NRK Meny
Normal

Coverlåt kan bli årets hit

Fem låter konkurrerer om å bli Årets Hit når norsk musikkbransjes gjeveste pris, Spellemannprisen, deles ut neste måned. To av de fem låtene er coverlåter laget i utlandet. – En skam, mener Norsk forening for komponister og tekstforfattere.

MadCon

De nye hip hop-yndlingene Madcon er nominert med sin versjon av låta Beggin', som ble utgitt av bandet Frankie Valli and the four seasons på 60-tallet.

Da Kurt Nilsen vant årets hit for tre år siden med coverlåta She's so high, var det flere i musikkmiljøet som reagerte. Likevel skjedde det igjen i fjor. Leonard Cohens låt Halleluja ble årets hit med de nye gitarkameratene Espen Lind, Askil Holm, Alejandro Fuentes og Kurt Nilsen.

Og lite ante Frankie Valli and the four seasons på 60-tallet om at deres fengende poplåt Beggin’ kan bli kåra til årets hit i Norge i 2008. De nye hip hop-yndlingene Madcon er nemlig nominert med sin versjon av låta.

Dette er å selge norsk musikkbransje på billigsalg. Det er tarvelig.

Bendik Hofseth, Norsk forening for komponister og tekstforfattere (NOPA)

- Spellemannprisens legitimitet står på spill

Bendik Hofseth i Norsk forening for komponister og tekstforfattere (NOPA), mener nomineringen av cover-låter er en skam, og at Spellemannprisen er i ferd med å miste all seriøsitet når de ikke nominerer bare norske låter.

- Prisen skal være en samlende nasjonal pris. I alle andre sjangre legges det vekt på det norske og det nasjonale, men det gjør man ikke i kategorien årets hit. På den måten setter man Spellemannprisens legitimitet på spill, sier han.

- Tar ikke hensyn til opphavsmann

Formann i spellemannkomiteen Larry Bringsjord avviser kritikken.

- Spellemannprisen er Norges viktigste musikkpris. Vi skulle naturligvis helst ha sett at alle norske artister gjorde norske låter. Men denne kategorien tar for seg årets hit, det vil si en låt som har blitt spilt mye på radio, og som har solgt bra, både som single og som ringetone. Da tar vi naturligvis ikke hensyn til om det finnes en utenlandsk opphavsmann. Det samme gjelder for den klassiske kategorien, sier han.

Hofseth synes ikke forklaringen holder mål.

- Jeg må si at tiltroen til enhver pris ligger i presisjonen i kvalitetsvurderingen som gjøres i juryene. Hvis man hele tiden bare skal gå etter hva som er mest populært så trenger man ikke en sånn pris, da kan man bare måle hvilken låt som har solgt mest og gi en pris til vedkommende som har gitt den ut.

- Tarvelig

I kategorien Årets Hit finnes det ingen jury. Det er spellemannkomiteen selv som bestemmer hvem som skal vurderes. Deretter skal det norske folk stemme på de låtene som nomineres som årets hit. Hofseth mener det gjør det hele enda verre.

- Det er enormt provoserende at det ikke en gang finnes en jury i denne kategorien. Dette er å selge norsk musikkbransje på billigsalg. Det er tarvelig, sier Hofseth, og legger til:

- Norge er det landet i Europa som i størst grad er invadert av et anglo-amerikansk repertoar. Derfor er det veldig viktig å gi begrepet ”norsk musikk” identitet og innhold.

Madcons versjon av Beggin er ikke den eneste cover-låta som kan bli årets hit når Spellemannprisen deles ut neste måned. Det nye norske RnB-håpet Sichelle er også nominert med låta Fuck deg, som opprinnelig er en dansk låt.