Thomas Espedal
Dagbok
Gyldendal 2003
Et godt stykke inn i den svært direkte og utleverende boka til Tomas Espedal kan man lese følgende linjer:
"Jeg har lyst til å dø"
”[…] hun jeg lever sammen med, er død, jeg er i sjokk, hun døde så brått. Jeg har aldri kjent en tilsvarende smerte, en dypere sorg, jeg har lyst til å dø, legge meg ned og gi opp, følge henne og forsvinne, men det er ikke mulig, hun etterlot seg to barn, og de er mine.”
Like nakent som dette bølger teksten i ”Dagbok” fram og tilbake, som et forsiktig åndedrett, som restene av en pust. En mann sitter ved arbeidsbordet og kikker ut av vinduet. Dagboka skildrer hans ensomhet og sorg like nakent som Ingmar Bergmans siste film ”Sarabande”, som sendes i NRK1 søndag (21/12).
Strever med formen som Bergman
Det er ment som en stor anerkjennelse når jeg sammenlikner Tomas Espedal med mesteren Bergman. Slik Ingmar Bergman kjemper mot vedtatte normer for god film for å komme nær selve den historien han vil berette, strever Tomas Espedal med den litterære formen for å kunne nærme seg sorgen uten å bli privat og sentimental.
Nettopp det at han reflekterer over sin egen litterære form, gjør at notatene i ”Dagbok” blir interessante og gode langt ut over en hvilken som helst dagbok. Espedal er en erfaren forfatter, som vet hvilket språklig minefelt han går inn i ved for eksempel å skrive slik:
"Nødvendigheten er en gave"
”Jeg har alltid forbundet det å være far med et fravær. Nå er det min tur til å være far. Jeg er glad for at jeg ikke kan velge, for kunne jeg velge, så hadde jeg valgt det bort. […] Nødvendigheten er en gave, den viktigste jeg noensinne har tatt imot.”
Mange av Tomas Espedal setninger svinger mellom det lille, enkle - og noe større og mer komplisert, noe som er fryktelig og fullt av konsekvenser. Det er godt gjort.
”Dagbok” kom ut ganske tidlig i høst. Emnet den behandler, forhindrer meg i å tenke langt framover. Jeg nølte med å lese boka fordi det ante meg at den ville virke sterkt. Det stemte.
Av Tom Egil Hverven
Kulturnytt, NRK P2, 15. desember 2003
Lyd og video
Se også
Lenker