjøen». Nå skjer det igjen. Her er de seks som har våget:

Ingrid Lorentzen som Odette

Ingrid Lorentzen er en av de norske ballettdanserne som har spilt hovedrollen i Svanesjøen. Her som Odette, den hvite halvparten av rollen.

Foto: Erik Berg / Den Norske Opera

«Svanesjøen» er en av verdens mest kjente ballettforestillinger.

Forrige lørdag hadde Grete Sofie Borud Nybakken sin debut som hovedrollen Odette/Odile i Nasjonalballettens oppsetning av «Svanesjøen».

Dobbeltrollen som Odette og Odile, bedre kjent som den hvite og den svarte svanen, er en av de mest varierte og utfordrende rollene man kan få som ballettdanser.

Den hvite svanen er virtuos, grasiøs og full av lengsel, mens den sorte er hard, sensuell og eksplosiv.

Siden de to karakterene ble slått sammen til én rolle på slutten av sekstitallet, har kun seks av de mange danserne som har tolket rollen i Norge vært norske. Her er de:

Ellen Kjellberg (1972)

Ellen Kjellberg og hennes dansepartner Viktor Rona

Ellen Kjellberg og hennes dansepartner Viktor Rona.

Foto: Karsten Bundgaard / Den Norske Opera

Ellen Kjellberg var den første norske danseren som danset både svaneprinsessen Odette og hennes onde imitator Odile i én og samme forestilling.

– Det var en enorm oppgave og selv om jeg var utrolig takknemlig følte jeg meg også veldig ung. Det fysiske uttrykket er jo så forskjellig hos de to svanene, sier Kjelleberg.

Hun forteller at det først var siste gangen hun danset rollen i 1980 at hun følte seg ordentlig klar for den:

– Man føler seg aldri helt klar for en så stor og krevende rolle. Det er kanskje den rollen som har utviklet meg mest som danser. Jeg forstod mer og mer av den for hver gang jeg danset den.

Kjellberg ble tildelt «Kunstprisen 1980» for sin tolkning av Odette/Odile.

Vibeke Gurholt (1978)

Vibeke Gurholt

Vibeke Gurholt i hovedrollen.

Foto: Karsten Bundgaard / Den Norske Opera

Vibeke Gurholt hadde en variert og interessant karriere. Hun var utdannet ved Royal Ballet Upper School i London og rakk å danse ved Stora Teatern i Göteborg, Den Kongelige Danske Ballett og Roland Petits ballett i Marseille før hun var solist hos Nasjonalballetten i 25 år.

Etter å ha undervist i både Oslo og Roma i mange år, gikk hun dessverre bort i 2015. Hennes mest kjente rolle var tittelrollen i Birgit Cullberg sin versjon av «Frøken Julie».

Sissel Westnes (1986)

Sissel Westnes

Sissel Westnes i hovedrollen.

Foto: Erik Berg / Den Norske Opera

– Jeg hadde jo danset mange andre store roller før denne, men denne var nok den mest utfordrende.

Det forteller Westnes, som hadde vært solist ved nasjonalballetten siden 1970 da hun ble castet som svanedronning av daværende ballettsjef Anne Borg.

– Jeg fikk rollen sent i karrieren og jeg husker jeg tenkte: Skal jeg klare dette da?
Westnes beskriver det som en stor og vanskelig rolle som krever mye av deg både fysisk og skuespillermessig:

– Det er to forskjellige typer. Du har den romantiske og lyriske hvite svanen og så har du den sorte svanen som er hard og sterk, sier Westnes.

Line Alsaker (1997)

Line Alsaker som Odil

Line Alsaker som Odilie.

Foto: Erik Berg / Den Norske Opera

– Å få lov til å gjøre Odette/Odile er en stor tillitserklæring fordi rollen er så ekstremt fysisk krevende med mange målbare tekniske finesser, forteller Line Alseker.

Hun var bare 25 år da hun skulle tolke de to motstridende karakterene.

– Som ung danser var det et ganske overveldende materiale, og jeg måtte jobbe mye for å ikke la redselen for å ikke innfri ta over hver dag.

Alsaker syntes det var fascinerende å tolke ytterpunktene mellom den skjøre og triste lengselen i den hvite svanen og den fandenivoldske råskapen i den sorte.

– Balletten er det mest kjente varemerke av overjordisk estetikk hvor tyngdekraft og anstrengelse ikke eksisterer, sier hun.

Ingrid Lorentzen (2003)

Ingrid Lorentzen, Dirk Weyershausen og Ole Willy Falkhaugen i 2003

Ingrid Lorentzen som Odette i 2002, sammen med danserne Dirk Weyershausen og Ole Willy Falkhaugen.

Foto: Erik Berg / Den Norske Opera

– Det å få rollen var veldig stort, større enn jeg skulle tro, sier Ingrid Lorentzen.

Hun er nå ballettsjef ved Den Norske Opera & Ballet, og forteller at hun egentlig hadde innfunnet seg med at hun aldri skulle bli svanedronning ettersom som hun hadde passert 30 år.

– Jeg har vært opptatt av «Svanesjøen» siden jeg var liten. Som treåring husker jeg at jeg hørte på musikken på LP, så jeg kjente på en liten sårhet over å ikke skulle få danset den.

Selv hadde hun vært reserve siden dag én i Nasjonalballetten. Takket være en ny sjef som tok et kunstnerisk valg, fikk hun allikevel danse drømmerollen Odette/Odile helt frem til 2007.

Grete Sofie Borud Nybakken (2019)

Grete Sofie B Nybakken som Odette

Grete Sofie Borud Nybakken som Odette i Svanesjøen.

Foto: Erik Berg / Den Norske Opera

– Det å få sjansen til å danse Odette/Odile er en drøm som går i oppfyllelse, og ikke minst et utrolig privilegium, forteller Borud Nybakken, som beskriver «Svanesjøen» som en av de mest ikoniske ballettene som finnes.

– For det første skal man jo utføre en ballettmaraton i løpet av kvelden, som er en mental utfordring i seg selv, men man må i tillegg klare å mestre to helt ulike uttrykk for å kunne formidle det historien krever. Det å få den tiltroen fra ballettledelsen føles virkelig helt utrolig.

Nybakken får mye skryt av de tidligere «Svanedronningene»:

– Jeg har hatt Grete som reserve siden 2014, så jeg så et potensial i henne tidlig.
forteller Ingrid Lorentzen, som har castet Nybakken i rollen.

Ellen Kjellberg forteller på sin side at hun har fulgt Nybakken siden hun var åtte år og mener hun har vist et stort talent.

Line Alsaker er enig:

– Jeg har stor tro på at Grete S B Nybakken vil gjøre en fantastisk rolletolkning. Hun har en helt spesiell tilstedeværelse, langstrakte linjer og en nærmest klinisk teknisk tilnærming, sier Alseker.

  • Grete Sofie Borud Nybakken hos Lindmo:
    Svanesjøen

    Ballettsensasjonen Grete Sofie Borud Nybakken som for få måneder knapt kunne gå, men som nå inntar den enormt krevende hovedrollen.

Kulturstrøm

  • Ralph Lauren med Pride-kolleksjon

    Fem unisex-plagg for barn og voksne er utviklet i samarbeid med Stonewall Community Foundation, og deler av salget vil gå til ulike LGBTQIA+-organisasjoner i hele verden, skriver Melk&Honning. Kampanjen frontes av kjente profiler – alle med en kobling til LGBTQIA+-miljøet, blant dem skiutøver Gus Kenworthy (bildet), ballettdanser Harper Watters og forfatter og komiker Patti Harrison.

    Gus Kenworthy på Dew Tour Breckenridge 2018
    Foto: Tom Pennington / AFP
  • Cohens brev til Marianne på auksjon

    I juni skal Leonard Cohens samling av over 50 brev til sin norske muse Marianne Ihlen – inspirasjonen for «So Long Marianne» – under hammeren i New York. Auksjonshuset Christie's kaller auksjonen for «Write and Tell Me Your Heart. Leonard Cohen's Letters to Marianne». (NTB)

    Leonard Cohens brev til Marianne Ihlen
    Foto: Christie's/NTB Tema