Hopp til innhold

– Dette er en prosess som er viktig

Reaksjonene fra pårørende stopper ikke det danske teateret som vil dramatisere Anders Behring Breiviks såkalte manifest.

Christian Lollike

VIDEO: Se teaterdirektør Christian Lollike forklare hvorfor han mener det er viktig å dramatisere Anders Behring Breiviks såkalte manifest. Intervju fra Danmarks Radio.

Reaksjonene har vært mange etter det danske teatret CaféTeatrets planer om å dramatisere Anders Behrings Breiviks såkalte manifest ble kjent.

Selv om den nasjonale støttegruppen etter 22. juli har oppfordret teateret om å legge planene på is, vil ingenting bli endret.

– Det som skjedde rammet oss i resten av Skandinavia og Europa på en eller annen måte også. Vi har et behov for å konfrontere oss selv med hva som skjedde og hvordan det kunne skje, sier teaterdirektør Christian Lollike til DR.

– Forstår reaksjonene

Breiviks såkalte manifest

Dette dokumentet vil det danske teatret dramatisere i monologs form.

Foto: HO / Reuters
Trond Henry Blattmann

Trond Henry Blattmann, leder for Nasjonal støttegruppe etter 22. juli, mener det er tull å lage teater av Breiviks dokument.

Foto: Bendiksby, Terje / Scanpix

Han er ansvarlig for dramatiseringen av 22. juli-terroristens såkalte manifest ved CaféTeatret i København.

– Jeg kan ikke leve meg inn i smerten til de pårørende. Jeg forstår at de mener dette er et sykt prosjekt. Jeg hadde sikkert hatt det på samme måten selv, sier Lollike.

Stykket skal være en monolog, der skuespiller Olaf Højgaard i rollen som Breivik framfører en dramatisert versjon av terroristens dokument.

Trond Henry Blattmann, leder for Nasjonal støttegruppe etter 22. juli, mener at dette er tull.

– Ved å sette opp dette som en monolog, opplever Anders Behring Breivik akkurat det han vil: å spre manifestet til flere. Det synes vi ikke noe om, sier han.

– Ikke propaganda

Christian Lollike poengterer at stykket ikke er ment å være et talerør for Breiviks ideologiske syn.

– Det er ikke noen her på teateret som har lyst til å stå og lage propaganda for hans synspunkter. Men å kravle inn i hans sinn og vise hvem han er og hvordan han kom dit er en prosess som er helt nødvendig å påbegynne, sier teaterdirektøren.

– Det ligger i manifestet en oppfordring til andre å opprette terrorceller. Underveis i lesningen har jeg kjent en stor frykt for at dette vil skje. Derfor har vi et behov for å finne ut hvordan det er mulig å bevege seg fra et normalt liv ut i en slik selvradikaliseringsprosess, utdyper han.

Stykket er planlagt å ha premiere 23. august – ett år, en måned og en dag etter terrorangrepene i Oslo og på Utøya.

LES OGSÅ:

Video fdc46654-e915-4048-9cf4-967a2b66feec.jpg

VIDEO: Teaterdirektør Christian Lollike og skuespiller Olaf Højgaard, som skal spille terroristen, forsvarer Breivik-teater tross reaksjoner. Se hele reportasjen fra Danmarks Radio.

Kulturstrøm

  • Gustav Klimts siste maleri solgt på auksjon

    Maleriet «Portrait of Miss Lieser» av den østerrikske kunstneren Gustav Klimt ble solgt på auksjon i Wien for 30 millioner euro, som tilsvarer rundt 350 millioner kroner.

    Klimt startet på portrettet i 1917, og det skulle bli hans siste maleri før han døde året etter. Han fikk aldri gjort det helt ferdig.

    Maleriet var savnet i nesten 100 år før det dukket opp på auksjonshuset i Wien tidligere i år, skriver BBC.

    Det har vært flere debatter om hvem kvinnen på bildet er, og hva som skjedde med bilde under 2. verdenskrig.

    Auksjonsleder Michael Kovacek, co-administrerende direktør for Kinsky Auction House taler ved siden av Claudia Moerth-Gasser, Klimt Expert, i begynnelsen av en auksjon for den østerrikske kunstneren Gustav Klimts portrett ble auksjonert ut.
    Foto: Reuters